Anmäl dig till Travel News Market här.
Flygets framtid kl 11
Flyget har gått från att vara framtidens färdmedel till att bli starkt ifrågasatt. Samtidigt vill allt fler människor flyga och bara de senaste tjugo åren har antalet passagerare fördubblats. Efter covid såg vi en proppen ur effekt som tog stora delar av flygindustrin med chock. På flera av Europas stora flygplats har man idag satt ett tak för antal avgångar och passagerare. Kommer kaoset att fortsätta under 2023 eller blir det ordning och reda igen i allt från säkerhetskontrollerna till flight operations?
Många flygbolag tar i från tårna när det gäller hållbarhet, men kommer någon aktör faktiskt att nå Parismålen? I Sverige handlar debatten om Arlanda ska byggas ut och om Bromma ska läggas ner? Kommer en ny borgerlig regering att ha andra krav och mål på flygnäringen? Och vad händer när SAS växlar ner i Sverige och flyttar huvudkontoret och majoriteten av verksamheten till Köpenhamn? Blir Arlanda “bara” en lågprishub och en matarstation till Kastrup? Slutligen, vad ska vi med de regionala flygplatserna till? Och hur ska deras verksamhet bli lönsam?
I panelen: Fredrik Kämpfe, Transportföretagen, Peter Larsson, Regionala flygplatser, Swedavia, Charlotte Holmbergh, Norwegian, Robert Lindberg, Skellefteå flygplats, Swedavia, Anna Wilson, SAS, Ulrika Matsgård, BRA flyg, Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef
Anmäl dig till Travel News Market här.
Charter- och paketresor kl 13
Trygghet blev det viktigaste ledordet för semesterresandet under covid. Ju större charteroperatör, desto mer trygghet var devisen för sommaren 2022, men kommer resenärerna att bli modigare 2023? Eller blir de mer priskänsliga i en värld präglad av höga räntor, ännu högre inflation och extremhöga elpriser? Kan små aktörer utmana elefanterna eller ser vi ett fortsatt oligopol på den svenska resemarknaden när det gäller outbound? Och vart vill människor resa när de tröttnat på Kreta, Kroatien och Mallorca? Och på längre sikt, vilka trender vi ser efter pandemin och med ett nytt geopolitiskt läge, energikris, lågkonjunktur, klimatkris och andra faktorer som kommer påverka reseindustrin och dess researrangörer.
I panelen:
Magnus Wikner, vd Ving, Didrik von Seth, Managing Director, SRF – Svenska resebranschföreningen, Stefan Chatzopoulos, Public Relations, Airtours, Emanuel Karlsson, vd Rolf Flyg och buss och Solresor, Sandra Miller Kinge, marknadschef Apollo, Jessica Enbacka, vd TUI, Claes Tamm, MSC Cruises
Anmäl dig till Travel News Market här.
Svensk turism kl 15
Sverige ska bli världens bästa turistland, slog den avgående näringsministern Ibrahim Baylan fast innan han lämnade regeringen för att bli miljardär… förlåt, vi menar förstås konsult i energibranschen. Är det möjligt för turistlandet Sverige att konkurrera med Frankrike och Spanien, vi är trots allt ett land där det regnar och blåser tio månader om året? Visit Sweden är numera ett helstatligt bolag som ska få svenskar att turista i sitt eget land. Är detta vettigt? Vad borde man göra istället? Gröna Lund satsar på julöppet och Skistar vill att vi åker skidor även på sommaren. Finns det en risk för överetablering? Vad borde den nya regeringen göra för att stimulera besöksnäringen i Sverige?
I panelen:
Jerry Engström, Friluftsbyn, Thomas Jakobsson, Visitas chefsekonom, Nils Persson, Head of Digital hos Visit Sweden, Marcus Östlundh, vd Hotel Kung Carl, Mats Nyblom, tågexpert, Christer Fogelmarck, vd Parks & Resorts, Mathias Lindström, kommersiell direktör Skistar, Mikaela Björkander, Scandic