Annons:

Premium

Omio gör online-resebokningen multimodal – har fått 4 miljard i riskkapital

Omio, som grundades i Tyskland under namnet GoEuro 2013, tror att vi kommer att söka tvärsöver transportslag när vi bokar våra resor i framtiden. Det tror svenska Kinnevik med, så pass mycket att de gått in med hundratals miljoner kronor i bolaget. Totalt har bolaget rest cirka 400 miljoner USD genom åren. Text: JOAKIM RÅDSTRÖM

”Omio är den första kompletta reseplattformen i sitt slag”

De flesta resebokningsplattformar idag fokuserar på endast ett transportslag. Och transportslaget, det brukar för det mesta vara flyg. Andra, som Rome2Rio, låter förvisso användaren söka multimodalt för att ta sig till mellan punkt A och punkt B – men inte beställa själva resan.

Omio kommer från den motsatta sidan. När företaget startades i Tyskland av indiskfödde, Harvardutbildade Naren Shaam 2013 var målet att kunna jämföra och boka resor tvärsöver transportslag. På resan har man också köpt upp företag som kan stödja utvecklingen mot visionen. Exempelvis Rome2Rio köptes upp av Omio 2019.

– Omio är den första kompletta reseplattformen i sitt slag. Vi möjliggör för resenärer att söka, jämföra och boka tvärsöver transportslag och över hela världen, säger Emily McDonnell, kommunikationschef på Omio.

En stor utmaning har emellertid varit all byråkrati som omgärdar delar av resesektorn, framför allt de fortsatt huvudsakligen statliga tågbolagen i många länder.

”I framtiden skulle vi vilja göra det möjligt att med bara ett klick söka, jämföra och boka den resa som skulle vara bäst för den enskilda resenären”

– I framtiden skulle vi vilja göra det möjligt att med bara ett klick söka, jämföra och boka den resa som skulle vara bäst för den enskilda resenären. Men för att kunna göra det måste vi förstås få ombord alla relevanta leverantörer, säger Emily McDonnell.

Här jämför Omio med flygsektorn, som ändrade stora delar av bokningssystemet redan på 80-talet.

– Idag skulle det vara otänkbart att behöva åka till flygplatsen för att boka biljett och få den utskriven där. Det är väldigt ordnat nu. Varje flygplats har sin egen unika kod, och det är något som vi försöker få till även inom tågsektorn just nu.

Omio går därför runt och knackar dörr hos de stora europeiska tågaktörerna, och kräver att länderna ger företaget tillgång till deras system och deras data, för att de ska kunna integreras mot Omios system. Ett enormt tidsödande arbete, men som efterhand också burit frukt.

Omio var till exempel engagerade i en talan mot tyska Deutsche Bahn, som hade satt upp diskriminerande villkor för tredjepartsleverantörer. Men nyligen fälldes de av de tyska kartellmyndigheterna.

Bakgrunden var bland annat att Omio inte hade getts tillgång till live-data av Deutsche Bahn, vilket gjorde att Omio inte kunde informera de kunder som hade bokat tåg med dem om exempelvis ett Deutsche Bahn-tåg var försenat (vilket förstås Deutsche Bahn informerade sina kunder om).

Det verkar som att ni löser leverantörernas, det vill säga statsjärnvägarnas, problem åt dem. Får ni något betalt för det då?

– Vi har en B2C-affärsmodell, där vi tar ut en kommission som förs över till leverantören. Och på B2B-sidan har vi ett affiliatesystem, ett annonsnätverk, som förmedlar erbjudanden på hotellboenden vidare till kunder som bokat till exempel en tågresa via oss.

Just nu pågår också en allmän diskussion i EU-kommissionen om hur multimodalt resande kan förbättras inom unionen. När dessutom coronapandemin har bedarrat kanske Omios modell kommer att framstå som en av de mest livskraftiga koncepten inom sektorn. Istället för att lägga alla ägg i samma korg, som hos de flesta mer ensidigt nischade bokningssajter, sprider Omio ut riskerna bättre.

”2018 lade Kinnevik och Singaporebaserade Temasek in 443 miljoner kronor i dåvarande GoEuro”

Som möjligt bevis för att det är så tar Emily McDonnell upp företagets spaning om att kortdistansflyg om mindre än fyra timmars flygtid gick ned rejält under coronakrisen. Parallellt fann Omio att tågresandet gick upp. När pandemin nu bedarrar har en del av kortdistansflygandet kommit tillbaka, medan tågresandet är kvar på en fortsatt hög nivå.

– Vi ser också ett ökat engagemang i hållbarhetsfrågor, vilket nog är en anledning till att folk tar tåget mycket oftare numera, lägger hon till.

Investerare, inte minst från Sverige, tror också starkt på Omios modell. Under en investeringsrunda hösten 2018 lade Kinnevik och Singaporebaserade Temasek in 443 miljoner kronor i dåvarande GoEuro.

Inalles stängde rundan på hela 150 miljoner dollar, och beskrevs då som “en av de största investeringsrundorna någonsin i Tyskland”.

I augusti 2020 avslutades så en ny investeringsrunda på 100 miljoner dollar, där Kinnevik och Temasek gick in med nya pengar och samtidigt fick sällskap av bland andra investmentbanken Goldman Sachs. Sammanlagt äger numera Kinnevik fem procent i Omio, en andel som enligt investmentbolagets hemsida uppskattades till ett så kallat ”verkligt värde” på 417 miljoner kronor i mars i år.

Kinnevik avböjer intervju.

Text: JOAKIM RÅDSTRÖM