”SAS-ledningens utpressning gick hem”
SAS gick back med 2,1 miljarder kronor under kvartalet, varav 1,4 miljarder tillskrivs pilotstrejken.
”Jag ber verkligen om ursäkt till alla våra kunder och samarbetspartners som drabbades av trafikstörningarna”, är det första Anko van der Werff skriver i rapporten.
Det visar väl hur högt han spelar med SAS rekonstruktionsplan. Strejken hade inte alls behövt bli av om han inte valt att ta strid med den nordiska avtalsmodellen genom att sparka piloterna i moderbolaget, bryta avtalet om återanställningsrätt och anställa sämre kvalificerade piloter i fejkade bemanningsbolag med sämre villkor.
”Union busting” kallas det i det land där makten över SAS framtid nu ligger. Huvudägaren och näringsministern Karl-Petter Thorwaldsson vet en del om företeelsen efter alla år i Metall och LO.
Piloterna gick med på försämrade arbetstider och sänkta löner för att få tillbaka jobben. Det är ju ingen idé att förhandla om lön om man inte har ett jobb att få lön ifrån. SAS-ledningens utpressning gick hem. Nu väntar snarlika förhandlingar med kabinpersonalen.
”I samband med pilotstrejken tappade SAS 380 000 passagerare, men sparade också pengar på att ställa in 4 000 flygningar”
Bakom ryggen på förhandlarna förberedde SAS-ledningen ett Chapter 11-förfarande i USA, på samma sätt som vd tidigare gjort med colombianska krisbolaget Avianca. Det är ett sätt att utpressa bolagets övriga borgenärer och i praktiken makulera befintliga aktier, eftersom garanten för processen tar allt av värde i bolaget pant.
De amerikanska riskkapitalisterna i Apollo Global Management lånar ut sju miljarder kronor på nio månader, men räknar med intäkter kring 1,7 miljarder på brygglånet som räddar SAS över vintern. Det är ett fruktansvärt dyrt sätt att köpa livsuppehållande åtgärder en kort tid. Men det visar tydligt på desperationen i SAS-ledningen.
I samband med pilotstrejken tappade SAS 380 000 passagerare, men sparade också pengar på att ställa in 4 000 flygningar. Även i höst ställs flygningar in och det skyller vd nu bland annat på att det saknas piloter. Han säger inget om vem det är som sparkat piloter och gjort det svårare att rekrytera med sämre anställningsvillkor i en tid när hela världen lider brist på kvalificerade piloter.
En stor del av de förlorade passagerarna har gått till Norwegian, som gick igenom rekonstruktion två år före SAS. Bolaget redovisade i går en vinst på 1,4 miljarder kronor efter att ha flugit fem miljoner passagerare och dragit in nära fem miljarder kronor. Börsen i Oslo hade ännu större förväntningar och sänkte kursen med sju procent.
Norwegian har nu 40 internationella rutter från Arlanda och tre inrikesrutter till Norrland. Bolaget framstår tillsammans med likaledes aggressiva Ryanair och progressiva BRA som tuffa konkurrenter till ett SAS vars varumärke är svårt solkat.
Nu ligger SAS öde i händerna på osentimentala amerikanska riskkapitalister som sitter med trumf på hand då de kan ta över aktier och sälja vidare till danskarna som är de enda ägare som vill fortsätta satsa på bolaget.
”Winter is coming”, som det sägs i en populär USA-film. Men det är fiction, SAS är reality.
Leif Holmkvist