Annons:

Premium

Affärsflyget lyfter igen

En panel under Grand Travel Award fick i uppgift att svara på frågan hur affärsresandets framtid kommer att se ut. Bara globala jättar, eller små spelare också? Endast digitalt eller fortsatt utrymme för personliga kundkontakter? Återgång till samma nivå som innan pandemin, eller något helt annat?

I panelen: Timothy Walentynowicz, grundare av Dib Travel, Johan Wilson, Vice President and General Manager, American Express GBT Nordics, Alexis Barnekow, vd och grundare av Chatflights, Lotten Fowler, SBTA, Eva Moen Adolfsson, vd Resia

Affärsresandet utsattes för ett stålbad under pandemin. Ett företag som gick ner för räkning och höll på att aldrig resa sig igen, var Resia AB, som inklusive Resia Travel Group AB och Bengt-Martins AB genomgick rekonstruktion för två år sedan. Men nu har företaget återuppstått som en Fågel Fenix ur askan, med amerikanska ägare och nya pengar på fickan.

– Vi är numera Trip Action, ett USA-baserat företag. Så vi ser ganska ljust på framtiden nu. Men jag var själv frustrerad tidigare när jag såg hur teknikbolagen tjänade stora pengar, berättade Eva Moen Adolfsson, VD, Resia Travel Group AB.

En annan av drakarna, American Express Global Business Travel, representerades i panelen av Nordenchefen Johan Wilson. Även om American Express också hade haft det tufft under pandemin menade Wilson att de hade kunnat använda krisperioden väl, genom att bland annat investera i ny teknologi.

– Jag tror att vi måste sluta jämföra med 2019. Resandet har förändrats. Men en viss del kommer att vara samma som innan. Och en del kommer att komma till, för att vi måste få tillbaka våra medarbetare och driva kulturen, sade Johan Wilson.

Vid sidan av klassiska spelare som Resia och American Express fanns även nya uppstickare med i panelen. Timothy Walentynowicz är grundare av den digitala affärsresebyrån Dib Travel, som nyligen fick runt 20 miljoner kronor från Wallenbergs investeringsbolag FAM. Och Alexis Barnekow är grundare av Chatflights, en chattbaserad resebokningstjänst som ska kunna hantera komplexa bokningar inklusive long haul, multi-city, registrering av flygpoäng och annat.

– Vi hade faktiskt en tiofaldig tillväxt under pandemin, så vi stack väl ut lite grann. Det var många som behövde hjälp då, sade Alexis Barnekow.

Med på scenen fanns också Lotten Fowler, chef för branschföreningen Swedish Business Travel Association.

– Jag tyckte det var spännande under pandemin, eftersom vi gick från ett ”nice to have” typ av trevligt nätverk till att fylla en väldigt viktig funktion. Det var jättehäftigt att se hur branschen samlades lite grann runt lägerelden, sade Lotten Fowler.

Åsikterna gick lite grann isär bland paneldeltagarna huruvida affärsresandet kommer att minska i framtiden. Dib:s grundare Timothy Walentinowicz: trodde att det kommer att minska, medan Lotten Fowler trodde att det skulle ta två-tre år till för oss sektorn att komma tillbaka till 2019 års nivåer.

– Jag tror att vi måste sluta jämföra med 2019. Resandet har förändrats. Men en viss del kommer att vara samma som innan. Och en del kommer att komma till, för att vi måste få tillbaka våra medarbetare och driva kulturen, sade Johan Wilson.

– Vi kommer att ha färre resor, vara borta längre och vara villiga att betala lite mer. Anledningen är att hållbarhet och säkerhet har hamnat mer på agendan, sade Lotten Fowler.

Just säkerhet är något som begränsat och definierat affärsresor under pandemin. Regler kring omsorgsplikt, duty of care, har föranlett att många stängt av sina onlinebokningssystem och bara tillåtit några få resor som har behövt bokas med personlig agent.

– Under pandemin har man inte fått åka utan godkännande från allra högsta nivå, berättade Lotten Fowler.

Även om det ofta talas om pris som avgörande faktor för affärsresebokningar, finns åtskilliga andra aspekter som avgör vilken leverantör eller biljett som väljs i slutänden. En sådan är förstås poängsystem, där många affärsresenärer väljer bolag och biljetter utifrån hur många poäng de kan få.

– Ja, tittar man på hur folk beter sig, så finns det andra saker som påverkar jättemycket, med hela spelet om hur man tjänar poäng. En annan grej är vilken relation man har med sin reseagent, och andra mjuka värden, sade Alexis Barnekow.

Johan Wilson pekade på andra sådana perks, som möjligheten att gå före i kön, sitta i loungen några timmar innan flyget går och liknande.

Inför framtiden var de flesta i panelen positiva kring affärsresandets möjligheter. Medan Alexis Barnekow menade att vi nästan kommer att ha glömt pandemin om några år förutspådde exempelvis Eva Moen Adolfsson att vissa aspekter, som säkerhet, troligen kommer att stanna kvar under lång tid.