I mars 2021 kom det nya signaler om att Danmark inte delar Sveriges syn på en fast HH-förbindelse
Den danska transportministern Trine Bramsen avvisade i likhet med sina företrädare det svenska förslaget om en fast förbindelse för både bil och tåg mellan Helsingborg och Helsingör.
Från danskt perspektiv kan man tänka sig en motorvägstunnel och möjligen en mindre sänktunnel för danska pendeltåg (S-tåg) till Helsingborg. Men danskarna har inte någon större fokus mot Öresund utan främst bygget av Fehmarn Bält-tunneln, liksom planerna på en fast Kattegattförbindelse och nya trafiklösningar i Köpenhamn.
I Danmark pågår även en utredning om Kystbanen, järnvägen mellan Köpenhamn och Helsingör, ska byggas om till S-tågstrafik med förarlösa pendeltåg. Väljer Danmark det går det inte att köra vanliga regional- eller höghastighetståg på Kystbanen vilket skulle göra en järnvägstunnel mellan Helsingborg och Helsingör omöjlig.
Möjligen kan Danmark tänka sig en ren motorvägstunnel mellan Helsingborg och Helsingör och eventuellt även en mindre sänktunnel för S-tåg (pendeltåg).
Vägarna runt Köpenhamn bedöms också sakna tillräcklig kapacitet och det ser ut som att Danmark är på väg att skrota planerna på att bygga en femte västlig ringväg runt Köpenhamn, Ring 5.
Sprickan mellan Danmark och Sverige om synen på en fast HH-förbindelse fanns redan 2017.
– Det står långt ner på min prioriteringslista att lägga ytterligare miljoner på järnvägar, när de flesta danska resenärerna använder de överbelastade vägarna. Det är de vi måste lägga pengar på, sa dåvarande danska transportministern, liberalen, Ole Birk Olesen då.
Efter regeringsskiftet i Danmark 2019 fanns i början en något mer positiv inställning. Men i mars 2021 kom det nya signaler om att Danmark inte delar Sveriges syn på en fast HH-förbindelse som beskrevs som ”orealistisk”.
– Den skiss som ligger i den strategiska analys som blev gjord efter svensk önskan, är nog inte det mest realistiska projektet i världen, så dåvarande transportminister Benny Engelbrecht (S).
Ring 5, en femte ringväg väster om Köpenhamn som skulle gå från strax söder om Helsingör till Køge har funnits med i regionplanen sedan 1973 och ansågs tidigare nödvändig för att kunna bygga en fast HH-förbindelse. Flera kommuner på Själland vill att de markreservationer som gjorts för Ring 5 i stället bör användas för bostadsbyggande.