”För det första har de ju stulit hundratals flygplan från leasingbolag i väst”
Den ryska ”flag carriern” Aeroflot var ett väl fungerande flygbolag och dess nordiska försäljningschef Johan Magnus Eriksson en välkänd branschprofil. Men för ett halvår sedan förändrades allt då Ryssland överföll grannlandet Ukraina.
Johan Magnus Eriksson sade genast upp sig, men fick snabbt nytt jobb som svensk customer service manager i det globala cateringbolaget Newrest. Nu ser han hur Aeroflot snabbt förfaller när större delen av världens stängt sina gränser för bolaget.
I dag är Aeroflots trafik begränsad till inrikesflyg, gamla sovjetrepubliker, Kina, Thailand och Turkiet. I Istanbul landar många ryssar för att sedan ta sig vidare till västliga länder med andra flygbolag. På Flightradar 24 kan man se att bolagets många Airbusplan flyger flitigt kors och tvärs i Ryssland. Men det är en tidsfråga innan problemen tornar upp sig, säger Johan Magnus Eriksson:
”Putin har förstört en hel flygindustri genom sitt djävulska krig mot Ukraina”
– För det första har de ju stulit hundratals flygplan från leasingbolag i väst. De har bara några friköpta A330. De betalar inte leasingavgifterna, men flyger vidare med maskinerna.
Men på sikt är bolaget dödsdömt, anser han:
– Jag är ingen teknisk expert, men det som händer är att Aeroflot får ställa maskiner på backen och kannibalisera på dem när det behövs reservdelar. Planen är ändå inte formellt godkända, eftersom ”flight maintenance records” (teknisk dokumentation på reparationer och regelbunden service/red anm) måste lämnas in och godkännas av IATA.
– Det har ryktats att Aeroflot skulle kunna få piratdelar från Kina, men jag tror inte kineserna vill tillverka några sådana. Nej, Aeroflot har högst några år kvar, även om de kan fortsätta med sina Su Superjet 100.
Aeroflot uppges ha sparkat omkring hälften av sina anställda till följd av den minskade verksamheten. Johan Magnus Eriksson suckar tungt:
– Putin har förstört en hel flygindustri genom sitt djävulska krig mot Ukraina.
Leif Holmkvist