Annons:

Premium

LISTA – Besöksbranschens bjässar: Sölvesborg blev ett Paradise City

Utförsåkning, åkattraktioner och djur, nattliv runt Stureplan eller konserter med kända artister. Se där turistattraktionerna som finns bland de fem miljardföretagen bland besöksnäringens bjässar. Text: Janne Sundling

Strax efter klockan 22.00 nästa lördag, kanske på rockmanér rent av en bra stund efter, drar Guns N´Roses igång på stora scenen på Sweden Rock Festival.

Till Norje i Sölvesborgs kommun kommer upp emot 35 000 besökare till en kommun där det bara bor strax över 17 000.

“Take me down to the paradise city, Where the grass is green and the girls are pretty”, mer behövs inte för att få publikhavet att gunga.

Som de har längtat. Hårdrocksfansen naturligtvis, men också lokala företag som ser Sölvesborg förvandlas till Paradise City under fyra dagar.

– Festivalen omsätter 170 miljoner. Av det räknar vi med följdeffekter i bygden på 110 miljoner. Det är för boende, livsmedel, logistik och allt annat, säger Lotta Johansson t f vd Visit Blekinge.

Sweden Rock är också det företag på listan som visar bäst resultat. Böda Sand ger ett ännu bättre resultat, men deras resultat baserar sig på 17 månader och två somrar.

Jämfört med andra festivaler lockar Sweden Rock en lite äldre publik som har plånboken med sig.

– Snittåldern på besökarna är 44 år. Och det är en köpstark grupp som smäller i genomsnitt 4 500 kr under festivalen.

Men i två år under pandemin har festivalen fått ställas in. 

– Det är klart att det är efterlängtat att den nu kommer tillbaka, för nu 29:e året. Och de har satsat starkt och utökat festivalområdet med 25 procent, säger en nöjd turistchef. 

När andra festivaler lämnat de mindre orterna i landet och dragit till storstäderna tycks inga sådana funderingar finnas hos Sweden Rock eller ägarna Live Nation. 

Sweden Rock Festival genererar 110 miljoner i följdeffekter för näringslivet runt rockmetropolen Sölvesborg. Här Dynazty på en tidigare festival. Foto: Maria Johansson, Sweden Rock

Travel News utgår på listan från de aktiviteter eller platser som i sig får publiken att sätta sig i bilen, på tåget eller bussen, för nöje, avkoppling och semester. 

Nog finns det mål och mening i vår färd – men det är målet, som är mödan värd, för att travestera Karin Boyes kanske mest kända dikt.

Besöksnäringens bjässar

Nettoomsättn milj krResultat före skattAnställdaResultat i %
milj kr
Skistar *2 25030483513,5Fjällturism
Parks & Resorts1 3356311214,7NöjesparkKolmården, Furuvik, Skara sommarland, Gröna Lund mm
Liseberg1 256205110016,3Nöjespark
Stureplansgruppen1 231−0,49200,0Restaur/nattkl
Live Nation Sverige1 217−1370−1,1Nöjesarrangör
Moment group955−46513−4,8NöjesarrangörWallmans, China, Oscars, Intiman, Hamburger Börs mm
First Camp (+Svenska Campingpärlor **)58269,524011,9Camping
Sturehof46713,94253,0Restaur/nattkl
Medeltidsveckan Visby *****350i ui ui uEvenemang
All things live339−1,448−0,4Nöjesarrangör
Malmö Opera281−39,4377−14,0Kultur
Stockholm Live27424,7869,0NöjesarrangörAvicii, Friends o Tele 2 Arena mm
Astrid Lindgrens värld24722,61699,1Nöjespark
Branäs fritidscenter *2255,91112,6Fjällturism
United Stage Artist1802,5301,4Nöjesarrangör
Sweden Rock Festival ****167602935,9Nöjesarrangör
Got Event166−155218−93,4Nöjesarrangör
Grönklittsgruppen *156−12,4103−7,9Fjällturism
Böda Sand camping ***12355,52845,1Camping/Bad
Scandinavian Resort Sälen1198,9977,5Fjällturism
Kläppen *116159612,9Fjällturism
Kungl Operan1126,15285,4Kultur
Leksand resort11816,66914,1Camping mm
NorrlandsOperan1160,11240,1Kultur
Gustavsvik resorts1005,8605,8Camping/Bad
* siffror för 2020
** samgående 2021 (ihopräknade enl 2019 års redovisn)
*** siffror för 2020-21 (17 mån)
**** Ingår i Live Nation
***** Uppskattad turismintäkt
Övriga siffror bygger på siffror för 2019

I sammanställningen har vi tagit med resmål och företag där målet och det som händer där är målet i sig. Vi har då exkluderat hotell, fastighetsbolag (om de inte samtidigt är arrangörer), researrangörer som TUI och Ving och satt en nedre gräns för nettoomsättningen på 100 miljoner. Utanför hamnar också de som huvudsakligen bygger på offentligt stöd. 

Vi har i grundläget utgått från omsättning och resultat från ”normalåret” 2019, med förhållandena före pandemin.

Skiddestinationerna är som bekant de som klarat sig bäst under pandemin och där har vi utgått från senast tillgängliga siffror.

Campingbranschen genomgår en konsolidering där First Camp allt mer intar en roll som markandsdominant. Förutom Böda Sand är de enda campingdestinationerna som tar sig in på listan de som kombinerar med andra aktiviteter, som Gustavsvik i Örebro och Leksand Resort. Strax utanför listan hamnar också Borås djurpark & camping.

Ölands djurpark däremot har en för vildvuxen struktur i sitt bolagsbygge för att sammantaget sett komma in på listan. Almedalsveckan beräknas ge Gotland intäkter på runt 750 miljoner kronor och återkommer nu ”live” efter två års uppehåll. Fast där är en stor del av besökarna proffs som reser dit i arbetet.