Annons:

De fick första pris i Grand Travel Award 2022

I dag den 26 april arrangerades Grand Travel Award för 29 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala gick av stapeln på Grand Hôtel i Stockholm inför 400 personer verksamma i reseindustrin. Kvällens konferencier var Kristoffer Appelquist. Grand Travel Award arrangeras av Travel News som är Nordens största affärstidning för reseindustrin sedan 1985.

Så har undersökningen som ligger till grund för Grand Travel Award utförts enligt vd Jan Ogner: 

”Nordic Bench har med utgångspunkt i Net Promoter Score metodiken genomfört undersökningarna som ligger bakom Grand Travel Award 2022. Undersökningarna har genomförts i elva olika leverantörskategorier inom svensk och internationell reseindustri. Nordic Bench har kvalificerat in 3757 respondenter som har rest i ett privat eller tjänstesyfte. Alternativt arbetar på någon resebyrå. Totalt sett har dessa gjort 8 698 bedömningar av reseleverantörer. Marknaden av fritids- och affärsresenärer har slutligen fått en större vikt än vad resebyråanställda har när slutbetygen har räknats fram i respektive kategori.”

Vinnarna i respektive kategori är: 

Flygbolag Europa: Sunclass Airlines

– Det känns som att man är en katt bland hermelinerna här bland de fina reguljärbolagen, så det är kul att chartern gör entré. Det är lite festligt, folkligt, fullsatt, men också miljövänligt och hållbart att flyga charter utan onödiga mellanlandningar.

Flygbolag International: Emirates

– Äntligen Grand Travel Award igen, äntligen träffa så många branschkollegor, och äntligen vara nominerad igen!

Hotellkedja Sverige: Clarion Collection Hotels

– Vi är mycket glada över det här. Vi är världens bästa hotell i Sverige!

Hotellkedja International: Hyatt Hotels

– Det är en stor ära. Vi har velat vara på den svenska marknaden länge. Just nu har vi ett partnerskap med Reisen Hotels och Story Hotels, och vi skulle inte vara här utan dem.

Hyrbil: Hertz

– Det är härligt att vara tillbaka på banan igen. Vi verkar ha kunder som är nöjda. Vi levererar bästa servicen till våra kunder.

Inrikes Transport: SAS

– Det känns fantastiskt, inte bara att få stå här i glansen med dig Kristoffer, utan att faktiskt vinna det här priset. Vi har kämpat otroligt hårt. Men SAS går alltid “all in”!

Rederi: Viking Line

– Jag ska ta upp det direkt ikväll, sade Viking Line som svar på konferencieren Kristoffer Appelgrens begäran om att deras färjor borde svara på hans anrop när han var ute och seglade.

Kryssningsrederi: Royal Caribbean Cruises

– Vi har kommit tillbaka, bättre än någonsin. Vi säljer kryssningar löpande nu.

Researrangör: VING

– Vi vann 2014, kommer du inte ihåg det? frågade VING skämtsamt konferencieren Kristoffer Appelgren på scenen.

Specialist Researrangör: Swanson’s Travel

– Vi har hållit på nu i 45 år, och vi har stått här uppe [på scenen, som vinnare] några gånger. Men det känns fantastiskt fint att få lite positiv uppmärksamhet efter två så här taskiga år, för oss och för all personal.

Turistland: Italien

– Tack så mycket att ni valde Italien. Vi hoppas att ni fortsätter att välja Italien som ett av de bästa länderna för att resa i för semester, affärer och annat. Det har varit flera tuffa år för alla, men “we’re back”!

Ekoturismpriset: Camp Ripan

– Det är första gången vi får pris här, det är jätteroligt att vara här. Vi har jättefina boenden, olika upplevelser och spa.

Grand Travel Award hederspris går till Janne Carlzon

Varje människa är unik. Denna insikt har präglat hela din gärning. Människans innersta längtan är att bli sedd och bekräftad. Det förstod du på Ving och det renodlade du på Linjeflyg och sedermera SAS. Före dig var dessa bolag nära ruinens brant. När du varit på plats några år blev de världsledande vinstmaskiner.

