Annons:

Premium

Paris lyxhotell lockar rika amerikaner

“One night in Paris, is like a year in any other place”, sjöng 10 CC på 70-talet. Enligt låttexten spenderade de 40 franc på ett hotellrum. Men rika amerikaner som nu i massor besöker Paris förhandlar inte om priset och betalar glatt 20 000–30 000 dollar per natt för en svit. Text: Janne Sundling

”En natt i den översta sviten på Bristol, ett av stadens berömda hotell, har stigit med 20 procent i pris!

Parishotellen har sin kanske bästa sommarsäsong någonsin. Inte minst är det amerikanska turister som står för en stor ökning under sommaren.

Och priset tycks inte vara ett problem. Ett besök i Paris står på många rika amerikaners bucket list av sådant de måste göra någon gång i livet. I två år har de inte kunnat. Nu kan de.

Paris dyraste hotell har upptäckt det och blivit ännu dyrare. En natt i den översta sviten på Bristol, ett av stadens berömda hotell, har stigit med 20 procent i pris när amerikanska turister, som reser med starka dollar, har återvänt till den franska huvudstaden.

Bristols bästa Imperial-svit gick upp till 30 000 dollar per natt under augusti, säger Catherine Hodoul-Baudry, hotellets marknadsdirektör, en ökning med 20 procent. Hon förväntar sig att det exklusiva hotellet kommer att få sitt bästa år någonsin.

Priset för ett ”vanligt” rum har också ökat till 2 290 euro efter en ökning i efterfrågan sedan maj.

– Det finns inget prismotstånd från våra kunder. Paris gynnas av en stark efterfrågan, så vi drog fördel av det efter år av lidande, säger Hodoul-Baudry till Bloomberg. Ökningen av insatskostnader för personallöner, mat och energi har också fått Bristol att höja sina priser, tillägger hon.

”Pengar är inte ett problem”

Även om Paris lyxhotell måste klara sig utan kinesiska turister, fortfarande fast hemma och ryssar sedan slutet av februari efter landets invasion av Ukraina möter de stor efterfrågan.

Plaza Athénée som ligger en bit över femstjärnig status, hade också en rekordsommar med hjälp av förhållandet mellan euron och dollarn, enligt hotellchefen Francois Delahaye. Amerikaner representerar nu 45 procent av deras gäster, mot runt en fjärdedel före pandemin. Ryssarna stod för 9 procent av hotellets kundkrets före kriget.

”Pengar är inte ett problem”, säger Delahaye och fler kommer med privatjet för att undvika flygbolagsstörningar. Det märks eftersom de har bokat fler limousinhämtningar på flygplatsen Le Bourget, som vänder sig till affärs- och privatkunder, snarare än i Paris-Charles de Gaulle.

Plaza Athénée.

”…fler kommer med privatjet för att undvika flygbolagsstörningar”

Hotellcheferna tror att september och oktober också är på väg att bli utmärkta månader för lyxhotell, med Paris Fashion Week den 26 september och Paris+ par Art Basel, som börjar den 20 oktober. Det senare ett evenemang lockar konstsamlare från hela världen. 

Nya Cheval Blanc som ingår i LVMH har också haft det bättre än väntat sedan lyxhotellet öppnade för ett år sedan med rum som börjar på 1 250 dollar i pris.

De hoppas nu få palatsstatus, som Bristol och Plaza Athénée, vilket skulle göra antalet sådana hotell i den franska huvudstaden till 13. 

Atout France, byrån som har till uppgift att marknadsföra landet som en turistdestination utomlands, delar ut titeln. Cheval Blanc tar enligt uppgifter ut 55 000 euro per natt för en vistelse i sin 10 780 kvadratmeter stora svit, som inkluderar en egen privat hiss och pool.