”En tydlig stridsförklaring mot FPU”
Stridslinjerna formerades redan inför och under strejken i somras. Flyvebranchens Personale Union, FPU, var emot pilotstrejken. Där finns huvuddelen av kabinpersonalen och piloterna i SAS dotterbolag Link och Connect, liksom flera andra flygbolag som Norwegian och Ryanair. Men piloterna som strejkade i SAS är i huvudsak med Metal Luftfart som hör till fackförbundet Dansk Metal.
För att komplicera saken ytterligare är båda med i fackliga centralorganisationen Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), som organiserar både tjänstemän och arbetare. Svenska pilotföreningen hör inte till någon centralorganisation.
Kort sagt har nu FH en tuff gränsdragningsstrid att hantera som avgör var två av deras medlemsgrupper ska vara organiserade.
– Piloter och kabinanställda hör inte hemma i Dansk Metal, menar FPU och kräver nu att centralorganisationen FH ska inleda en gränsdragningsförhandling.
Gränsdragningskonflikter är rätt vanliga, men väcker också ofta ont blod. Ovanpå det kommer den oenighet mellan de två organisationerna som uppstod under sommarens strejk. När de danska piloterna gick in i Dansk Metal 2021 förklarade de att Metal Luftfart ska ”omfatta alla fackgrupper inom luftfart”. En tydlig stridsförklaring mot FPU.
– I 50 år har FPU varit fackförbundet för piloter och kabinanställda i Danmark och vi har avtal med över 30 bolag, från Norwegian till SAS. Dansk Metal är ett förbund för facklärda i industrin och har aldrig haft något att göra med piloter och kabinanställda, säger FPU:s ordförande Thilde Waast i ett pressmeddelande.