Annons:

Premium

“Att leda ett splitternytt, lyxigt destinationshotell är oerhört lockande”

Idag börjar Steffen Sander som ny chef på Elite Hotels of Sweden. Här svarar han på Travel News på-nytt-jobb enkät om vad han gör på jobbet, hur det känns att byta Vimal mot Bicky och att han är barnboksförfattare vid sidan om.

“Vimal är en mycket skicklig och duktig entreprenör som det är en fröjd att få samarbeta med.”

Grattis Steffen Sander, du är ny chef på Elite Hotels of Sweden, varför valde de dig?

Jag har fått höra i slutskedet av rekryteringsprocessen att Elite Hotels of Sweden uppskattar mitt driv, min energi och erfarenhet av att skapa just exklusiva gästupplevelser

Varför valde du Elite?

Att få vara med så pass tidigt under Pre-Opening-fasen samt att få leda ett splitternytt, lyxigt destinationshotell är oerhört lockande, och Elites ledord – tradition, kvalitet och flärd – är något som jag verkligen kan identifiera mig med. Elite Hotels of Sweden är en mycket stabil hotellkoncern som också har klarat sig mycket väl under Coronakrisen, och där det finns många duktiga anställda som har jobbat länge inom koncernen, vilket tyder på väldigt bra medarbetarnöjdhet och utvecklingsmöjigheter – någonting som jag värdesätter högt!

Du lämnar Bank Hotel och Vimal Kovac, hur känns det?

Det känns förstås något vemodigt, för Bank Hotel är en fantastisk produkt som bara få hotell i Sverige kan mäta sig med, och dessutom ett hotell med många stamgäster som jag har fått en mycket fin affärsrelation till. Det finns även väldigt dedikerade och passionerade kollegor, och Vimal är en mycket skicklig och duktig entreprenör som det är en fröjd att få samarbeta med.

Nu ska du jobba med Bicky Chakraborty och David Halldén, hur känns det?

Det känns alldeles fantastiskt! Bicky har byggt upp en mycket välfungerade och väletablerad hotellkoncern, och det är en ära att få vara med på denna resa mot ytterligare framgång. Jag har stor respekt för entreprenörer som har satsat, vågat, kämpat, slitit och lyckats. David och jag har haft långa, inspirerande samtal innan vi slutligen skrev under kontraktet, och jag ser väldigt mycket fram emot att få jobba under Davids ledning

Elite är trea i Sverige bakom Scandic och Nordic Choice, hur känns det?

Jag utgår ifrån att det just är storleken du syftar på. För mig är det inte viktigt att jobba just för ett bolag som är störst, utan snarare ett bolag som satsar på just kvalitet ända ut i fingerspetsarna. Jag tyckte också väldigt mycket om att få jobba på Small Luxury Hotels of the World, som Bank Hotel tillhör, och Small Luxury Hotels of the World är på inget sätt de som har bäst spridning. Att ha flest hotell och vara störst är ingen målsättning i mina ögon 

“Att bara hälsa, ta på pulsen, stämma av läget och ha kortare avstämningar är de bästa, mest värdefulla och viktigaste mötena”

Vad gör en vd hela dagarna?

Som hotelldirektör så sysslar man allra oftast lite med allt, och det är både strategiska och långsiktiga, övergripande beslut, men även den dagliga driften, avstämningar och uppföljningar, samt att säkerställa att avdelningscheferna har rätt information och de nödvändiga verktygen för att alla avdelningar och enheter ska fungera så bra som möjligt. Man tänker på hotellet i sin helhet och hjälper till just där det behövs, oavsett om det är kommersiella och ekonomiska frågor, eller något som rör koncept, service, arbetsmiljö och samarbeten

Hur många möten blir det en vanlig dag?

