Annons:

Premium

Hetaste turismfrågan i valet bryter blockgränserna

Efteråt var statsvetarna eniga: besöksnäringens frågor avgjorde valet. Nej, risken för ett sådant konstaterade är noll. De frågorna är långt ner på dagordningen i valrörelsen. Finns de alls? Travel News har rotat igenom valmanifest och program. Text: Janne Sundling

När Britt Bohlin presenterade sin utredning ”Ett land att besöka – En
samlad politik för hållbar turism och växande besöksnäring” 2017 skulle
det bli verkstad av tidigare ambitioner. Inför valet 2018 utlovade S en
”Storsatsning på besöksnäringen”.
Vad hände?
Jo, en strategi för hållbar turism och växande besöksnäring lanserades i
oktober 2021 när besöksnäringens befann sig i en mycket osäker period
under pandemin. Något Nationellt besöksnäringsforum blev det inte men
ett Besöksnäringsråd där branschaktörer och näringsdepartementet ska
ha en dialog om strategin och näringens prioriteringar. Och
Tillväxtverket har fått utökade uppdrag att arbeta med besöksnäringens
frågor.
Annat fick stryka på foten när regeringens budgetar fallit i riksdagen. Här
summerar regeringen själva vad de gjort kring besöksnäringen.


Men vad vill partierna framöver? Vi har tittat på några relevanta
områden. Och ser det hetta till i åtminstone en fråga (punkt 5).

Infrastrukturminister Tomas Eneroth och Arlandautredaren Peter Norman.

”Centerpartiet vill slopa stationsavgiften på 130 kronor för de som tar pendeltåget till Arlanda. Och fått tummen upp från S och M”

1. Arlanda/Bromma:

Regeringens utredare Peter Norman föreslog i juni att ett slutår för Bromma skulle sättas till år 2035. Men att det från 2030 bara ska tillåtas fossilfritt flyg på flygplatsen. För Arlanda ska processen inledas med prövning av ytterligare en landningsbana. Normanutredningen är nu ute på remiss till sista oktober. S och M har sagt sig vara beredda att förhandla fram en gemensam lösning i frågan.
Centerpartiet vill slopa stationsavgiften på 130 kronor för de som tar pendeltåget till Arlanda. Och fått tummen upp från S och M. Centern ville egentligen att staten skulle lösa ut A-Train från Arlandabanan och sänka avgifterna där, men i stället har staten förlängt avtalet till 2050.
Blockuppdelning:

S-C-MP-V vill i princip ha en snabbare avveckling av Bromma. Men S
och C betonar att det måste bygga på att Arlanda kan ersätta den trafiken
och att förbindelserna dit måste förbättras. MP och V vill lägga ned ännu
snabbare och i stället för att bygga ut på Arlanda minska flygtrafiken i
landet.
M-KD-SD-L vill i princip behålla Bromma så länge som möjligt, men
vill också se en utbyggnad på Arlanda. Ulf Kristersson har ”sträckt ut
handen” för en överenskommelse med S som i princip skulle kunna
omfatta det som Norman föreslår.

Ett tyskt höghastighetståg. Foto: Deutsche Bahn

M-KD-SD-L kan enas om att säga nej till höghastighetstågen”

2. Höghastighetståg

Blockuppdelning:
Här är den superenkel, S-C-MP-V vill bygga ut höghastighetståg med
nya banor. Centerpartiet vill till exempel ”rusta upp regionala järnvägar,
bygga nya stambanor från norr till söder, höja standarden på det
nationella stambanenätet i hela landet och storsatsa på morgondagens
tågtrafik”.
M-KD-SD-L kan enas om att säga nej till höghastighetstågen.
Moderaterna säger till exempel ”Vi säger nej till dyra
höghastighetsbanor. I stället vill vi lägga pengarna på att rusta upp den
järnväg som Sverige redan har”. Eller Liberalerna ”Vi vill bygga bort
järnvägsnätets flaskhalsar och så att tågen går i tid här och nu i stället för
att lägga hundratals miljarder på en höghastighetsjärnväg som inte är
klar ens om 20 år.” Alliansregeringen 2006–2014 var mot
höghastighetståg länge, men tvärvände inför valet 2014 då M-C-FP-KD
sade sig vara för. Höghastighetståg hade varit en stor grej för de
rödgröna partierna 2010.

”Inom Regeringskansliet bereds inget förslag om vare sig turistskatt eller turistavgift”

3. Turistskatt

I januari 2020 gjorde S-ledamöterna i riksdagens näringsutskott ett
utspel på besök i Åre om att en avgift/skatt som finns i många länder
borde kunna införas också i Sverige. De ville ha ”en lagförändring som
möjliggör för kommuner att lokalt kunna införa en turismavgift”. Även
enskilda ministrar hade tidigare antytt möjligheten till en turistskatt.
Frågan har också väckts flera gånger av C-riksdagsledamöter.
Men när Magdalena Andersson fått frågan har hon (då finansminister)
svarat: ”Inom Regeringskansliet bereds inget förslag om vare sig
turistskatt eller turistavgift”.
Blockuppdelning: S-C-MP-V-M-KD-SD-L i nuläget emot turistskatt
officiellt.

