“Slopa flygskatten. Det är en ineffektiv skatt som inte gör något för miljön, den förstör bara för en enskild utsatt bransch”
Detta bör regeringen fixa bums när det gäller reseindustrin i Sverige:
Emanuel Karlsson, vd Rolfs Flyg & Buss / Solresor: Reseindustrin har precis gått igenom sin största prövning någonsin. Sammantaget med den tidigare regeringens brister så finns det nu mycket att göra.
1.Slopa flygskatten. Det är en ineffektiv skatt som inte gör något för miljön, den förstör bara för en enskild utsatt bransch.
2.Reseindustrin är i akut behov av personal. Idag har vi brist på arbetstagare och arbetslöshet samtidigt. Det är ologiskt och orimligt. Regeringen bör omgående fortsätta den tidigare borgerliga regeringens arbete med att göra det lönsamt att arbeta igen. Vi kan inte ha folk som går och dräller på det här sättet.
Sandra Miller Kinge, Chief Communications and Growth Officer Apollo: Enklare provtagning med reseintyg för ev kommande perioder av det samt passfrågan!
Adam Györki, kommunikationschef TUI: Fokusera på att öka produktionen av hållbara flygbränslen.
Daniel Atteroth, Internationell marknads-försäljningsdirektör Viking Line: Inrätta en minister som på heltid arbetar med våra frågor inom besöks-och reseindustrin som också möter branschföreträdare regelbundet.
“Se till att sj.se säljer alla tågbolags biljetter”
Kjell Jakobsson, ägare Room Republic Gruppen: Sänk eller ta bort arbetsgivaravgiften under anställningens två-tre första år för personer under 25 år.
Didrik von Seth, vd SRF: Fyra konkreta åtgärder: Öka anslagen till Visit Sweden, sänk skatten på arbete, ta bort flygskatten och tillåt gårdsförsäljning.
Mats Nyblom, vd SRJ(k): Se till att sj.se säljer alla tågbolags biljetter. Då blir det en reell öppen tågmarknad något som kommer att leda till ökat utbud och ökat resande med det klimatsmarta tåget.
Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Sänka eller ta bort flygskatten och istället ge flygbranschen incitament och hjälp att ställa om till ett mer hållbart flyg. Skatter leder inte per automatik till lägre utsläpp och dessutom går dagens flygskatt rätt in i statskassan. OM den ska finnas kvar måste varenda krona öronmärkas för att satsa på biobränsle och andra åtgärder för att minska utsläppen för flyget.
Jan Ohlsson, flyg-och reseanalytiker: En plan för tillväxt inom exportnäringen turism, avbryta snabbtågsutbyggnad, stötta fossilfri inhemsk flygbränsleindustri och elflygproduktion och ett långsiktigt ja till Bromma.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Reformera resegarantisystemet och som EUs ordförandeland i januari verka för att sänka EU261 ersättningsnivåerna vid försenade flygresor.
Detta tänker jag om Ryanair:
“De kommer väldigt snart bli störst i Sverige”
Emanuel Karlsson, vd Rolfs Flyg & Buss / Solresor: Ryanair är ett digitalt, effektivt och billigt flygbolag. De kommer väldigt snart bli störst i Sverige. Konkurrens är bra. Jag hoppas fler flygbolag tar rygg på dem.
Sandra Miller Kinge, Chief Communications and Growth Officer Apollo: Spännande, det finns utvecklingspotential!
Daniel Atteroth, Internationell marknads-försäljningsdirektör Viking Line: De har satt ihop alla centrala funktioner inom koncernen på ett smart sätt. Många stordriftsfördelar samt samma flygplanstyp som gör det lättare att dels serva samt bemanna. Kostnadskontroll verkar sitta i generna. Marknadsföringen tycker jag också de ofta har legat steget före. Men trots det är jag ingen trogen kund, senast jag flög med dem var för cirka 15 år sen
Adam Györki, kommunikationschef TUI: Marknadskrafterna får styra, pris men också kvalitet avgör vad kunderna köper.
Kjell Jakobsson, ägare Room Republic Gruppen: Världens mest effektiva och lönsamma flygbolag som tänkt till på bekostnad av värdskap. Men bevisligen är priset viktigare för många när de ska flyga korta sträckor inom Europa.
Didrik von Seth, vd SRF: Bolaget har tagit kostnadseffektivitet till nya höjder. Om du finner dig i vad det innebär för dig som resenär är det ett utmärkt sätt att billigt resa inom Europa.
“Frånvaron av funktionen att luta sätet är en välsignelse som övriga flygbolag snarast borde anamma”
Mats Nyblom, vd SRJ(k): Ryktet om Ryan Airs ondska är kanske överdrivet. Det är visserligen många år sedan nu, men jag kom en gång sent till incheckningen till en flight från Skavsta. Jag var helt beredd att för resan som kanske kostat 249 kronor få betala 2 500 för en ”late check in charge” eller något liknande. Men det löstes helt smärtfritt.
Ryanair är dessutom marknadsledande när det gäller sittkomfort på flyg i Europa. Jag tänker då på att man hos Ryanair inte riskerar att plötsligt ha framförvarande persons ryggstöd i knät. Frånvaron av funktionen att luta sätet är en välsignelse som övriga flygbolag snarast borde anamma.
Även om en reseupplevelse med Ryanair innebär en del jobbiga features, som vulgära fanfarer, påträngande lotteriförsäljning och en bokningsdialog där man hela tiden känner att man riskerar att bli lurad/uppskörtad väljer jag flygbolag utifrån pris önskad restid och hamnar därför ibland hos Ryanair.
Det är helt OK. En Ryanair-resenärs kundupplevelse: ”Du ska inte tro att du är något” är en renande och välgörande kur från begynnande hybris. Lite som en själslig naprapat för oss alla som bor i Jante-land…
Charlotte Holmbergh, director of Communications and Public Affairs Norwegian: Har aldrig flugit med Ryanair och har inga planer på det heller.
Jan Ohlsson, flyg-och reseanalytiker: Onödigt arrogant, men bättre än sitt rykte och prisdrivande, nedåt. Servicen densamma på alla Europabolag när du vant dig vid bokningssystemen. Så SAS eller Ryanair same same. Priset kommer avgöra för de flesta, än mer nu.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Ryanair är bättre än sitt renomé tycker jag själv, oftast privärda och hyfsade på att gå i tid. Men har lite att jobba med gällande sin image och det är nog bra att dom tonar ner Mike O´Learys mest bombastiska utspel.
Nu satsar man också mer inom ESG, bland annat genom nyligen gjort avtal att köpa 160.000 ton SAF-bränsle kommande år. Så ja det är en formidabel konkurrent, speciellt nu när man flyger mer från de stora hubbarna som ARN.