Genom att sätta resenärens upplevelse i fokus förändrade du reseindustrin i grunden. Du var också tydlig som direktör och arbetsledare och gav näringslivet och speciellt reseindustrin ett ansikte som många, många fortfarande känner igen. 

I det lilla, alltså i mötet mellan dig och en annan människa i en kabin eller restaurang, har du en härlig förmåga att se de du möter. Det är därför självklart för Travel News att ge vårt nyinstiftade hederspris till dig. Jag är väldigt glad att bli ihågkommen och även bli påmind själv om saker som jag har uträttat i branschen. Det känns stort, och jag hoppas att ni får en riktigt fin kväll, sade SAS-legendaren på ett förinspelat meddelande.

– Min pappa är otroligt glad att vara ihågkommen av er, och det är inte bara Claes Pellvik som han ser som en del av sin förlängda familj, utan det är hela resebranschen, så vi har en väldigt stor familj! sade Janne Carlzons dotter Maja.

Grand Travel Awards Hållbarhetpris: BRA flyg

Juryn: Viggo Cavling, chefredaktör Travel News, Johan Johander, Benchmarking Alliance, Nils Paul, Svenskt näringsliv

Nominerade: BRA flyg, FlixBus/Train, Air France-KLM

Motivering: Juryn har under lång tid imponerats över ihärdigheten, bredden och innovationerna i deras hållbarhetsarbete. 

De har dessutom genom och efter pandemin hållit sitt hållbarhetsarbete vid liv på en ambitiös nivå trots att flygbranschen nog är den hårdast drabbade branschen av pandemins ekonomiska effekter. Man har bytt ut sin hela sin flygplansflotta till marknadens mest bränslesnåla maskiner för regionala flyg och man har underlättat för sina kunder att resa Co2-fritt.

Med små resurser gör man ett stort arbete och blir en ledstjärna som syns både för flygsektorn och hela reseindustrin. 

