”I det sammanhanget bör rimligen SAS ha informerat sin största ägare
regeringen om följderna och att de förberedde en Chapter 11-ansökan”
Det står nu klart att SAS länge arbetat med sin ansökan om
konkursskydd vid amerikansk domstol under tiden de förhandlat med
piloterna. Enligt piloternas ordförande Martin Lindgren har företaget
saknat vilja att göra upp och tackat nej till fackets förslag om 25-
procentiga kostnadssänkningar.
För en månad sedan sade regeringen nej till att bli långsiktig ägare i
SAS. Fyra miljarder kronor i hybridobligationer och kreditgarantier av
skattebetalarnas pengar ska omvandlas till aktier som kommer att
spädas ner så att de i praktiken efterskänks om rekonstruktionsplanen
lyckas.
I det sammanhanget bör rimligen SAS ha informerat sin största ägare
regeringen om följderna och att de förberedde en Chapter 11-ansökan.
Travel News frågade därför näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson:
När informerade SAS ministern om planerna på att ingå i ett
Chapter 11-förfarande?
”Det undanglidande svaret kan tolkas som att regeringen inte motsätter
sig att svenska företag, även statens egna helägda eller intressebolag, bryter mot kollektivavtal”
Vi får ett tämligen oprecist svar via mejl:
– Som aktieägare följer vi situationen noga. Vi har noterat bolagets
information och vi har sedan tidigare förstått att bolaget har sagt att de
kan komma att använda domstolsprocesser för att implementera sin plan
SAS Forward. Det är bolaget som ansvarar för sin plan.
Eftersom Karl-Petter Thorwaldsson varit bland annat LO-ordförande ville
vi veta hur han ser på SAS sparkar piloter och ersätter dem med billigare
anställda via falska utländska bemanningsföretag:
Vad anser ministern om att SAS åsidosätter avtalad
återanställningsrätt genom att skapa bemanningsföretag med
sämre avtalsvillkor?
– En viktig princip på svensk arbetsmarknad är att avtal och konflikter
sköts mellan arbetsmarknadens parter. Det är en styrka och någonting vi
ska värna. I detta fall är jag som näringsminister också representant för
staten som ägare i SAS, som ägare är operativa frågor ett ansvar för
bolagets styrelse och ledning. Vad gäller strejken på SAS är det
parternas ansvar att finna en lösning.
Det undanglidande svaret kan tolkas som att regeringen inte motsätter
sig att svenska företag, även statens egna helägda eller intressebolag, bryter mot kollektivavtal och rundar den svenska modellen som i många
år legat till grund för relationerna mellan fack och arbetsgivare.