Bokar en Snappcar i Huddinge och bilar till Sälen för att köra elsnöskoter i tjugo minuter och sen åker jag hem igen.
När man sammanfattar sitt liv i en mening blir det ofta absurt. Men jag tycker att det är ett intressant sätt att se vad jag faktiskt gör.
Fattar jag rätt beslut?
Det är inte lätt när man ständigt blir bombarderad med budskap och erbjudanden.
En vanlig dag på Travel News kommer det mellan fem till tio pressmeddelanden. Max två blir notiser på sajten och ännu färre får mig att lämna allt på redaktionen och offra två arbetsdagar i en röd Dodge på de slingriga vägarna genom Dalarna.
Men Taiga Motors eldrivna skoter tycks mig vara en gamechanger i den alpina världen. Sådana vill man som Nordens största affärstidning för reseindustrin inte missa.
Det finns inte ett bilföretag i världen som är ovetandes om elektrifieringen av världens fordon, men det tycks som om snöskotertillverkare inte riktigt är lika mycket med på bollen.
2026 ska Taigas första konkurrent lansera något. Det kanadensiska bolaget som föddes 2015 har alltså monopol fram till dess och vi vet alla att det bästa sättet att tjäna pengar är just monopol.
En snöskoter känns alltså ungefär som att köra en tung Harley Davidson, det går utmärkt att köra rakt fram.
Hur var det då att köra ett av dessa fordon? Svar, det var lika läskigt som det brukar vara att köra snöskoter. En snöskoter känns alltså ungefär som att köra en tung Harley Davidson, det går utmärkt att köra rakt fram. Motorvägarna i USA är som bekant raka.
Jag gillar dock fordon som uppför sig som en italiensk Ducati. De senare är gjorda för de kurviga vägarna mellan Florens och Bologna och ner till Rimini. Följaktligen föredrar jag att svänga fram och tillbaka som en tok och det funkar inte så bra med en skoter.
Speciellt när man är ovan.
Fastnade alltså i snömodden när jag skulle vända efter bara några minuters åkning och fick hjälp att komma loss. Men ska man rakt fram går det utmärkt på Taiga. (Det lär även funka att svänga om snön är kall och man har rätt teknik.)
Det bästa är förstås att fordonet är nästan ljudlöst jämfört med en vanlig skoter och att det inte luktar diesel och avgaser. Min erfarenhet är också att elektriska fordon har en acceleration som få bensinslukare kan matcha. Men som sagt, mina erfarenheter på just skoterfältet är något begränsade.
Skistar har bokat 50 snöskotrar à 166 000 kronor styck. Det är en order som kommer att förändra bolagets Co2-utsläpp radikalt. Hållbarhetschefen Fanny Sjödin var förstås mer än nöjd när vi möttes på toppen av Hundfjället.
I vår tids floskelbingo prickar detta inköp in i alla boxar i tidens melodi.
Och jag sjunger gärna med som du märker.
Det är alltid intressant att besöka Skistars anläggningar. Den i Sälen är bolagets största och mest trimmade ekonomiska motor. Det var här bolaget föddes när bröderna Mats och Erik Paulsen skulle titta på några fjällstugor 1975. Det slutade med att de köpte Lindvallen och där började resan mot ett av reseindustrins bästa bolag.
Idag finns 100 pister bara i Sälen fördelade på fyra noder.
Självfallet kan backarna inte konkurrera med det som finns i Alperna, men Skistar har lyckats bygga en helhetslösning som funkar perfekt för barnfamiljer som vill åka skidor en vecka per år.
Efter åkningen finns det en avslappnad After Ski i den underbara aprilsolen framför den splitternya Lodgen i Hundfjället. Vi testar även spat som funkar fint både för stora och små. En undran dock, det tycks omöjligt att få människor 2022 att duscha före badet utan badkläder. Detta leder till att skit på kroppen samlas i kläderna och sen delas med alla i poolerna och bastun.
Rengöringen av människor inför poolbad är alltså helt meningslös när man inte är naken. Kanske ska man bygga om duscharna så att människor vågar vara nakna där inne.
Det tycks i alla fall inte räcka med fotoförbud i bad och bastu för att få folk att uppföra sig som man borde i en publik tvättanläggning.
Avrundade mitt besök i Sälen med att äta middag på Pontus restaurang som är del av Lodgen. Jag och Pontus tillhör samma generation och jag älskar att äta hans mat. Det behövs ingen servitör som pratar i flera minuter om vad som är på tallriken för jag kan själv se att det är en rejäl torsk med fina räkor, riven pepparrot, brynt smör och små läckra potatisar. Pontus nyöppnade restaurang har inte de lägsta priserna i fjällen, men vill du ha något riktigt gott och lyxigt finns det inget bättre inom 100 mils radie.
När jag tjuvlyssnade på gästerna i liften och på krogen hörde jag både tyska, danska, svenska och engelska så det tycks som om Sälen lockar till sig gäster från mer än bara Västra Götaland och Mälardalen.
Det är ingen nyhet att den nybyggda flygplatsen Scandinavian Mountain Airport ännu inte har blivit någon hit. Få bolag flyger till flygplatsen och det går inte att flyga hit och hem över ett dygn – än.
Men förhoppningsvis om några år.
Jag brukar tänka att fastighetsutveckling är ett projekt som ska ligga på 20 år. Scandinavian Mountain Airport fick en tuff start under pandemin, men man har fortfarande många år på sig att komma ikapp och bli en del av tiden.
Nu lägger vi på Travel News all kraft på att göra Grand Travel Award på tisdag den 26 april till årets bästa event för reseindustrin. Har du ännu inte bokat en biljett så gör du det här. Har sett delar av vinnarlistan, den innehåller både det förväntade och några riktiga överraskningar.
Så kul och spännande.
Ha nu en skön helg, så ses vi på Grand Hôtel i Stockholm på tisdag kl 15.
Varmt välkomna.
En kommentar