Annons:

Premium

Inför sista åket som vd: Svemestertrenden här för att stanna

Rekordsiffror, fler åkare och fler som åker fler dagar, fler både på skidorterna i fjällen och i backen hemmavid. Men skidturismen hade en uppgång redan innan corona, och det är ingen pandemiboom som går över, menar Titti Rodling, vd för SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation. Text: Janne Sundling

”Vi ser inga tecken det skulle gå åt andra hållet. Många nya gäster har upptäckt skidåkning. Vi ser det också i också ökade investeringar, förbättringar i kärnverksamheten med ännu bättre upplevelser”

Sista åket? Ja, i backarna har det passerat för länge sedan. Men ett 50-tal anläggningar satsar på sommaraktiviteter och skidorna ersätts i allmänhet av cykel.

Men snart är det sista åket för Titti Rodling som vd för SLAO. När styrelsen rekryterat en ny vd i höst lämnar hon efter sju år. Men åka skidor kommer hon fortsätta göra.

– Ja, jag älskar att åka skidor. Det har varit en förmån i jobbet att vara ute och besöka många anläggningar. Men jag är ganska kräsen, säger hon.

Här kommer några trendspaningar från hennes år som skidanläggningarnas företrädare:

– Det vi sett de sista åren är svemestertrenden. Många väljer att semestra i Sverige och upplevelserna i naturen. Det fanns innan pandemin också, men har förstärkts. Kombinerat med en hälsovåg som gör att vi rör på oss mer.

Men i mars-april 2020 såg det ganska nattsvart ut.

– Första påsken stängdes det ned på många håll. Men med hårt arbete och samverkan hittade vi bra lösningar som gjorde vi kunde ha öppet den gångna vintern.

Och skidturismen passade bra i pandemitid.

Säsongen 2021–2022 blev den bästa någonsin. Utför går det alltid på skidorterna, men fanns det en pandemieffekt som kommer att avta?

– Det är ett historiskt resultat. Och vi ser inga tecken det skulle gå åt andra hållet. Många nya gäster har upptäckt skidåkning. Vi ser det också i också ökade investeringar, förbättringar i kärnverksamheten med ännu bättre upplevelser. Och vi fortsätta jobba med tillgängligheten, där hemmabackarna kan leva.

Investeringarna sker bland annat i snösäkring.

– Tillverkad snö har funnits sedan 70-talet. Men framförallt har snötillverkningen en helt annan teknik i dag, som är energisnålare. 

– Många satsar också på sommaraktiviteter. Ett 50-tal medlemmar jobbar aktivt med sommaren. Det bet,yder även mycket för att knyta till sig kompetens och få fler helårsanställda. Det är en jättefin utveckling av sommarverksamhet. 

Foto: Skistar

Är ”snö- och backinfrastrukturen” färdigbyggd eller kommer vi få se nya skidorter?

– Jag tror Idre Himmelsfjäll var det första nya skidorten på 30 år när de öppnade för några år sedan. Kanske skidorter tillkommer, men i första hand är det intressant att bygga på de som finns och utveckla dem. Där pågår mycket, bland annat på att förbättra liftstandarden och bygga ut den.

– När man uppgraderar är det oftast kopplat till liftar och backar. Och man tar vara på snön bättre i backarna. Skidskolan ser vi som en annan viktig del. På sina håll var det i vintras fullt. Det är en bra start för många, både vuxna och barn.

Nu slutar hon efter sju år, men är kvar fram tills SLAO hittat en ny vd.

– Det är en fantastisk bransch att jobba med. Och en viktig del av besöksnäringen. På fjällorterna är skidanläggningarna ofta motorn i utvecklingen. 

– I SLAO har vi satt strategi fram till 2027. Fossilfrihet i driften är ett viktigt inslag. Och att möjliggöra för fler att åka genom hemmabackarna.

”Jag är otroligt imponerad av den öppenhet och det erfarenhetsutbyte som finns i branschen. Det är unikt i besöksbranschen”

Med investeringar och utbyggnader kommer även nya åkare få plats i backarna?

– Ja, det får man. Många investeringar görs i liftkapaciteten. Vi tycker också det är viktigt också med en större spridning av loven. I dag har vi högt tryck vissa veckor. Fler kan ges möjlighet att åka genom spridning av loven.

– Vi ser också att de som åker åker mer. Det är en ökad försäljning av säsongskort. Möjligheten till distansarbete bidrar säkert. Man åker mer både i hemmabacken och på skidorterna. Det tror jag fortsätter.

En aktör, Skistar, svarar för strax över hälften av all skidturism. Kommer konsolideringen i branschen att fortsätta?

– Tittar man bakåt har det sett ungefär lika ut i tio år. Det är ingen större förändring i marknadsandelarna, mer än att Branäsgruppen ökat någon procent.

En branschbjässe och många små. Oförenliga viljor eller?

– Nej, jag är otroligt imponerad av den öppenhet och det erfarenhetsutbyte som finns i branschen. Det är unikt i besöksbranschen, tror jag. Inte minst under pandemin har skidbranschen visat hur väl vi kunde hålla ihop för att erbjuda trygg upplevelse.

Till sist: Var borde din efterträdare som vd åka på studieresa för att få nya idéer?

– Det viktigaste är att åka till våra medlemmar. Vi är också med i ett europeiskt nätverk. Tidigare åkte man ofta till Nordamerika för att leta idéer. Nu finns det orter i Schweiz, Finland och andra länder som sticker ut. Man lär sig alltid när man är ute, detaljer som är värdefulla att ha med sig. Det kan vara kopplat till säkerhet eller annat, säger Titti Rodling.