Annons:

Premium

Handelskammaren: Välkomna förslag men partierna måste enas

Stockholms handelskammare är de som hårdast drivit frågorna om Bromma och Arlandas framtid. De tycker Peter Normans Arlandautredning på flera punkter ger positiva besked. Text: Janne Sundling

”Utredningen är välkommen och innehåller många viktiga åtgärder för att föra Arlanda framåt”

Carl Bergkvist, infrastrukturexpert på handelskammaren, ser att Normans utredning ger ett bra underlag för fortsatt arbete:

– Utredningen är välkommen och innehåller många viktiga åtgärder för att föra Arlanda framåt. Men nu krävs det att Socialdemokraterna och andra partier tar i hand och för frågan framåt. De här frågorna är för viktiga för att hamna i ett politiskt spel, säger han.

Lite överraskande ger Peter Norman förslag om en tidsutdräkt för Bromma, även om det ställs krav på bara fossilfritt flyg mellan 2030 och slutåret 2035.

–  Vi är glada att man gör annan bedömning än Magnus Perssons Brommautredning. En stängning år 2035 är mer realistiskt.

– Men stänger man Bromma 2035 behöver en ny rullbana på Arlanda vara på plats då också. Här pratar man i stället om att den kan finnas på plats 2038. Vi menar att man ska ha kapacitet på plats först och sedan stänga Bromma, säger Carl Bergkvist.

Stockholms handelskammare har föreslagit att staten bör köpa ut de utländska ägarna i A-train, som i dag är australiensiska och kinesiska företag och fonder. Här pratar man i stället om att förhandla ned priserna.

–  De är ett steg i rätt riktning. Men vi vill helst att den friställs. Fast det är bra om man inledningsvis får ned avgifterna, men kapaciteten som banan tillför behöver tillgängliggöras. Därför bör staten bör ta mer ambitiöst grepp.

– Visst, det leder till stora kostnader. Men vi har skissat på finansieringsupplägg för att lösa ut dem. Det skulle gå och att öppna banan för annan trafik.

Han säger också att greppet att göra Bromma fossilfritt till 2030 ställer stora krav på flygplatsens infrastruktur.

– Med elflyg skulle kapaciteten gå ned kraftigt, tIll runt en femtedel. För att använda biojet behövs det licensieringsregler skyndsamt på plats, säger Carl Bergkvist.

Även Svenskt Näringsliv välkomnar utredningen om Arlanda.

– Men vi tycker att regeringens ambition för flygplatsens utveckling är för låg. Framförallt vill se en tydligare analys om hur Arlanda kan få fler direktlinjer ut i världen, säger Nils Paul, expert infrastruktur på Svenskt Näringsliv. 

– Peter Norman pekar på att Bromma kan avvecklas tidigast år 2035 vilket visar att regeringens tidigare framhastade idéer om snabb stängning var fel spår, säger Nils Paul.