”Redan nu har vi sålt för mer än 3,5 miljoner, och det är ju innan allt har startat helt. Så vi ser väl att det här bolaget ska kunna gå upp till 20 miljoner i år”
Efter framgångarna med ArrivalGuides och inDest har travel tech-företagaren Magnus Aideborn siktat in sig på husuthyrningsmarknaden. En marknad som han tyckte fungerade sådär.
– Vi såg att det finns stora spelare i Sverige och Europa som behövde göra mer på servicesidan, att bli mer transparenta mot sina kunder. Så för ett och ett halvt år sedan lanserade vi StayNordic, säger Aideborn.
Genom den nya sajten ska man som husägare kunna lägga upp sitt hus och omedelbart få det tillgängligt genom alla uthyrningskanaler, som Airbnb, Booking.com, Vrbo, e-domizil och Holidu, liksom på StayNordics egen hemsida. Tanken är att kunderna hos StayNordic inte som hos andra sajter ”låses in”, utan hanteras på ett som Magnus Aideborn säger ”transparent sätt”.
– Vi försäkrar upp husen åt dem; vi har en försäkringsbit kopplad till alla avtal så att husägaren kan känna säkerhet om något skulle hända. Vi skickar också dit schyssta aktörer som tar foton så att husen presenteras på ett bra sätt.
En fördel mot jätten Airbnb är alltså att uthyraren både når hyresspekulanter hos Airbnb och alla andra större kanaler. En annan är att man som kund inte som hos Airbnb behöver hålla koll på om man får en bokning för en viss vecka, och i så fall snabbt plocka bort huset från sajten för den perioden – detta sköter StayNordic åt kunderna.
– Hos oss är allt automatiserat. Däremot har vi också lokal närvaro på alla våra orter. Där vi har hus har vi lokala städfirmor, nyckelutlämning och allt annat, inklusive svensk kundtjänst. Så får du ett problem skickas du inte bara till någon chattbot någonstans.
Problemet just nu är inte att hitta folk som vill hyra hus genom StayNordic, utan att möta efterfrågan – företagets största problem är helt enkelt att få in fler hus.
StayNordic, som i dagsläget anställer 13 personer, är ett av flera bolag i Magnus Aideborns och Ola Zetterlöfs företagsgrupp Lion Ventures. På sikt vill de hitta synergier mellan de olika varumärkena i gruppen.
– Man kan till exempel använda ArrivalGuides content för att ge gäster hos StayNordic information om destinationen där de hyr hus. Och vi kan skulle kunna använda inDests system för att skicka ut sms till gästen för att ge förslag på aktiviteter, föreslår han.
Finansiellt ligger StayNordic enligt Aideborn före budget, efter en ”hemskt bra försäljning hittills”.
– Redan nu har vi sålt för mer än 3,5 miljoner, och det är ju innan allt har startat helt. Så vi ser väl att det här bolaget ska kunna gå upp till 20 miljoner i år.
JOAKIM RÅDSTRÖM