Annons:

Premium

Kapitalfonden Apollo räknar med danskt SAS-stöd ”till nästan varje pris”

På 43:e våningen i The Solow Building på Manhattan i New York och i danska regeringskansliet på Christiansborg avgörs nu SAS framtid. Framtiden hänger på den danska staten och en kapitalfond på Manhattan. Text: Janne Sundling

”Med Apollo kan vi förvänta oss ett helt annat aktivt ägande”

Från och med nu måste en kapitalfond på Manhattan och den danska staten tillsammans hitta vägen framåt för SAS, skriver danska Berlingske i en analys om SAS framtid.

Med utsikt över Central Park sitter investerarna i Apollo Global Management på sitt huvudkontor på Manhattan, New York.

Apollo har lånat ut SAS-pengar, men det är inget standardlån flygbolaget har fått. Apollo har infört ett antal villkor i avtalet som potentiellt kan göra fonden till en ny storägare.

Vad Apollo vill göra med SAS vet inte omvärlden mycket om, och stiftelsen har inte svarat på Berlingskes fråga om en intervju.

– Med Apollo kan vi förvänta oss ett helt annat aktivt ägande. Den stora frågan just nu är om Apollo och den danska staten vill samma sak, säger Robert Spliid, extern lektor på Copenhagen Business School och författare till flera böcker om kapitalfonder.

”SAS har inte den bästa historien om att göra varaktiga strukturella
förändringar”

Till en början lånade amerikanerna ut till drygt fem miljarder kronor till SAS – en skuld som kan konverteras till aktier i bolaget. Exakt vad det ger av ägarandelar i SAS är ännu oklart.

Men utifrån kapitaltillskottet som kom under coronakrisen bedömer Jacob Pedersen, analyschef på Sydbank, att Apollo kommer att kontrollera cirka 30 procent av aktierna i SAS om de väljer att bli aktieägare. Han understryker att antalet är förknippat med osäkerhet. Det enda som är klart är dock att Apollo inte kan gå över 50 procent, eftersom EU har regler om att amerikanska investerare inte får äga mer än hälften av ett europeiskt flygbolag.

– Detta bidrar till att understryka att det är troligt att vi hamnar i en situation där det är Danmark och Apollo som kommer att inneha mer än 50 procent av aktierna i SAS. Det är de som ska fatta de stora besluten tillsammans, och det här är en helt ny situation för SAS, säger Jacob Pedersen till Berlingske.

Apollo Global Management, som är fondens fullständiga namn, grundades 1990 i New York. Fonden köper företag och tillhandahåller en

rad olika lån. Totalt förvaltar fonden över 5 200 miljarder kronor och är därmed en av världens största finansiella institutioner.

Apollo har köpt en rad olika bolag – till exempel den amerikanska biografkedjan AMC Theatres, kasinokedjan Harrah’s Entertainment, smyckeskedjan Claire’s Store och kryssningsrederierna Regent Seven Sea Cruises och Norwegian Cruise Lines. Senast har Apollo framgångsrikt investerat i det amerikanska lågprisbolaget Sun Country Airlines. Flygbolaget har precis blivit börsnoterade.

– SAS har inte den bästa historien om att göra varaktiga strukturella förändringar. Det är den risken som Apollo tar och i det ljuset är de krav de ställer inte orimliga. Men ur danska statens perspektiv är det synd att man måste gå igenom sånt här fram och tillbaka för att få ihop det hela, säger Robert Spliid.

Men han menar att båda parter faktiskt behöver varandra.

– Apollo får inte bara en hög avkastning, utan kan också få en del av ägandet av företaget samtidigt som de vet att den danska staten har sagt att den kommer att stödja SAS till nästan varje pris, säger Robert Spliid.

”Den stora frågan är vad Apollo kommer att göra om det visar sig att
SAS inte är konkurrenskraftigt efter att SAS Forward har genomförts”

Norge lämnade SAS 2018. Både Danmark och Sverige var snabba med att backa upp när det såg väldigt illa ut under coronapandemin. Men Sverige vill inte vara med längre, efter att de svenska skattebetalarna sedan 2009 skjutit in sex miljarder kronor till SAS.

Danskarna har har bidragit med ungefär lika mycket. Men här är tonen en annan. Köpenhamns flygplats måste ha ett starkt SAS för att behålla sin position som ett europeiskt nav, förklarade Köpenhamns borgmästare Sophie Hæstorp Andersen (S), Dansk Erhvervs direktör Brian Mikkelsen och flera andra.

Även på Christiansborg fanns stöd från flera håll, och därför kommer mer pengar till SAS från Danmark.

– Apollo har inget förhållande till Köpenhamns flygplats. Men det är viktig information för dem att den danska staten kommer att göra mycket för att behålla SAS i Köpenhamn. Detta säkerställer att en stor investerare, som också är en stat, kommer att delta. Det är en gåva till Apollo eftersom det betyder att någon backar upp dem om det går fel igen, säger Robert Spliid.

SAS har kommit långt med den omfattande SAS Forward-planen som syftar till att göra flygbolaget konkurrenskraftigt. Bolaget har klarat sig igenom de tre första punkterna: Ett avtal med piloterna, konkursskydd i USA som ska ge sinnesro och lånet från Apollo som ska säkra den närmaste framtiden ekonomiskt.

Men svåra förhandlingar väntar nu med bolagets borgenärer och leasingbolag.

Jacob Pedersen påpekar att det mycket väl kan vara så att SAS Forward

gör dem konkurrenskraftigt på den nuvarande marknaden. Men kommer SAS att vara det om några år?

– Den stora frågan är vad Apollo kommer att göra om det visar sig att SAS inte är konkurrenskraftigt efter att SAS Forward har genomförts och att det finns ett behov av att göra mer, säger Jacob Pedersen.

Robert Spliid håller med och menar att den danska staten förmodligen inte har något emot om amerikanerna går hårt fram, så länge det inte ser ut som att politikerna i Danmark driver på för nya förändringar.

– Jag tror att den danska staten är glad över detta. För det första får du en investerare som du kan dela risken med, och för det andra kan du få dem att tvinga fram takten i den riktning som SAS ska ledas, säger Robert Spliid.

Inte heller SAS har gett några kommentarer till Berlingske eftersom bolaget valt att hålla tyst under en period fram till halvårsbokslutet den 26 augusti.