”Air Canada har tagit en ledande position i branschen för att ta itu med klimatförändringarna”
Flygplanet, fortfarande under utveckling, förväntas fullastat ha en räckvidd på upp till 200 kilometer. Eller nå 400 km med hjälp av generatorn och 800 km med reducerad kapacitet på 25 passagerare.
Air Canada har i dag många linjer på kortare sträckor, till exempel mellan öarna i Nova Scotia och New Brunswick i öster och fastlandet, liksom i folkrika Ontario.
Laddningstiden för batteriet kommer att vara cirka 30 till 50 minuter, säger företagen i ett gemensamt pressmeddelande.
ES-30 kommer att vara tystare och mer pålitlig än turbopropflygplanen som flygs regionalt, förklarar Air Canada, och med ett mindre miljöavtryck.
Det globala flyget producerar 1,04 miljarder ton koldioxid, en växthusgas som orsakar klimatförändringar, och står för 2,5 procent av alla utsläpp 2018, enligt Internationella energibyrån.
– Air Canada har tagit en ledande position i branschen för att ta itu med klimatförändringarna”, säger Michael Rousseau, vd för Air Canada, till The Globe and Mail.
– Introduktionen i vår flotta av det elektriska regionalflygplanet ES-30 från Heart Aerospace kommer att vara ett steg framåt mot vårt mål om nettonollutsläpp till 2050.
– Företaget har ett av världens största nätverk som drivs av regionala turboproppar, och det är också ett progressivt, framtidsinriktat företag, säger Anders Forslund, grundare och vd.
Jacques Roy, logistikprofessor vid HEC Montréal, säger att flygplanens ringa storlek och korta räckvidd är ovanliga för Air Canada, med tanke på att flygbolaget söker sig bort från kortdistansmarknaden. Men han sa att flygbolaget sannolikt testar den begynnande tekniken, med en plan att använda större plan när de utvecklas.
– För dem är det ett sätt att uppleva den nya tekniken. Branschen måste gå in på den vägen så småningom, säger han.
Air Canada har lagt till mer bränslesnåla flygplan de senaste åren, inklusive Boeing 737 Max och Airbus A220 och A321, eftersom de arbetar för att minska växthusgaser från flyg med 20 procent till 2030, och uppnå nettonollutsläpp till 2050. Flygbolaget har pensionerat 79 äldre, ineffektiva flygplan, inklusive 25 Boeing 767.