Annons:

Premium

Analys: Därför satsar Kinnevik på startupbolag i resesektorn

De tog reklam-tv till Sverige, startade gratistidningen Metro och blev en världsspelare på mobiltelefoni. Nu växer Kinnevik som finansiär av nya starupbolag inom resesektorn. Text: Janne Sundling

”För att uttrycka det enkelt, den stora frågan i resesektorn är användningsfrekvensen. Det resulterar i ganska låg lojalitet till enskilda plattformar. Därför är det mest värdefulla reseföretaget i dag Google”

Kinnevik har 6,9 miljarder dollar i tillgångar investerade i cirka 30 startupbolag i olika branscher. Två av bolagen – TravelPerk och Omio – inriktar sig på resebranschen. TravelPerk är en mjukvaruleverantör för resehantering, och Omio en sökplattform för konsumenter för bokning av resor.

I slutet av 2021 emitterade TravelPerk in 115 miljoner dollar varav Kinnevik bidrog med 25 miljoner dollar. I mars ägde Kinnevik en andel på 15 procent i TravelPerk värd 170 miljoner dollar och en andel på 5 procent i Omio värd cirka 42 miljoner dollar, skriver resesajten Skift.

I slutet av april ledde Kinnevik en investeringsrunda på 35 miljoner dollar i SafetyWing, ett norskt företag som erbjuder sjukförsäkring för digitala nomader.

Ett av Kinneviks teman är att se möjligheter för startups som siktar på att bygga om sektorns digitala grundstrukturer för att stödja antingen leverantörer eller återförsäljare. Det domineras för närvarande av reseteknikföretag som Amadeus, Sabre och Travelport.

Företagen själva förnekar den ofta upprepade anklagelsen om att ha föråldrade system, skriver Skift. Amadeus framhäver att de före pandemin rankades av EU-kommissionen som ett av Europas ledande företag när det gäller utgifter för forskning och utveckling.

– Flygbolagen måste ta itu med tillbehör som val av platser och bagage, allt mer saker som visumhantering och koldioxidkompensation och andra produktförlängningar som flygplatstransfer, säger Akhil Chainwala, investeringsdirektör på Kinnevik till Skift. 

– I stället för att gå in på Amadeus hemmaplan, vilket kan göras men är hög risk, varför inte gå in på några av de områden som de inte täcker bra? säger Chainwala.

Inom resesektorn är kostnader för kundförvärv – och kostnaden för att återförvärva kunder – bland de största problemen, menar Chainwala.

– För att uttrycka det enkelt, den stora frågan i resesektorn är användningsfrekvensen. Det resulterar i ganska låg lojalitet till enskilda plattformar. Därför är det mest värdefulla reseföretaget i dag Google.

Enligt en färsk undersökning beställd av Morgan Stanley Research började 22 procent av de amerikanska resenärerna sitt resesökande på Google även när de vet vart de vill åka. Och 39 procent av resenärerna börjar på Google när de ännu inte vet sin destination.

En orsak till att Kinnevik gått in i Omio, som hjälper konsumenter att boka multimodala (kombinations) resor, är att Omio har försöker bygga ”digitala VVS-system” för att standardisera samtidiga köp av järnväg, buss- och färjeresor på ett sätt som andra, som Silverrail och Amadeus, har kämpat med att göra.

– Business to consumer (B2C) är det som ger dig volymen, omfattningen och relevansen för att betjäna en mycket stor och mycket hög marginal del av marknaden, säger Chainwala .

Det ultimata exemplet på detta är Tele2, Kinneviks mest framgångsrika skapelse. Tele2 startade som en utmanare till Sveriges statligt ägda telekom, och är fortfarande en kassako för Kinnevik.