Annons:

Premium

Lokalproducerat och reseklubb nya tillskott i Aideborns företagsgrupp

När Lion Ventures jagade ytterligare synergier och mervärden till de existerande bolagen i gruppen föll ögonen på den finska bokningsplattformen Toristy för lokala, bokningsbara produkter. Och genom MyTravel.Agency, som ännu så länge bara är lanserad i Mexiko, ska paketresor kunna förhandlas fram till förmånliga priser till kunder med stora användargrupper.

”Det kommer att göra att man kommer att få mycket billigare priser på hotell och sådant än exempelvis Booking.com”

I den sista artikeln av fyra om Magnus Aideborn och Ola Zetterlöfs olika bolag inom travel tech avhandlas Toristy samt reseklubben MyTravel.Agency. Toristy är från början en finsk bokningsplattform för lokala produkter som nu Magnus Aideborns investmentbolag Lion Ventures har köpt in sig i.

Magnus Aideborn

– Vi såg att lokala produkter är jättebra, och att de flesta stora flygbolag och charterbolagen har väldigt ofta lokala produkter, förklarar han.

Tanken är att kunder på sikt ska kunna använda Lion Ventures tidigare utvecklade plattform inDest för att lägga in och marknadsföra sina egna lokala produkter, i form av meddelanden som går ut till konsumenter. Därmed ska även små, lokala aktörer kunna bli köp- eller bokningsbara mot stora, globala kundkretsar.

Ytterligare synergier ska uppnås med det samutvecklade företaget MyTravel.Agency, en reseklubb som hittills bara har lanserats i Mexiko men som finns färdig för utrullning även i Europa. Företagen i Lion Ventures-gruppen har redan tidigare kopplingar till så kallade bed banks, det vill säga B2B-grossister för boendeförmedling som säkrar sängar hos hotell och andra till fasta, rabatterade priser. Dessa säljer sedan vidare sängplatserna till B2B-kunder, som sedan säljer dem till konsumentkunder, enligt modellen B2B2C.

Genom MyTravel.Agency ska Lion Ventures kunna vidaresälja en del av sängarna direkt till konsumenter, till lägre marginal, förutsatt att de utgör en sorts fasta kundgrupper och att sängarna endast erbjuds exklusivt, bakom inloggning.

– Det kommer att göra att man kommer att få mycket billigare priser på hotell och sådant än exempelvis Booking.com. Och det ska vi kunna erbjuda både till inDest-kunder som ArrivalGuides-kunder, mot krav att man loggar in hos oss, säger Magnus Aideborn.

Anledningen till att teamet började rulla ut MyTravel.Agency i Mexiko var att de har ett flertal aktörer med stora tentativa användargrupper, som till exempel universitet med stora studentstockar som då kan börja erbjuda studenterna en klubb för att resa billigare – eller arbetsgivare som erbjuder personalen möjlighet att resa billigt som en extra fringis. MyTravel.Agency vänder sig även mot resebyråer som kan använda sig av företagets avtal för att boka hotell och andra produkter.’

– I och med coronakrisen var det ju stopp även därnere, men nu har det faktiskt börjat rulla igång igen, och vi har signat upp flera stora resegrupper och andra aktörer i Mexiko, så att de ska börja använda vårt system.

Lion Ventures synergijakt är troligen inte slut där. Redan knackar ett bolag på dörren i USA och vill samarbeta, avslöjar Magnus Aideborn, men utan att yppa exakt vilket bolag det rör sig om.

– Jag och min kollega Ola har varit i resebranschen sedan början av 90-talet, vilket gör att man har en ofantlig massa relationer. Att folk känner till oss och våra bolag är en av fördelarna när vi går ut. Det blir lättare att öppna dörrar och få kontakt med olika personer.

Just nu söker Lion Ventures ytterligare investerare för att bygga ett ännu större investmentbolag inom travel tech. Önskvärt är en person som både ska kunna investera eget kapital och öppna dörrar till andra.

JOAKIM RÅDSTRÖM