Rapport för bolag med statligt ägande januari-juni 2022 är ingen kioskvältare bland folk i allmänhet men innehåller en hel del matnyttiga upplysningar.
Resultatet efter skatt i bolagen med statligt ägande minskade till 31,7 miljarder kronor mot 51,8 miljarder första halvåret 2021. Det kan förklaras framför allt av minskat resultat i Vattenfall och LKAB på ”bara” 10,3 miljarder respektive 8 miljarder kronor första halvåret.
Förlusterna för staten på SAS uppgick till – 2 miljarder mot – 4 miljarder första halvåret 2021. Men här kommer det kanske mest intressanta: Marknadsvärdet på statens innehav i Telia Company och SAS uppgick till 64,3 miljarder kronor vid utgången av första halvåret 2022. Av de värderas innehavet i SAS på 21,8 procent till bara 3,3 miljarder vid halvårsskiftet.
I rapporten noterar man att SJ tecknat avtal om 25 nya snabbtåg och lika många nya regionaltåg. Med en topphastighet på 250 kilometer per timme och blir de snabbaste tågen någonsin på svensk järnväg. Tågen ska användas för fjärrtågtrafik mellan storstäder i Sverige men även för gräns- överskridande trafik till Danmark och Norge. Det första nya snabbtåget beräknas sättas i trafik 2026.
Men Systembolaget och Svenska spel måste väl vara kassokor för staten? Systembolaget gör ett rörelseresultat på bara 8 miljoner (mot 130 Mkr samma period föregående år).Svenska spel gör ett rörelseresultat på 1,1 miljarder, vilket är marginellt högre än samma period föregående år.
För Jernhusen förklaras uppgången på ”Positiv nettouthyrning och högre reklam- och parkeringsintäkter” samt ”Positiva värdeförändringar på fastigheter”.
Här är rörelseresultat i de branschrelevanta bolagen:
Arlandabanan Infrastructure 6 Mkr (7 Mkr)
Jernhusen 1 288 Mkr (91 Mkr)
SAS – 2 092 Mkr (- 4 168 Mkr)
SJ 453 Mkr (- 1 067 Mkr)
Swedavia – 230 Mkr (- 836 Mkr)