Annons:

Fredagskrönikan: Några tankar ombord ett flygplan på väg till Norwegians 20 årskalas!

”Sommer avslutade med att säga att av jordens 1,5 miljarder årliga semesterresor görs bara någon procent ombord på ett kryssningsfartyg. Det finns med andra ord möjlighet att växa”

Skriver dessa rader i ett flygplan på väg från Stockholm till Oslo. Ska som enda svenska journalist närvara vid Norwegians 20-årsfirande. Mer om detta på ett annat ställe på sajten du just nu läser. 

I onsdags kväll landade jag på Arlanda efter jungfrufärden med Norwegian Prima. Vi var 200 journalister och 900 Travel Agents med respektive på färden mellan Island och Irland. Totalt 2500 personer. 

På en pressträff fick NCL:s vd Harry Sommer svara på frågor från oss journalister. Min kollega i Norge Bjørn Moholdt frågade om bolaget skulle byta namn från Norwegian Cruise LIne eftersom Norge inte längre släpper in kryssningsfartyg i sin fjordar. Det fanns inga sådana planer enligt Sommer. Bolaget startade i Miami för mer än 50 år sedan av en amerikan Ted Arison och en norrman Knut Kloster och på fartygsdopet pratade den senares dotter. 

”Få har väl glömt Donald Trumps utbrott mot the shithole countries in Africa och att USA borde ta emot fler människor från just det… Norge”

Det är lite svårt att begripa varför ett amerikanskt bolag vill ha ett norskt namn, men jag tror att det ger verksamheten en romantisk flärd. Få har väl glömt Donald Trumps utbrott mot the shithole countries in Africa och att USA borde ta emot fler människor från just det… Norge. 

Jag undrade om världsekonomins framtid och hur det rimmar med Norwegians satsning på nya fartyg för den övre delen av medelklassen. Kommer denna grupp att ha råd att boka dyra kryssningar med en inflation på 10 procent. Sommer svarade att han pratat med Goldman Sachs och att de sagt att inflationen minskar i Q4. Nästa år trodde han på en stadig ekonomi i både USA och Europa, möjligen att norra Europa kommer att påverkas negativt av det hemska kriget i Ukraina. Underförstått att amerikaner inte vill åka på kryssning i Östersjön. Han trodde inte alls på en försvagad medelklass och berättade att hans tre kryssningsbolag just haft sin bästa försäljningsvecka någonsin. 

Nya båten Norwegian Prima vill vara i den övre delen av mellansegementet och ja, jag måste säga att bolaget har lyckats. Det finns 22 restauranger ombord att välja mellan och jag har sällan ätit så god, verkligen god, mat ombord ett skepp. 

Sommer avslutade med att säga att av jordens 1,5 miljarder årliga semesterresor görs bara någon procent ombord på ett kryssningsfartyg. Det finns med andra ord möjlighet att växa. 

I Sverige lär marknaden vara ungefär 50 000 resor på ett år så även hos oss finns möjlighet för tillväxt. 

Jag säger inte att kryssningar är för alla, men för de som älskar att åka och shoppa i Dubai tror jag faktiskt att en kryssning är en minst lika bra semester. 

På vägen hem tappade jag min plånbok. Kom på detta på Heathrow i London och gick in på Lost & Found på Cork flygplats sajt och anmälde förlusten. När jag landade i Stockholm hade jag fått ett mejl. Man hade hittat min plånbok och undrade när jag skulle komma förbi och hämta den. Tyvärr lär det dröja innan jag åker till det vackra Cork igen. Hamnstaden Cobh är mest känd för att det var härifrån Titantic seglade iväg på sin sista resa. 

Då skickade en vänlig människa på Corks flygplats en länk som jag skulle fylla i. Sagt och gjort. Nu är min plånbok på väg hem med den irländska posten. 

Tänk vad fantastisk service och lite internet kan underlätta livet.

”Jag kan förstå danskarnas skepsis till de nya liggvagnarna, samtidigt ska vi komma ihåg att danskarna är Norden”mest protektionistiska folk”

Vad har mer hänt i veckan? 

Jo, regeringens prestigeprojekt tåg ut i Europa har havererat. Danskarna godkänner inte SJ:s sovvagnar. Hur kan detta vara möjligt? Jo, när tågen började breda ut sig i Europa på 1800-talet byggde man in buggar i systemet så att krig inte skulle kunna föras med tåg. Exempelvis har Sverige och Danmark olika elsystem för sina tåg. Det är därför bara sex X2000-tåg får köra över Öresundsbron. Jag kan förstå danskarnas skepsis till de nya liggvagnarna, samtidigt ska vi komma ihåg att danskarna är Nordens mest protektionistiska folk. Varför ska SJ:s tåg glida runt på deras spår och ta upp plats och resenärer till Hamburg? 

Drömmen om att åka tåg ut i Europa är mycket naiv och kommer att kosta svenska skattebetalare många, många, miljoner. Det hade varit betydligt bättre att satsa pengarna på att rusta upp tågspåren i Sverige och få fler att ta tåget istället för bilen när de ska resa mellan landets större städer.

Vad har mer hänt i veckan? 

Jo, vi har lanserat Travel News Markets nya sajt. Spana in den här. Och skriv upp den 10 november i kalendern. Då kör vi årets största mötesplats för reseindustrin. Jag håller i fyra hearings: flyg, charterresor, affärsresor och svensk turism. Mer om detta inom kort. 

Missa inte heller Travel News nya karriärportal. Vi arbetar numera med Team Tailors bottenplatta vilket innebär att vi kan matcha kandidater och arbetsgivare på ett mycket bättre sätt än tidigare. Vårt mål är att vår jobbsajt ska bli reseindustrins Hemnet. Vi är inte där än, men vi har ett mål att arbeta mot.

Nu ropar de upp i högtalarna att vi snart ska landa så jag måste avsluta denna fredagskrönika. 

Vi hörs snart igen och ha en riktigt skön helg. 

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna