Annons:

Premium

Panelen om SAS och köerna på Arlanda förstås, men också om drömresan

Veckans panel: Linda Bjernstål, resekonsult Tondere, Mats Nyblom, vd SRJ(k), Didrik von Seth, vd SRF, Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group, Jan Ohlsson, flyg-och reseanalytiker, Adam Györki, kommunikationschef TUI, Kjell Jakobsson, arbetande styrelseordförande Room Republic, Marcus Östlundh, Vd HKC Hotels

“Nu är insatserna högre än någonsin”

“Alla chicken race slutar inte lyckligt…” 

Detta tänker jag om SAS framtid just nu: (Ännu en repris.)

Marcus Östlundh, Vd HKC Hotels: SAS är ett bolag med nio liv – och ännu är man inte inne på det nionde och sista. Tror på ytterligare en räddningsaktion. Med tiden lär dock bolaget slukas upp av Lufthansa. 

Kjell Jakobsson, arbetande styrelseordförande Room Republic: Att de gamla ägarna måste ”städa upp” bolaget med gamla skulder och säkerställa nya avtal med personalen. Först då tror jag att man kan attrahera nytt kapital från investerare. Bäst vore om vi kom in i Lufthansa gruppen men bibehåller namnet, precis som Swiss och Austrian.

Adam Györki, kommunikationschef TUI: SAS är ett fantastiskt bolag och jag älskar att flyga SAS, men kanske måste de göra om helt för att finnas kvar? Utveckla eller avveckla – men det är nog inget nytt.

“Arlanda är ett viktigt skyltfönster för Sverige”

Jan Ohlsson, flyg-och resebranschanalytiker: Genom att inleda, men inte slutföra Forward, har man ett mer spretigt och större, mer svårskött, bolag än någonsin. Pilotlöner är en liten pusselbit, men även stor administration, spretig flygflotta, fel tajming att få ned leasingkostnader och konkurrenter med mycket skarpa tänder riktade mot Sverige. Tvätta i 90 grader och krymp.

Linda Bjernstål, Konsult  Tondere: De överlever men kommer säkerligen få andra ägare än staten, vilket kan vara bra.

Mats Nyblom, vd SRJ(k): Nu är insatserna högre än någonsin. Som jag ser det är det nu oerhört angeläget för SAS att snabbt visa att man är en trygg leverantör. Själv undviker jag just nu att boka resor med SAS, blir det strejker eller akuta finansiella problem? Just nu saknar man:

1) En verksamhet i ekonomisk balans

2) Starka långsiktiga ägare

3) Personal som delar ledningen och ägarnas plan och vision

Tiden är ytterst knapp att få till dessa förutsättningar. Utan detta kommer man inte kunna attrahera kunder vilket är nödvändigt eftersom alla företag ytterst ska leva på sina kunders intäkter (och alltså inte på ständiga ägarinsättningar, vilket för SAS blir en ny förutsättning att arbeta med). 

Planen:

1) Skapa en hållbar affärsplan med vissa marginaler, eftersom ”shit happens”

2) Snabbt attrahera ägare som tror på planen och säkrar finansiell stabilitet

3) Få personalen att sluta upp bakom planen för att skapa kundtrygghet och säkra en intäktsström.

Lättare sagt än gjort… 

Edit Torsdag em: Med piloternas strejkvarsel är tempen långt över kokpunkten. Bolaget och de piloterna sitter i varsin bil på väg mot ett stup med gaspedalen i botten. Alla chicken race slutar inte lyckligt… 

Didrik von Seth, vd SRF: Pandemin har tvingat alla resebolag att dramatiskt dra ner på kostnaderna. Detta gäller självfallet även SAS. Nu när marknaden kraftigt vänder uppåt gäller det för SAS att hålla i och genomföra planen på ytterligare besparingar på drygt 7 miljarder om året. Om man samtidigt lyckas med att få kreditorerna att omvandla skulder till equity har flygbolaget en chans att klara konkurrensen.

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Ska bli mycket spännande att se vad som händer, men tror att bolaget kommer leva vidare om än i mindre storlek och primärt fokuserat på den skandinaviska närmarknaden. 

Men om SAS mot förmodan skulle försvinna så tror jag inte vi behöver oroa oss för att flygförbindelserna i Skandinavien kommer bli så väsentligt mycket sämre. Se på Ungern där Malev gick i konkurs 2012, då tog det bara ett par månader innan andra bolag hade ersatt det mesta av trafiken. 

Så det gamla argumentet att SAS behövs för att den svenska exportindustrin ska fungera, inte gäller längre, vilket avspeglas av Wallenbergs ovilja att skjuta in mer pengar.

“Det är inte acceptabelt att hela ansvaret för flygplatsens tillkortakommanden ska bäras av resenären”

Krismöte om köerna på Arlanda med Handelskammaren, Säpo och Swedavia, men regeringen deltar inte. Vad tycker du om detta?

Marcus Östlundh, Vd HKC Hotels: Bedrövligt – klart även regeringen ska agerar för att detta haveri ska redas ut.

Kjell Jakobsson, arbetande styrelseordförande Room Republic: Kan hålla med att regeringen inte behöver vara med på ett möte utan det bör kunna lösas av de inblandade parterna. Men regeringen ska vara tydlig att det måste lösas och att de finns till hands om det krävs något beslut som bara kan tas av regeringen

Adam Györki, kommunikationschef TUI: Dåligt, Arlanda är ett viktigt skyltfönster för Sverige. 

Arlanda.

Jan Ohlsson, flyg-och resebranschanalytiker: Säkerhetsbolaget förstår inte att man är i servicebranschen. Byt ledning där först, men även Swedavia tar emot stora pengar utan att leverera. Visst andra flygplatser har också problem. Men ännu fler klarar uppgiften. Fokus på dem. Säkerheten är överdriven. Tåg, färjor och buss har ju noll.

Linda Bjernstål, konsult Tondere: Det är bra att de tar tag i problemen som drabbar så många. Arlandas hyresgäster,flygbolag och passagerare lider så ingen rolig utveckling. Sedan hoppas jag att det går mycket snabbare än vad de hittills visat.

Mats Nyblom, vd SRJ(k): Vet inte om regeringen bidrar i ett krismöte. Det räcker med att regeringen är tydlig med att en flygplats ska fungera. En järnvägsstation är vid jämförelse föredömlig med en enormt snabb genomströmning. En järnvägsstation är otroligt mycket mer ”lean” än en flygplats och kan med samma byggnadsvolym hanterar enormt mycket fler resenärer.

Vad regeringen skulle kunna göra är att lagstifta om att en flygplats ska ge resenärerna en ”hinna med garanti”. Det vill säga om man anländer incheckad och klar till flygplatsen x min innan avgång ska man hinna med sin flight. Om inte ska flygplatsoperatören ställas till någon form av ekonomiskt ansvar. 

Det är inte acceptabelt att hela ansvaret för flygplatsens tillkortakommanden ska bäras av resenären.

Helsinki aerial, Finland

Didrik von Seth, vd SRF: Även om många andra flygplatser har liknande problem så sticker Arlanda ut som en av de värst drabbade. Att för tillfället inhysa nästan all trafik på terminal 5 gör att det blir värre än det borde vara. Ta lärdom av Helsingfors flygplats. Där har ny teknik inneburit mycket kortare köer.

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Bra att det är krismöten och tror inte det gör något att regeringen inte deltar. Viktigare att det är folk som är handlingskraftiga, villiga att kavla upp ärmarna och spotta i nävarna och lösa problemet. 

“Längtar efter Amalfikusten och Ravello”

Lissabon.

Hit vill jag verkligen resa. Motivera gärna ditt svar.

Marcus Östlundh, Vd HKC Hotels: San Sebastian – för att det är en fin stad med fantastisk mat. Och för att det finns en liiiiten chans att få göra high-five med Alexander Isak. 

Kjell Jakobsson, arbetande styrelseordförande Room Republic: Mexiko och Costa Rica är två länder jag fortfarande inte har besökt men hört mycket om. Sedan vill jag tillbaka till Maldiverna där vi var för första gången 2020. Jag trodde inte det var något för mig. Så fel jag hade!

Adam Györki, kommunikationschef TUI: Portugal, god mat, snygga hotell, prisvärt och surfvänligt!

Jan Ohlsson, flyg-och resebranschanalytiker: Tyvärr får väl drömresorna vänta på de kortare och nödvändiga som står på kö. Väger mellan en safari, fantastisk upplevelse alltid, där ingen ens vet vad flygplan är och att sitta på en grekisk charterö under inflygningen med en ouzo och en kikare och kolla vilka flygbolag som håller tiden. Andras stress kan vara avkopplande.

Linda Bjernstål, Konsult  Tondere: Längtar efter Amalfikusten och Ravello. Den destinationen tog mig med storm. Personligt och litet med magisk mat.

Mats Nyblom, vd SRJ(k): Jag har tidigare som provocerande svar på denna fråga brukat dra till Jekaterinburg/Sverdlovsk i Uralbergen. Nu efter Rysslands invasion av Ukraina har detta svar blivit så provocerande att jag avstår från detta svar. En spännande plats att besöka skulle vara jordklotets mest isolerade och bebodda plats: Ön Tristan da Cunha. Men Morups Tånge gamla fyrplats utanför Glommen i Halland funkar. Strandängar med betande kor och hästar. Horisont och en gammal fyr. Det räcker långt det också.

Didrik von Seth, vd SRF: Till en god vän i Nice och spela golf. Och London naturligtvis med nya ABBA showen

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: 

Har länge varit sugen på Grönland för dom storslagna naturupplevelserna och blev ännu mer nyfiken efter att ha sett senaste säsongen av Borgen, som för övrigt rekommenderas varmt.