Annons:

Premium

70 miljarder i förlust första halvåret för Kinas stora flygbolag

Kinas tre största flygbolag redovisade förra veckan ett underskott på 4,12 miljarder dollar under andra kvartalet, större än under första kvartalet. Covidrealterade stängningar och restriktioner sätter stora spår i kinesiska flygets resultat. Text: Janne Sundling

”Den internationella marknaden från Kina är fortfarande extremt låg, med antalet flygningar på mindre än 1 procent av 2019 års nivåer”

Landets covidpolicy med lokala stängningar har tvingat transportörer att ofta trycka på stoppknappen på inrikesresor, den främsta intäkterna när internationella resor i stort sett varit frånvarande.

China Eastern Airlines sa att dess nettoförlust nådde 10,9 miljarder yuan (17 miljarder SEK) under kvartalet, högre än förlusten på 7,8 miljarder yuan (12 miljarder SEK) under första kvartalet, och högsta av de tre, på grund av nedstängningar i bolagets hemstad Shanghai.

Shanghai beordra sina 25 miljoner invånare att stanna hemma i slutet av mars, vilket resulterade i att nästan alla inrikesflyg från stadens två flygplatser ställdes in under hela april.

Flygbolaget stoppade också tillfälligt sina Boeing Co 737-800-plan efter dödsolyckan i slutet av mars, vars orsak ännu inte har fastställts.

Pekingbaserade Air China Ltd, landets flaggskepp, rapporterade en förlust för andra kvartalet på 10,5 miljarder yuan (16,3 miljarder SEK), större än en förlust på 8,9 miljarder yuan (13,9 miljarder SEK) under det första kvartalet när en strikt resepolicy var på plats för vinter-OS.

China Southern Airlines redovisade en förlust för andra kvartalet på 7,0 miljarder yuan (11 miljarder SEK), upp från 4,5 miljarder yuan (7 miljarder SEK) under första kvartalet.

”De tre statligt ägda flygbolagen bekräftade förra veckan planerna på att köpa 292 Airbus A320neo”

Siffrorna för andra kvartalet baseras på Reuters beräkningar med tanke på att flygbolagen rapporterar första kvartals- och halvårsresultat men inte bryter ut andra kvartalet.

Totala förluster för de tre ledande flygbolagen i landet uppgick till nästan 50 miljarder yuan (70 miljarder SEK) under första halvåret, vilket vida översteg en total halvårsförlust på 16,7 miljarder yuan (26 miljarder sek) under samma period förra året.

De tre statligt ägda flygbolagen bekräftade förra veckan planerna på att köpa 292 Airbus A320neo, i affärer värda över 37 miljarder dollar till listpriser.

Boeing Co 737 Max har fortfarande inte återgått till kommersiell trafik i Kina, mer än tre år efter två dödsolyckor.

Den internationella marknaden från Kina är fortfarande extremt låg, med antalet flygningar på mindre än 1 procent av 2019 års nivåer.