”För mig betyder detta att borgenären behöver svälja de största kamelerna”
Grovt sett innebär SAS chapter 11-ansökan att de har bett en domstol att delta vid förhandlingar med borgenärerna i bolaget. Samtidigt är bolaget skyddat mot att borgenärer kan göra anspråk på att få sin fordran eller försätta bolaget i konkurs.
– Detta gör att de får ett skydd som gör att inga långivare kommer och säger att nu vill vi ha våra pengar, annars försätter vi dig i konkurs, säger Jacob Pedersen, flyganalytiker och chef för aktieanalys på Sydbank till Berlingske.
– I stället har man möjlighet genomföra förändringar som man inte har kunnat tidigare. Bland annat att minska skulden i en strukturerad rättsprocess utan att försättas i konkurs.
”Vi har försökt i sju månader och varje gång har SAS flyttat mållinjen. Vi vill hellre flyga, men när SAS-ledningen spekulerar i rekonstruktion enligt amerikansk konkurslagstiftning går det inte längre”
I sitt pressmeddelande skriver SAS att syftet med en chapter 11-ansökan är att ”accelerera transformationen av SAS genom att implementera viktiga delar av SAS Forward Plan”.
SAS Forward är namnet på räddningsplanen som presenteras av SAS ledning. Det handlar bland annat om kostnadsbesparingar och nytt kapital.
På tisdagen försäkrar SAS att det finns pengar i kassan för att hålla verksamheten igång på kort sikt med 7,8 miljarder svenska kronor.
SAS har i sin ansökan begärt att få fortsätta sin verksamhet och därmed även löneutbetalningar.
– För mig betyder detta att borgenären behöver svälja de största kamelerna. Hur mycket medarbetarna och deras villkor spelar in i en sådan process är lite mer osäkert, säger Jacob Pedersen.
– Det här handlar om att påskynda det som faktiskt hade planerats i strategiplanen SAS Forward. Få ner kostnaderna och få ner skulden och få sedan in nya pengar i företaget, säger han till Berlingske.
SAS räknar med att processen tar 9 till 12 månader.
Danska Pilotförbundet och deras fackförbund Dansk Metal menar att SAS-ledningen egentligen aldrig ville ha en lösning. Enligt Dansk Metal är ledningen ute efter en uppgörelse för hela strukturen i SAS och en form av rekonstruktion som kommer att förändra SAS för alltid.
”Piloterna har erbjudit SAS-ledningen besparingar på runt 600 miljoner svenska kronor”
Dansk Metal hade innan strejken fått information om att SAS hade kontaktat amerikanska advokatbyråer med kompetens inom företagsrekonstruktion i USA.
Tanken med att driva processen genom en amerikansk domstol och använda den så kallade chapter 11-bestämmelsen är att företaget kan gå vidare, samtidigt som det tvingar anställda och borgenärer att göra eftergifter.
Flera amerikanska flygbolag har använt modellen och under en längre period fortsatt en normal verksamhet.
I Dansk Metal ser man tecken på att ledningen redan har bestämt sig.
– Vi har försökt i sju månader och varje gång har SAS flyttat mållinjen. Vi vill hellre flyga, men när SAS-ledningen spekulerar i rekonstruktion enligt amerikansk konkurslagstiftning går det inte längre, säger Dansk Metals näringspolitisk chef Emil Drevsfeldt Nielsen.
Piloterna har erbjudit SAS-ledningen besparingar på runt 600 miljoner svenska kronor.
– Vi har försökt komma överens med piloterna. Piloterna visste exakt vilket mål vi gick efter, nämligen 800 miljoner kronor. Sedan februari har de varit exakt medvetna om vad det var vi var tvungna att åstadkomma för att planen skulle kunna kopplas samman, säger Carsten Dilling, styrelseordförande i SAS till Berlingske.
Men Jacob Pedersen, forskningschef på Sydbank, bedömer att strejken ändå kan ha flyttat fram en nystart för SAS.
– Om den här strejken pågår tillräckligt länge kommer vi att få ett konkursskydd. Då kommer det rejält att skada både borgenärer och anställda. I ett sådant läge måste man rensa bordet och börja om från början med nya avtal, säger Jacob Pedersen.
Planen har varit att Danmark ska tillhandahålla kapital till SAS, efter att den svenska regeringen vägrat skjuta till mer pengar. Men den borgerligt-liberala tankesmedjan CEPOS anser att Danmark bör avstå från att komma med mer pengar:
– Det är dags att stänga det statligt finansierade ’Circus SAS’. Det är en fars, och SAS kan i princip inte frakta passagerare från A till B.
– Det borde vara självklart att stoppa tillförseln av skattekronor till SAS. Det kommer troligen att innebära en konkurs. Då kan andra företag som lyckas frakta passagerare från A till B ta över SAS rutter, säger chefsekonom Mads Lundby Hansen.