”Jag trivdes väldigt bra inte minst med mina kollegor på SAS, men efter ett antal år inom ett konceptutveckling och försäljning ombord i olika roller kändes det som att det var dags att lära mig nya saker”
Grattis Linnea Malmberg, du är ny ny senior produktansvarig på TUI. Varför valde Jan Knutola, produktchef på TUI att anställa dig?
Tack! Det får han svara på, men jag hoppas att min bakgrund inom flera olika branscher samt fokus på försäljning, koncept och produktutveckling ger en bredd till vårt team och TUI.
Varför valde du att arbeta med TUI?
Jag tyckte TUI verkade som ett spännande företag och hade hört mycket gott om kulturen på TUI.
Det kändes som ett nära steg från SAS men samtidigt med möjligheten att sätta mig in i -och lära mig en ny bransch och produkt. Samtidigt tycker jag att just reseindustrin är spännande och något jag skulle vilja vara med att utveckla utifrån hållbarhet och upplevelser, något som TUI prioriterar högt.
Varför ska man åka på semester med TUI?
TUI har ett brett sortiment och väl utvalda hotell generellt och ett stort fokus på hållbarhet. Jag tycker också att vi har väldigt fina koncepthotell där vi själva styr över mycket som underhållning och aktiviteter, bland annat vårt egna Nordiska koncept Blue Star. Det finns så mycket kunskap inom TUI och tack vare vår storlek, också mycket kontroll och uppföljning på detaljnivå.
Du ska utveckla hotellkoncept åt TUI, hur gör man detta?
Att utveckla koncept är egentligen inte så svårt, men att utvecklar framgångsrika och välkända koncept är den stora utmaningen. För mig är det viktigaste att alltid utgå ifrån kundernas behov men också våga se in i framtiden och kanske utmana lite. Jag tror på enkelhet, att storyn måste vara tydlig och det ska trigga en nyfikenhet.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut?
Mina dagar fylls av en stor blandning av strategiska och operativa frågor. Det kan vara allt från att säkra att vi har rätt information om våra hotell, till att arbeta mer långsiktigt med framtida destinationer. Att ställa sig frågan; vad kunderna kommer efterfråga om fem år?
Du ska enligt ett pressmeddelande ansvara för destinationerna Grekland, Kap Verde, Marocko, Albanien, Bulgarien och Egypten, hur hinner man med detta och behåller ett liv i Sverige?
Jag tror mycket på att vara en konsument av sin produkt och med det kommer självklart resandet bli en del av arbetet framåt – vilket jag ser fram emot. Dessutom har alla destinationer en person på plats som sitter på otroligt mycket kunskap. Det blir min nyckelkontakt.
Berätta lite om din bakgrund?
Jag har varit i flera branscher men alltid arbetat där kund, produkt, innovation och försäljning ska kopplas ihop. Det är väldigt spännande att vara i mitten av det och oavsett bransch så har jag upptäckt att utmaningarna ofta är desamma. Till exempel på ICA lanserade jag allt från ICAs egna müsli till choklad På Philips tog vi fram helt nya butikslösningar för att sälja rakapparater och på SAS arbetade vi fram matkoncept som var helt nya för branschen.
Du lämnar SAS, var det ett lätt beslut?
Jag trivdes väldigt bra inte minst med mina kollegor på SAS, men efter ett antal år inom ett konceptutveckling och försäljning ombord i olika roller kändes det som att det var dags att lära mig nya saker.
Du har tidigare varit på Philips och ICA, vad lärde du dig där?
Otroligt mycket, men framförallt allt vikten av att hålla i en utveckling från A-Ö och att man inte tappar fokus.
Det finns så många sätt att styra en kund men i slutändan måste man också säkra att kunden är nöjd med sitt val annars kommer man inte tillbaka. Konceptutveckling är ett sätt att stärka sitt varumärke men också att guida kunderna och göra enkla och bra val.
Hur ofta är du inne på Instagram på arbetstid?
Oj, varierar nog en del. Från 0 – 10 kanske, social medier är generellt en viktig del i min omvärldsbevakning. Det är där våra kunder är.
Vad skulle få dig att byta bransch igen?
Den tanken känns för avlägsen för att kunna svara på. Just nu har jag en ny spännande roll i en bransch där jag har mycket att lära!
Reseindustrins största utmaning?
Hållbarhet, definitivt. Vi som marknadsledare har ett stort ansvar här, att vara en del i och kanske framförallt driva den utvecklingen framåt för vår bransch.
”Detta vet vi inte om dig: Ingenting, efter den här intervjun vet ni allt”
Namn: Linnea Malmberg
Titel: Senior Product Manager & Concpet owner
Familj: Rickard, Walter (9) och Majken (8)
Bor: Södra Ängby, Bromma
Senaste resa: Jag var på Kreta förra veckan, så vackert där nu. Hav, stränder, snöbeklädda bergstoppar, grönska och olivträd. Kan verkligen rekommendera den här perioden.
Favoritnyckeltal: CSI och antal passagerare (load factor).
Favorithotell: Finns så många, Blue Star Euphoria på Kreta och Blue Star Ibiscos garden. Två ganska olika hotell, men väldigt fina på sina egna sätt.
Favoritreseapp: TUI appen och SAS
Flygbolag som jag åker helst med: TUI och SAS
Favoritdestination: New York, Sydafrika och vill absolut se mer av Grekland.
Min drömresa: Skulle gärna åka med familjen till Mexico eller Japan. Men närmst ligger en resa till Samos i sommar som jag ser fram mycket emot.
Detta vet vi inte om dig: Ingenting, efter den här intervjun vet ni allt.