Annons:

Premium

Ett års tidigare återhämtning för flyget

Återhämtningen i flygtrafiken accelererar och branschen i genomsnitt nu bör kunna nå pre-pandemisiffror redan 2023, ett år tidigare än dess tidigare prognos. Det tror IATA:s generaldirektör Willie Walsh. Text: Janne Sundling

”Vi ser mycket starka bokningar. Alla flygbolags vd:ar som jag pratar med ser en god efterfrågan på under året”

Efter lättnader i covid-19-restriktioner runt om i världen finns en uppdämd efterfrågan efter de senaste två åren. International Air Transport Associations (IATA) generaldirektör Willie Walsh säger till Reuters att passagerartrafiken ökat snabbare än väntat – trots kriget i Ukraina och fortsatta restriktioner på den stora flygmarknaden i Kina.

– Vi ser mycket starka bokningar. Alla flygbolags vd:ar som jag pratar med ser en god efterfrågan på under året, sa han vid en konferens i Riyadh.

Walsh sa att höga oljepriser och reseavbrott orsakade av brist på arbetskraft hittills inte har avskräckt resenärer, även om oljepriserna förmodligen har orsakat en tioprocentig ökning av biljettpriserna.

Sammantaget är branschen nu på väg att återhämta sig till pre-pandemisk passagerartrafik 2023, hjälpt av en förväntad stark sommar det året, sa Walsh.

Men han varnade för att passagerartrafiken under vissa enskilda säsonger nästa år kan förbli lägre än före pandemin, och att Asien-Stillahavsområdet fortsätter att släpa efter på grund av pågående covid-19-restriktioner i Kina.

EU-kommissionens generaldirektör för mobilitet och transport, Henrik Hololei, säger till Reuters att passagerartrafiken i Europa kan återgå till pre-pandeminivåer 2023 om återhämtningstakten upprätthålls.

Ungerska Wizz Air:s vd Jozsef Varadi berättade för Reuters att han var ganska säker på en bra högsommarsäsong, under vilken det europeiska budgetföretaget kommer att flyga fler än året innan covid-19-pandemin och förutspådde många kunder men också potentiella utmaningar som högre kostnader.

Wizz Air har säkrat omkring 60 procent av sitt bränslebehov under de kommande sex månaderna, sa Varadi, och hävdade att flygbolaget var bättre lämpat att hantera inflationstrycket och höga bränslepriser, på grund av deras goda kassa.

– Vi har en likvid verksamhet, förklarade han.

På nytt jobb