För mig är det ytterst viktigt att vara synlig och tala mycket med både kollegor på alla avdelningar samt med gäster och samarbetspartners. Att bara hälsa, ta på pulsen, stämma av läget och ha kortare avstämningar är de bästa, mest värdefulla och viktigaste mötena, och sådana blir det väldigt många av på en dag. Men renodlade möten med fasta agendor finns det förstås betydligt färre av. Ett mötesmaraton är generellt inget att eftersträva, tycker jag. Stående, veckovisa One-To-One-avstämningar med de som rapporterar direkt till mig brukar vara mest givande, och de mest effektiva mötena

Hur säljer man ett hotellrum på bästa sätt?

Har man riktigt god service så löser sig försäljningen av hotellrum nästan helt av sig självt. Generellt är det viktigt att finnas i de bokningskanalerna samt de sidorna och apparna som målgruppen befinner sig, och förstås att sälja in känslor och upplevelser i kombination med ett stort och unikt serviceutbud. Relevanta fakta och bilder, samt en marknadsmässig prissättning och tydliga koncept är också viktiga beståndsdelar

Tre meningar som summerar din karriär fram till idag?

Jag började jobba heltid på lyxhotell från och med att jag var 15 år gammal och lärde mig således väldigt tidigt vad det innebär att ta ansvar, vara plikttrogen, fatta egna beslut, hantera alla olika typer av människor samt vikten av minnesvärda upplevelser och personlig service. Den erfarenheten har jag kunnat ta mig med till olika länder som jag jobbade i, samt till olika typer av hotell i helt olika miljöer och olika typer av gäster och klientel. Jag har aldrig armbågat mig fram, men har varit tydlig med vad jag önskar, jag har varit proaktiv och räckt upp handen när möjligheter har dykt upp, och jag har våghalsigt kastat mig ut, samt har lärt mig exempelvis nya språk längs vägen för att kunna lyckas fullt ut med nya uppdrag

Hur ofta är du inne på Instagram på arbetstid?

Instagram är jag inte inne på så ofta, men däremot LinkedIn. Det är ofta här både befintliga samt potentiella gäster finns, samt förstås även intressanta nyheter om destinationer och besöksnäringen i stort. Och givetvis även ett stort kontaktnät bestående av kollegor!

Vad skulle få dig att byta bransch?

Jag trivs oerhört bra inom hotellbranschen och skrev redan som 6-åring på 90-talet påhittade ankomstlistor på min mormors skrivmaskin, då jag tyckte att det var så spännande att fantisera om vem som möjligtvis bor på hotell. Med det sagt så tror jag att jag kommer att arbeta inom hotell livet ut, då det är en passion som nog aldrig kommer slockna. Det är ju trots allt en livsstil! 

Reseindustrins största utmaning?

Att ställa om snabbt vid behov är en stor utmaning, men någonting som reseindustrin generellt är mycket duktig på, anser jag. Just nu är den största utmaningen en kombination av kompetens- och arbetskraftsbrist, ett osäkert världsläge, höga råvarupriser och ännu pågående Coronaeffekter. Med andra ord så råder inte de lättaste förhållandena just nu!

Namn: Steffen Sander

Titel: Hotelldirektör

Familj: Singel

Bor: Stockholm

Senaste resa: Båstad, för Kallbadhus på västkusten är ju magiska!

Favoritnyckeltal: RGI (Revenue Generation Index), det vill säga kombination av snittpris och beläggning i relation med Compset

Favorithotell: The Ned i London

Favoritfärjebolag: Det är väl SL, för pendelbåtarna i Stockholm är en bra uppfinning

Favoritreseapp: AMEX Experiences har de bästa tipsen och förmåner när man är på resande fot

Flygbolag som jag helst åker med: Lufthansa

Favoritdestination: Både hav och berg lockar mest, så de norska fjällen besöker jag gärna och ofta!

Min drömresa: Att vandra hela Kungsleden

Detta vet vi inte om dig: Jag är barnboksförfattare, och det är ett välkommet avbrott från vardagen