Annons:

Premium

Elbåtar ska förnya turistnäringen i Stockholm

Travel News har träffat en nystartad aktör som vill utmana de två stora elefanterna i Stockholms turistnäring. Möt Jens Rogeman, entreprenören bakom Sightseeing Ride.

”Hans elbåtar är öppna och för tankarna till den gamla tidens livbåtar”

Det är en magiskt vacker sommardag i Stockholm i slutet på augusti. Solen skiner från en
klarblå himmel, vindarna är milda och temperaturen runt 27 grader. Framför Stockholms slott
på Skeppsbron kämpar Strömmas och Red Buses dieseldrivna båtar om turisternas tid och
pengar. Deras farkoster är identiska liksom deras röda färg och prislappen, en timme
ombord med förinspelat material kostar 260 kronor.
Men mellan de två bjässarna i stadens turistnäring syns en utmanare sedan den 5 juni i
Stockholm.

Jens Rogeman är entreprenören bakom Sightseeing Rides. Affärsidén är
eldrivna båtar som är öppna, mindre och förstås tystare och mer miljövänliga än sina
konkurrenter. Ombord finns en skeppare och en guide med skådespelarutbildning som kan
mer än rabbla historiska data.
– Båttrafiken i Stockholm släpper ut mängder av både koldioxid och kväveoxid och behöver
också omfattas av klimatomställningen. Att inte bidra till nedsmutsningen av Stockholms luft
och vatten var en självklarhet när vi startade Sightseeing Ride, säger vd och grundare Jens
Rogeman.
Han fick idén till detta när han arbetade på Strömma i Amsterdam. Där har staden fattat ett
beslut att alla turistbåtar ska vara eldrivna 2025.

– Man önskar ju att Stockholm tänkte lika stort som där, men det kanske kommer, säger Jens
Rogeman samtidigt som han säljer biljetter till ett grupp pensionärer från Tyskland. Hans
försäljare och guider har sjömansmössor i färgerna vitt och blått. Hans elbåtar är öppna och
för tankarna till den gamla tidens livbåtar. Det finns plats för 35 passagerare enligt Rogeman.
Då sitter alla bekvämt, men enligt skepparen finns det 57 flytvästar under sätena.
35 betalande kunder är alltså en tredjedel av konkurrenternas kapacitet.

– De behöver bara en bra tur för att tjäna lika mycket pengar som vi gör på tre rundor, säger
Jens Rogeman.
Travel News går ombord på Margarita och får en fin tur tillsammans med besökare från stora
delar av Europa. Undertecknad är den enda från Sverige och får en liten applåd. Det är
främst utländska turister som åker på guidade båtturer i Stockholms city. Och ännu är man
inte uppe i 2019 års fina rekordsiffror.

– Det är sämre än beräknat. I juni kom besökssiffrorna för Vasamuseet och de är lägre än
förväntat. Det är samma sak för Strömma och Red Buses. De svenska turisterna vill hellre
åka ut i Stockholms skärgård än åka runt här inne, förklarar Jens Rogeman.
Turen går först in under Strömbron framför Strömparterren och Riksdagshuset. Vi får lära
oss att Stockholms slott är ett rum större än Buckingham Palace, klassisk turistrivia.
Högtalaren och mikrofonen slirar, men vår guide Elin fortsätter med hjälp av sitt magstöd och
det räcker fint så att alla kan höra.

Men det finns utrymme för fler aktörer på marknaden. Turistguidning har sett likadan ut i 30 år, det är tid för utveckling och förnyelse

Vi fortsätter utmed Blasieholmen och kommer till Strandvägen. Stockholms finaste gata och här bor Sveriges andra kung: Zlatan Ibrahimovic som förvandlat en kyrka till sin bostad. På Beach Road, alltså Strandvägen, byggdes Sveriges första vattentoaletter och det som kom ut gick rakt ut i Saltsjön. Följaktligen ska vi inte bada här…
Vi åker vidare nära Djurgården och under Beckholmsbron något som gör vår tur unik enligt Jens Rogeman.
Motorn är ibland helt tyst, men för det mesta surrar den som ett stort bi.

För närvarande har han tre båtar i trafik och kör en tur i halvtimmen under stora delar av
dagen. Varje båt kostar 1,5 miljoner. Bakom bolaget finns två finansiärer: Jan Larsen, före
detta vd på Strömma och bankiren Mats Larsson. Men den mesta finansieringen kommer
från Almi och ett vanligt banklån.
När sommarsäsongen tar slut vill Jens Rogeman sätta ett tak på båtarna och bygga väggar
så att man köra även när det är kallt. Att hyra en båt en timme kostar 4000 kronor och här
hoppas Jens förstås extra intäkter. Han har enligt egen uppgift ett bra samarbete med Grand
Hôtel som ofta skickar sina gäster till Sightseeing Rides.

Du ska läsa våra recensioner på Google och TripAdvisor, vi får bara högsta betyg. Det är
ett fantastiskt gensvar från kunderna.
Förutom Strömma och Red Buses är Ocean Bus en ny aktör på turistscenen i huvudstaden.

– De sista vill förnya marknaden och det vill vi också. Men det finns utrymme för fler aktörer
på marknaden. Turistguidning har sett likadan ut i 30 år, det är tid för utveckling och
förnyelse, avslutar Jens Rogeman när vi åter står på land. En ny grupp turister väntar på att
få gå ombord på Margarita.