”De som vill ha en lagförändring som möjliggör för kommuner att lokalt kunna införa en turismavgift får svaret: Glöm nya skatter”
En förlorare ska förhandla med en vinnare om den senares stöd för att det förre ska få bilda regering. Jimmie Åkesson kan gå till Ulf Kristersson och säga: ”Vi ska ha fem statsråd”.
”Inte att tänka på”, svarar Kristersson.
”Nåja, då har vi en rätt lång kravlista här”, kan Åkesson replikera.
Inför valet skrev Travel News om några branschfrågor. Här är vad vi tror kan hända.
- Arlanda/Bromma:
Regeringens utredare Peter Norman föreslog i juni att ett slutår för Bromma skulle sättas till år 2035 och att bara fossilfritt flyg ska tillåtas flygplatsen från 2030. Och att processen ska inledas med prövning av ytterligare en landningsbana på Arlanda. Ulf Kristersson har som oppositionsledare ”sträckt ut handen” för en överenskommelse med S som i princip skulle kunna omfatta det som Norman föreslår.
KD-SD-L kan köpa en sådan bredare enighet för att få slippa fortsatta bråk om Bromma. Och slippa MP:s inblandning i Arlandas framtid.
- Höghastighetståg
M-KD-SD-L kan i princip enas om att säga nej till höghastighetstågen.
Men flera saker har redan fått klartecken i den tolvåriga infrastrukturplanens första steg på fyra år. Det gäller till exempel Ostkustbanan etapp Gävle Kringlan och fyrspår Uppsala till länsgränsen Uppsala/Stockholm som har tidigarelagts.
M-KD-SD-L kan enas om att fortsätta utbyggnaden av nya stambanor mellan Hässleholm–Lund, Göteborg–Borås, och Östlänken Järna-Linköping som redan ligger längst fram i planeringen. Sedan tar det stopp med nya regeringen.
- Turistskatt
De som vill ha en lagförändring som möjliggör för kommuner att lokalt kunna införa en turismavgift får svaret: Glöm nya skatter.
- Strandskydd
M-KD-SD-L kan enas om ett lättat strandskydd, med C som påhejare. Där finns nu ett utredningsförslag som den nya riksdagen kommer att få ta ställning till.
- Regelförenklingar
I stort sett alla partier vill se regelförenklingar för småföretag. Även här finns det utredningar som nyvalda riksdagen kommer att får ta ställning till. Betydelsen dock rätt oviss. Kristdemokraterna vill även se över och harmonisera momssatserna inom besöksnäringen. Viljan kanske finns, men att peta i moms- och skattesystemet är alltid knepigt.
- Stöd till regionala flygplatser
Moderaterna vill höja stödet mer än nuvarande regering till de flygplatser som har trafik under allmän trafikplikt. De andra tre gör tummen upp – men finns pengarna?
- Gårdsförsäljning
En minst tretton år gammal surdeg som utretts tre gånger. M och SD för, KD och L säger nja, eller en hel del blivande riksdagsledamöter nej. M och SD har i övrigt stöd av C. Men knappast en fråga som en ny regering tar strid för.
- Ansvarig minister då?
Travel News gissar att det här blir en av moderaternas ”mängdplatser” om det blir en M-KD-regering med stöd av SD och L. Näringsministerämnen finns få i egna leden, och kan hämtas utifrån. Carl-Oskar Bohlin (M) är näringsutskottets ordförande i dag, men förmodligen tilltänkt som energiminister. Mest aktiva i besöksnäringens frågor i dag är moderata riksdagsledamöterna Saila Quicklund från Frösön i Jämtland och Anna-Sofie Alm, från Munkedal i Bohuslän (och företagare i restaurangbranschen).
Båda kommer från områden där besöksnäringen är tung, och en kombination av landsbygds- och turismminister är hyfsat trolig som ”side-kick” till en näringsminister.
Ryktet säger dessutom att förra M-ledaren Anna Kinberg Batra skulle kunna komma tillbaka som utrikesminister. En Lex Carl Bildt, även om han både varit partiledare M och statsminister.
Fotnot: När detta skrivs finns inga uppgifter klara om vilka som tagit en riksdagsplats eller inte utifrån valresultatet.