– Vi som sitter här har kanske råd att resa vart vi vill, men ni ska veta hur mycket ni betyder för en lågavlönad som kan ta med familjen på en veckas sol och bad i Medelhavet.
Om en månad reser Karl-Petter Thorwaldsson med familjen till italienska Riva del Sole, turistanläggningen som arbetarrörelsen startade 1957, men som nu drivs av Fritidsresor. Det berättade han för Svenska Resebranschföreningens vårmöte och påminde om vad resandet kan betyda för familjer med mindre budget:
– Vi som sitter här har kanske råd att resa vart vi vill, men ni ska veta hur mycket ni betyder för en lågavlönad som kan ta med familjen på en veckas sol och bad i Medelhavet.
Näringsministern fick i utfrågningen kritik av Vings vd Magnus Wikner för att Sverige varit långsammare än Danmark och Norge med stödåtgärder under pandemins inledning:
– Jag är ändå stolt över regeringens åtgärder, sade Karl-Petter Thorwaldsson. Det rådde en enorm osäkerhet i början, vi trodde att kanske 30 000 personer skulle utnyttja korttidsstödet, men det blev 700 000. Men det är klart att vi ser över vilka stöd som funkade bra och vilka som inte gjorde det. Vi har till exempel förlängt återbetalningstiderna för skatt och ökat ut garantin för inställda evenemang ända till den 30 juni i år.
Han är väl medveten om att besöksbranschen står inför många utmaningar, kompetensbrist är en:
– Jag har en dröm om att vi ska göra resandet mer hållbart och vi jobbar intensivt med det.
– 50 000 personer lämnade snabbt branschen och det är extremt svårt att locka tillbaka dem. Vi ska göra vad vi kan för att utbilda upp kompetens och ni är bra på att integrera nyanlända. Men det måste finnas framtidsutsikter och karriärmöjligheter i resebranschen.
Näringsministern pekade på att Tillväxtverket fått i uppdrag att samordna branschen för att öka turismen och påminde om att under tiden han var LO-ordförande 2012 – 2020 växte besöksnäringen med tvåsiffriga procenttal varje år:
– Vi vill göra allt vi kan för att resandet ska komma tillbaka. Vi jobbar intensivt med att stärka Sverige som besöksland. Vi ska också arbeta för att få fler stora evenemang till landet, tyvärr fick vi ju inte vinter-OS eftersom Stockholms stadshus sade nej.
Karl-Petter Thorwaldsson tog också upp passproblemet och hävdade att det finns samma problem i andra länder:
– För att det åtminstone ska gå lätt att resa i Europa i sommar har vi just i dag sänkt avgiften för EUs id-handling från 400 till 100 kronor och den ska man kunna få inom fem dagar.
Det långsiktiga problemet är ändå resandets miljöeffekter, men även här var näringsministern positiv:
– Jag har en dröm om att vi ska göra resandet mer hållbart och vi jobbar intensivt med det. Jag var nyligen i Långsele där Uniper ska göra flygbränsle av biomassa som ska täcka 10 procent av det svenska behovet. En annan spännande lösning är att utvinna koldioxiden ur pappersbrukens rökgaser och konvertera till flygbränsle.
– Jag har en tvåvägsstrategi: öka attraktiviteten så att fler kommer till Sverige och industriella satsningar som minskar resandet klimatavtryck.
Karl-Petter Thorwaldsson fick förstås även fråga om Brommas framtid, som utreds av förre finansmarknadsminstern Peter Norman. BRA:s ägare Per G Braathen berättade att bolaget sökt en enda slottid på Arlanda men fått nej för att det saknades plats:
– Arlanda klarar inte av att ta emot alla mindre flygplan som kommer med den nya teknologin. En enda flyghub är nog bra för Sverige, men det måste fungera och till dess kan inte Bromma läggas ner.
Näringsministern svarade att Swedavia gör vad de kan och tillade:
– Men vi är överens om att det måste fungera. Arlanda måste bli bättre än flygplatsen är i dag. Se till exempel på hur Kastrup klarar av att hantera sitt regionalflyg.
Text: Leif Holmkvist