”Branschen står bara i början av den teknologiska utvecklingen jämfört med andra branscher”
Men de konstaterar också att det finns utvecklingsmöjligheter, trots att World Travel and Tourism Council prognostiserar att rese- och turistbranschen i år kan komma upp i en omsättning på 8,6 biljoner dollar – alltså 8 600 000 000 000 dollar.
Det handlar mycket om teknologin i mötet med gästerna. Den teknologi som kom till bred användning under pandemin, som kontaktlös incheckning, har blivit till en ”bottenplatta” och kommer att utvecklas på flera områden, menar rapportförfattarna.
Men, menar de, branschen står bara i början av den teknologiska utvecklingen jämfört med andra branscher. Fast nya servicemodeller och ny teknologi kan också göra att branschen får lättare att attrahera morgondagens arbetskraft.
AI på hotell? Jo, automatisering av gästdata via AI kan underlätta fler personaliserade tjänster, menar de.
”Faktum är att mer än 20 procent av konsumenterna sa att de skulle vara det intresserad av att göra rumsreservationer för en del av en dag”
Och möjligheterna till intjäning stannar inte vid att rummet är betalt. En allt större del av intäkterna kommer att komma från andra tjänster, heter det i ”Hospitality in 2025”.
Och de tar ett exempel: ”Hur ofta hyr en resenär en bil bara för att köra till hotellet, och sedan kanske använda den en gång för att köra till en familjemedlems hus eller restaurang? I stället för att betala 1 000 dollar för en hyrbil en vecka, de kan vara villiga att lägga till 100 dollar till sin vistelse för en flygplatstransfer och använda av en elbil när det passar dem”.
I dag ser vi en växande marknad för kontorslokaler att hyra tillfälligt. Här ser också ”Hospitality in 2025” en växande möjlighet: ”Hotell har en unik fördel gentemot andra i att de vanligtvis har ytterligare utrymme över – oavsett om det är en rymlig lobby, bar eller kafé; mötesrum och evenemangslokaler som kan hyras ut som kontor under konferensperioder med låg beläggning; och viktigast av allt, privata utrymmen, det vill säga rum, som de kan hyra för delar av en dag.
Faktum är att mer än 20 procent av konsumenterna sa att de skulle vara det intresserad av att göra rumsreservationer för en del av en dag.
Nästan hälften av cheferna (49,2 procent) sa att de redan erbjuder delbokningar och 45,6 procent sa att de bokar även tillfälliga kontor”.
Här är några andra bedömningar och svar ur rapporten: