Många varumärken i reseindustrin ökade under pandemin, trots kraftigt bantade reklambudgetar. Vad är förklaringen?
Adam Györki, kommunikationschef TUI: Vi som researrangörer fick möjlighet att visa vår styrka med trygghet, ansvar och bra service. Sen lyckades vi med att hålla drömmen om resande vid liv genom kreativ och relevant kommunikation.
Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Reseindustrin fick mycket uppmärksamhet på annat sätt och blev mer synlig. Både i siffror runt gästnätter och arbetstillfällen, men också genom att olika företrädare på ett personligt sätt berättade om sin sorg och oro – samt om kämpaglöd och hopp inför framtiden.
Jan Ohlsson, flyg-och resebranschanalytiker eget: Drömmar och förväntningar, för dem som inte drabbades av skandaler.
Linda Bjernstål, Konsult Tondere: Att efterfrågan fanns mer på hemmaplan ,antar att det är det du syftar på. Mindre ställen och orter gick som tåget under pandemin.
Mats Nyblom, vd SRJ(k): För mig en nyhet. Gissningen är att reklam bygger varumärken ganska svagt, medan annan form av kunskap, via traditionell media, rekommendationer genom personliga nätverk mm bygger varumärken mer kraftfullt.
”Vi lyckades att hålla drömmen om resande vid liv genom kreativ och relevant kommunikation”
Didrik von Seth, vd SRF: Pandemin har ju av naturliga skäl gjort att stort fokus har riktats mot reseindustrin och dess aktörer. Välkända varumärken har därför fått stor exponering i media och därmed ökat kännedomen.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Suget efter att resa är grundmurat starkt bland många människor och relationen man har med sitt favoritresevarumärke är också starkt, så det gör att vi klarar en kortsiktig dipp i mediainvesteringar.
”På long haul är det definitivt ett stort plus med extra komfort. Inte minst på nattflyg. Att komma fram utvilad är guld värt”
Detta är premium för mig när jag är på en resa:
Adam Györki, kommunikationschef TUI: Moderna flygplan, god mat, extra utrymme och möjlighet att ladda iPads och telefoner
Johanna Danielsson, vd Kairos Future: Betalar gärna extra för anpassade och mer skräddarsydda upplevelser, för mindre och mer personliga boenden med kompetens och familjär service samt speciell mat/dryck. Premium är också tystnad och avskildhet i exempelvis fjällen, här betalar jag nuförtiden med smärta på vägen dit, men så finns ju också fjällvana hästar att tillgå, gör det lättare och roligare!
Jan Ohlsson, flyg-och resebranschanalytiker eget: Fast lane och lounger kommer bli värdefullare, de ger visst botemedel mot kaos och köer. Men något litet delikat och vin med påfyllning är aldrig fel i luften.
Linda Bjernstål, Konsult Tondere: På en longhaul resa kan det vara värt uppgraderingen, lite fräschare och förhoppningsvis lite mer sömn. Mer plats framför allt annars brukar det inte ingå så mycket.
Mats Nyblom, vd SRJ(k): Premium är som bekant inte samma sak som lyx. Hackordningen är Lyx –> premium –> volym. Många vill kämpa sig uppströms, dvs mot ökad exklusivitet. Andra vill åt motsatt håll. Det sägs att Mercedes ville gå från lyx till premium eftersom volymerna i premium är så mycket större. Utmaningen är att priserna är lägre och dina enhetskostnader måste ner på samma sätt. Rent allmänt är det nog större möjlighet att bygga rikedom i volymsegmentet. Ganska få lyxmöbeltillverkare har blivit lika rika som Kamprad till exempel.
Så till frågan: Först tänkte jag att premium för mig är att med ett ganska litet påslag få stora mervärden. Sedan tänkte jag att det är kanske precis tvärtom. Jag får ganska lite mervärde, några centimeter benutrymme och gratis champagne till exempel och så betalar jag flera tusen för detta. Att betala ett ohemult överpris för något som de flesta inte har råd med det är kanske inte rent objektivt rationellt premium, men det gör att jag känner mig premium. Det är kanske det som är äkta premium, just den känslan!
Annars skulle jag säga att premium för mig är verkliga värden, kanske låg ljudnivå, utrymme, ingen onödig väntan och trängsel. Trams och bling-bling behövs inte alls däremot. Men utgå inte från mig när en premiumupplevelse ska skapas. Jag gillar industriområden bättre än palmer…
Didrik von Seth, vd SRF: På long haul är det definitivt ett stort plus med extra komfort. Inte minst på nattflyg. Att komma fram utvilad är guld värt.
Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: När jag hamnar på en autentisk ”hål i väggen” krog där man lagar mormors recept med mycket kärlek och tar emot mig som gäst som en kär vän.