Annons:

Premium

Ryanairs marknadschef: ”Vi har varit i Sverige i 25 år – vi är här för att stanna”

Travel News chefredaktör Viggo Cavling fick en exklusiv intervju med lågprisbolagets marknadschef Dara Brady.

”Inget annat bolag flög så mycket under pandemin som vi. Det är därför som vi kan vara så framgångsrika i sommar”

Det var i maj 2021 som Ryanair meddelande att man överger privatägda Skavsta flygplats och bygger en ny bas på Arlanda med fyra flygplan. Statliga flygplatsbolaget Swedavia jublade förstås när beskedet kom. De har i många år lobbat för att få det irländska lågprisbolaget till Stockholms storflygplats. 

Ryanairs marknadschef Dara Brady tycks mycket nöjd med flytten till Arlanda när han pratar med Travel News på ett videomöte mitt sommaren. 

– Vi har just nu 38 linjer från Arlanda till 17 länder. Vi flyger över 150 flighter i veckan. Det är vår första sommar på Arlanda och det går mycket bra. I vinter ska vi köra 36 linjer. Vi har aldrig varit större i Sverige. Och vi ser ett stort intresse bland kunderna.  

”I år kommer vi att ha över 165 miljoner passagerare, det är 15 procent över 2019 års siffror” 

Och Ryanair är enligt egen uppgift redan ute ur covid-krisen. 

– I år kommer vi att ha över 165 miljoner passagerare, det är 15 procent över 2019 års siffror. 

De svenska linjerna från Arlanda till Malmö och Göteborg går inte lika bra som de till utlandet. Ryanair har vanligen en packningsgrad på minst 95 procent. 

I sommar har det blivit rubriker när lågprisbolaget säljer biljetter mellan Malmö och Stockholm för under hundralappen, samtidigt som en tågresa på samma sträcka med statliga SJ kostar minst 1000 kronor. Det var SVT Skåne som gjorde ”avslöjandet”.

I veckan hörde vi Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi i SVT:s Aktuellt kräva att det alltid ska vara billigare att ta tåget än att flyga. Exakt hur detta ska gå till fick tittarna dock inte veta. Ett sätt att få billigare tågresor vore förstås om statligt ägda SJ sänkte sin rörelsemarginal från dagens 20,5 procent, men tågbolaget tycks mer upptaget att förfölja sina kunder och hota framtida samarbetspartners… 

Avslutar denna utvikning med att redovisa SJ:s vinst i senaste kvartalsrapporten: 582 miljoner.

”Med tiden kommer det att bli som i USA med 4-5 stora spelare, men det kommer att ta tid”

Ryanair har alltså inga planer på att lämna svensk inrikestrafik såsom Wizz Air gjorde i Norge nyligen. Den senare ”storsatsningen” varade i mindre än ett år. 

– Deras modell funkade inte i Norge så de drog sig ur, förklarar Dara Brady. 

Några liknande tankar har inte Ryanair när det gäller Sverige.     

– Vi har varit i Sverige i 25 år, vi har inga planer på att lägga ner, vi är här för att stanna. Vi är mycket dedikerade. Vi ser ett ökat intresse för våra linjer till Göteborg och Malmö bland affärsresenärer. Men vi måste marknadsföra dem mer. Många svenskar har rest med oss och vårt mål är att ännu fler ska göra det i framtiden. 

När intervjun görs pågår fortfarande pilotstrejken på SAS. Dara Brady kallar SAS ett ”ineffektivt” bolag.

– Vi har inte sparkat några piloter under covid. De har fått flyga och tränat i simulatorer. Det är därför vi har kunnat återstarta så snabbt utan alltför stora problem. Inget annat bolag flög så mycket under pandemin som vi. Det är därför som vi kan vara så framgångsrika i sommar. 

Och några planer på att höja priserna för att få fler att köpa tågbiljetter finns förstås heller inte hos Ryanair. 

– Vår affärsidé är att sälja biljetter till de lägsta priserna till så många som möjligt. 

”Det stämmer fortfarande att det bästa sättet att bli en miljonär är att vara en miljardär och sedan köpa ett flygbolag… ”

Ryanair har inte gett upp kampen mot de statliga bidragen till nationella flygbolag under covid. Man tvistar om detta i Europadomstolen. Enligt Dara Brady har 30 miljarder euro gått till delvis statligt ägda flygbolag som Air France-KLM, Lufthansa och SAS. ”Nödhjälpen” enligt Brady innebär att den stora konsolidering av den europeiska flygmarknaden dröjer. 

– Med tiden kommer det att bli som i USA med 4-5 stora spelare, men det kommer att ta tid. Det är förstås dåligt för resenärerna som får betala för mycket för sina resor i Europa. Men utvecklingen har försenats av covid och statliga bidrag till flygbolag. Men några av småbolagen kommer att slås ut under vintersäsongen. Det stämmer fortfarande att det bästa sättet att bli en miljonär är att vara en miljardär och sedan köpa ett flygbolag… 

Problemen med långa köer på Arlanda är förstås inte uppskattade. Men Dara Brady tycker att det är mycket värre på Heathrow som i sommar gick ut och berättade att man inte kan ta emot fler passagerare. 

– De är absolut sämst. Arlanda är någonstans i mitten. Det är en utmaning att starta upp i hela Europa.  

De mest populära Ryanair-linjerna från Arlanda går inte oväntat till Palma på Mallorca och Alicante. Men även de grekiska öarna är populära. 

Det stora målet för de närmaste åren är 225 miljoner passagerare. 

Har ni tankar på att köpa upp mindre flygbolag?

– Nej, vi prioriterar vår egen tillväxt. Vi ska köpa 210 nya bränslesnåla flygplan de närmaste åren.   

Men några planer på att ge sig in på longhaul har bolaget inte. 

I sommar kör man över 3000 short haul flighter dagligen med en packningsgrad på 95 procent.

– Det är vi som leder utvecklingen i Europa. Det har aldrig funnit fler billiga resor från Arlanda än just nu. Stockholm är en av mina favoritstäder i världen och jag planerar att komma dit i sommar. Du får bjuda mig på en öl. 

Självfallet!