Uppdraget omfattar det nationella basutbudet av flygplatser och de statliga stöden till icke-statliga flygplatser. Uppdraget ska redovisas senast den 15 november 2022.
Basutbudet omfattar de flygplatser som Swedavia driver, alltså: Arlanda, Bromma, Landvetter, Malmö-Sturup, Kiruna, Luleå, Umeå, Åre-Östersund, Visby och Ronneby.
Förutom det finns regionala flygplatser, tolv av de med allmän trafikplikt och statligt stöd. I årets budget får dessa 200 miljoner i statligt stöd.
Men det finns fler. Föreningen Sverige regionala flygplatser har i dag 34 flygplatser som medlemmar.
– Det är dags att se över den svenska flygplatsstrukturen. Den har mött stora utmaningar, inte minst under pandemin, där staten fått göra omfattande och snabba insatser för att säkra samhällsviktigt flyg, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Samtidigt närmar sig tidpunkten för utredaren Peter Normans utredning om hur Arlanda kan utvecklas för att ta över trafiken från Bromma. Den ska presenteras senast den 15 juni.
En tidigare Brommautredare kom fram till att en nedläggning av Bromma kan ske tidigast 2025–2027.
Swedavia tror att det går att lyfta allt inrikesflyg från Bromma till Arlanda utan att på kort sikt behöva utöka kapaciteten genom en fjärde bana.
Upphandlingen av linjerna med allmän trafikplikt ska utannonseras under hösten 2022.
Linjer med allmän trafikplikt från och med 2023
- Arvidsjaur – Arlanda
- Gällivare – Arlanda
- Hagfors – Arlanda
- Hemavan – Arlanda
- Lycksele – Arlanda
- Pajala – Luleå
- Sveg – Arlanda
- Torsby – Arlanda
- Vilhelmina – Arlanda
- Östersund – Umeå
- Kramfors – Arlanda
- Mora – Arlanda