22 kommentarer

  1. Erik Nyström: Hallå, när ska ni lära er att korrekturläsare? Blir så pinsamt att se så MÅNGA stavfel på skärmen när ni presenterar dem nominerade. GTA är. Gick hem efter prisutdelningen och jag vet att många andra gjorde det också.
    • Travel News: Om du Erik gick hem tidigt kan det ju vara svårt att veta hur många som var kvar till lamporna tändes... Men självfallet kan vi bättre på både stavning och vår tävling. Det stora problemet med många tävlingar är tyvärr att alla inte kan vinna. Det skapar ett missnöje hos dem som förlorar. Jag har själv förlorat många tävlingar och vet hur det känns. Hälsningar Viggo Cavling
  2. Johan Magnus Eriksson, fd. ett mycket fint flygbolag, Aeroflot Russian Airlines: Grattis Travel News, ett stort grattis och respekt förtjänar ni, inte bara för att ni överlevde pandemin, utan för att ni har lagt in en högre växel trots ekonomiska utmaningar för er och branschen i sin helhet. Tack för att ni visar lojalitet och support för vår mycket fina bransch, reseindustrin.
  3. Gerald Amoudruz: Erik Nyström, du ska kanske börja med att korrekturläsa din egen kommentar, ”GTA är…” vad?!? Ja, de kan bli bättre på detta men att påstå att många som du gick hem efter prisutdelningen pga av det är bara tecken på bitterhet i mina ögon :-) Tänk att så många har svartbälte i klagomål, helt sjuk efter 2 år av helvete för världen av vår bransch! Du lever, var glad för det!
  4. LottaA: Vore intressant att få se hur omröstningen gick tlll? Hur många procent utav resenärerna tog ni hänsyn till? Kommer ni att publicera detta?
    • Travel News: Läs om artikeln från början och du har svaret.
  5. Gus: Erik Nyström, det är lätt att skriva fel, även du gör fel, skriver "dem" , istället för det korrekta "de".
  6. Henrik: Nu har TUI mycket att ta tag i från ha varit ett kvalitetsbolag till att skära ner på det mesta som heter kvalitet. Hotellen tog bort sin nordiska prägel, blanda folk från alla andra länder i sina bussar, nedmonterat sitt fina flygbolag och flyger runt sina gäster i icke miljövänliga tredjeklassens lågpris flygbolag
  7. Mats: Korrekturläsa :-)
  8. Åke: Same procedure as every year, James! Man skall vara positiv för branschen, att det nu förhoppningsvis är på väg uppåt igen och går att träffas på nytt, men är inte GTA en gammal fossil, som varje år nominerar och delar ut priser till samma bolag, om och om igen.. Med nystarten av branschen efter pandemin, kanske det vore en idé att tänka om även vad gäller GTA eller någon annan form (ett bra steg är ju att ta in resenärerna i omröstningen, men räcker det?). Men visst är det kul med lite glitter..
  9. David H: Vore trevligt att veta namn på personer i bilderna
  10. Erik: Det är lite som med Skytrax (a.ka Scamtrax). Om omröstning gjorts av kunderna/gästerna, alltså de som faktiskt är de som nyttjar dessa tjänster så hade utfallet blivit ett helt annat. Men så länge som majoriteten av det folk som röstar är branschfolk och andra som egentligen inte använder tjänsterna i samma utsträckning som en riktig kund, så förblir det en väldigt medioker prisfest som ska tas med en nypa salt.
  11. Anders L: Hur kan Hertz bli årets hyrbilsföretag? Hertz - skickar efterräkningar på ej tankade bilar, fast man tankar upp dom vid flygplatserna. Har hört flera som upplevt detta, upplevde själv att få en efterräkning från Hertz när vi var i USA i 2019. Tankade bilen full 5 km från flygplatsen, men fick i alla fall en efterräkning på 50 liter bränsle till knappa 500 kr. "No mercy" när vi kontaktade Hertz. Så numera avråder jag alla mina bekanta att använda Hertz
  12. EgenCIA: Folk börjar ju fatta nu att det hela är riggat! Att vinna ett pris här är inte längre så märkvärdigt.
  13. Nils Norberg / Travel News: Hej Erik, du är helt rätt på bollen, så här gjorde vi: "Nordic Bench har kvalificerat in 3757 respondenter som har rest i ett privat eller tjänstesyfte. Alternativt arbetar på någon resebyrå. Totalt sett har dessa gjort 8 698 bedömningar av reseleverantörer. Marknaden av fritids- och affärsresenärer har slutligen fått en större vikt än vad resebyråanställda har när slutbetygen har räknats fram i respektive kategori"
  14. Anonym: Ros: Underbart att ses igen och tack alla glada och trevliga som var med! Tycker att föreläsningar och innehållet var väldigt intressant och givande- Bra jobbat! Ris: Jag anser iaf att GTA är för resebranschen av resebranschen, när det blir "slutkunder" som röstar, så blir detta som BTA- behöver vi två såna priser i Sverige? Tycker att Ni skulle kunna lägga till kategorier för resebyrå/TMC priser och sedan skickas detta till alla som prenumerera på TravelNews.
    • Travel News: Tack för ris och ros!
  15. Anna G: Så kul! Grattis till alla men främst till Ving och Sunclass Airlines!
  16. Urban: Flygbolag International: Emirates Varför ge ett pris till ett bolag från en diktatur? Sen verkar det vara mycket av samma gäng som snurrar i tombolan och ger pris varje gång. Det behövs vädras ut och tas in nya oberoende människor som kan sätta upp nya gardiner...
    • Travel News: Det bolag med flest nöjda kunder vinner GTA.
  17. Ericsson Sony: Ni vet väl att det är Air France KLM va? Inte KLM-Air France. Precis som i… Sony Ericsson eller AstraZeneca så kommer de 2 namnen i en bestämd ordning. :-)
    • Travel News: Det har du rätt i. Vi borde veta bättre. Hälsningar Cavling Viggo på News Travel