”M vill också höja stödet till de flygplatser som har trafik under allmän trafikplikt”

4. Spridda skurar

Centerpartiet och flera andra partier vill se ett ”mer tillväxtvänlig strandskydd för att stärka landsbygdens konkurrenskraft”. Där finns nu ett utredningsförslag som den nya riksdagen kommer att få ta ställning till.
I stort sett alla partier vill se regelförenklingar för småföretag. Även här finns det utredningar som nyvalda riksdagen kommer att får ta ställning till.
Kristdemokraterna vill se över och harmonisera momssatserna inom
besöksnäringen. De vill också avskaffa kravet på tillstånd för att driva
hotell och pensionat.

Miljöpartiet vill främja företagande inom lokal matkultur, matproduktion och förädling. De vill stärka forskning, kunskap och utveckling inom besöksbranschen för hållbar turism i Sverige. De
funderar också på om man kan underlätta för marknadsföring av miljö- och ekoturism genom en certifiering eller liknande.
Sverigedemokraterna vill att fler ska åka kollektivt genom att ”kollektivtrafiken [ska] satsa mer på evenemangsresor – antingen i egen regi eller genom privata aktörer som kan erbjuda sådan service. Med evenemangsresor avses tillfälligt inrättade linjer till speciella
evenemang”.
Moderaterna vill införa ett renoveringsstöd för servicestationer, bensinstationer med butik och service, på upp till 75 procent av kostnaden för att rusta upp en mack enligt de nya kraven. De vill också höja stödet till de flygplatser som har trafik under allmän trafikplikt.

”Svaret kan sammanfattas i ett nja”

5. Gårdsförsäljning

En minst tretton år gammal surdeg som utretts tre gånger. Främsta
tillskyndaren är Centerpartiet som i sitt valmanifest skriver: ”Det är
orimligt att lokala producenter av alkoholhaltiga drycker inte kan sälja
sina produkter till besökare. Tillåt gårdsförsäljning av alkohol för att
stärka besöksnäringen och utveckla landsbygden”.
Sverige fick inför EU-inträdet besked från EU-kommissionen att
Systembolagets monopol skulle få finnas kvar även om Sverige skulle bli
medlem i EU. Undantaget godkändes med hänvisning till skydd av
folkhälsan. 
Frågan prövades sedan i Alkohollagsutredningen 2009 som kom fram till
att nej, det borde inte införas, för att det kunde äventyra Systembolagets
monopol och därigenom hela den svenska alkoholpolitiken.
Nästa utredning handlade specifikt om denna fråga, utredningen om
Gårdsförsäljning kom 2010. Svaret kan sammanfattas i ett nja. Det skulle
bara gå att sälja inhemska produkter och finnas ett tak på 1 liter sprit, 3
liter vin eller 5 liter starköl, och ett tak för den sammanlagd
försäljningen. Riksdagen sade nej.
Men gårdsförsäljningslobbyn gav inte upp, under 2020 kom en ny
Gårdsförsäljningsutredning. Deras ställningstagande kan sammanfattas så här: Ja, i begränsad omfattning och småskaligt (och gälla i och utvärderas inom sex år).
Det utredningsförslaget gick ut på remiss i juni i år och blir också något
för regeringen efter val att säga bu eller bä till.
Hur stort är då det här? Jo, föreningen Svenskt Vin har bland sina medlemmar 43 kommersiella vingårdar och 126 hobbyvingårdar. Men det finns i dag över 400 bryggerier i Sverige, många av dem lokala microbryggerier.
Gårdsförsäljning lyfts ofta fram som något som kan gynna landsbygden
och att intresseorganisationen LRF är bland de flitigaste anhängarna
visar att man ser det som en diversifiering i lantbruket. Fast enligt
Livsmedelsverket finns 6 av 10 mindre producenter av öl och vin i stads-
och storstadsområden.
Den senaste utredningen om gårdsförsäljning fick C igenom i det
Januariavtal som gällde mellan S-MP-regeringen och C och L efter förra
valet.
Och blir det Magdalena Andersson som får bilda regering efter valet kommer Centerpartiets ledare Annie Lööf kasta in frågan om att tillåta gårdsförsäljning av öl, vin och sprit i regeringsförhandlingarna. ”Det är ett krav”, sa partiledaren till Svenska Dagbladet 17 maj i år.
Tilläggas kan att två tidigare C-höjdare, tidigare statssekreteraren och
LRF-bossen Leif Zetterberg, och Emil Källström, tidigare ekonomisk talesperson för partiet, båda har microbryggerier på sina gårdar.
Blockuppdelning:
M-C-SD för
S-MP-V-L-KD mot