Annons:

Premium

Panelen om turistlandet Saudiarabien, pilotstrejk på SAS, ”störningar” på SJ och inflation

Veckans panel: Sandra Miller Kinge, chief Communications & Growth Officer Apollo, Marcus Östlundh, vd HKC Hotels, Linda Bjernstål, resekonsult Tondere, Mats Nyblom, vd SRJ(k), Didrik von Seth, vd SRF, Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group, Jan Ohlsson, flyg-och reseanalytiker.

”Att resa och att mötas är ju underbart och jag hoppas att det kommer förändringar som gör att fler turisterna får anledning att välja Saudiarabien” 

Saudiarabien satsar på turism. Foto: Istock

Detta tänker jag om turistlandet Saudiarabien:

Jan Ohlsson, flyg-och resebranschanalytiker eget: Fantastiska stränder och rev. Men moralismen och förtrycket av kvinnor och oliktänkande är just nu avskräckande. Men det finns miljarder asiatiska turister som inte är lika känsliga.

Sandra  Miller Kinge, Chief Communications & Growth Officer Apollo: Att resa och att mötas är ju underbart och jag hoppas att det kommer förändringar som gör att fler turisterna får anledning att välja Saudiarabien. 

Marcus Östlundh, vd HKC Hotels: Innan landet kan slå igenom som turistdestination behöver man förbättra sin image gentemot demokratiska länder.

Linda Bjernstål, Konsult  Tondere: Har både hört ris och ros och har ett ambivalent förhållande till Saudi. Det ska bli spännande att följa utvecklingen.

Mats Nyblom, vd SRJ(k): Jamal Khashoggis öde bland många andras kastar en djup skugga över Saudis palmer och sanddyner. Vi får se om reaktionerna mot Ryssland kommer att påverka vår syn på andra stater där brott mot mänskliga rättigheter förekommer. Sedan behöver inte isolering vara det bästa sättet att driva förändring. Har aldrig varit i Dubai, men själv vore jag mer intresserad av att möta mer genuin arabisk kultur än vad jag föreställer mig är fallet i Dubai.

Didrik von Seth, vd SRF: Landet dyker inte upp i minnet som ett gastronomiskt Mecka precis och utbudet av vin kan anses något begränsat. Med de förutsättningarna tror jag att det kanske bara lockar en inbiten golfare som desperat behöver öva på sina bunkerslag.

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group:  Har aldrig varit där. Men vet att de har enorma ambitioner att utveckla den internationella turismen till landet, tex genom byggandet av den helt nya smarta staden, Neom vid Röda Havs kusten, eller de nyligen genomförda F1 tävlingarna i Jeddah. 

Klimatet och läget är ju också bra, mitt mellan stora turistländer som Egypten och Förenade Arabemiraten.

MEN, landets internationella anseende och respekt för mänskliga rättigheter lämnar mycket övrigt att önska, som till exempel regelbundna avrättningar, eller mordet på regimkritikern Jamal Kashoggi. 

Det har både PGA touren i golf, Formel 1 circusen och influerarna Janni Deler och Jon Olsson alla nyligen fått erfara, med massiv kritik och fördömmande i media och social media i samband med olika samarbeten.

Så jag tror man aldrig ska säga aldrig om svensk turism till SA, men det kommer nog dröja och lär kräva ordentliga reformer kring mänskliga rättigheter.

”På det stora hela tycker jag ändå att det mesta som SJ gör går som på räls”

Detta tycker jag om dagens SJ bortsett från helgens kommande utmaningar:

Jan Ohlsson, flyg-och resebranschanalytiker eget: Se till att driva fram upprustningar av spår, vagnar och logistik och nej till snabbtåg som kommer lämna mer utsläpp än de flygplan som är i luften om fem år.

Sandra  Miller Kinge, Chief Communications & Growth Officer Apollo: Hållbara alternativ är alltid spännande och utvecklingsmöjligheter finns! 

Marcus Östlundh, vd HKC Hotels: Servicenivån kan höjas – och nog borde man bli bättre på att hålla tider. Men på det stora hela tycker jag ändå att det mesta som SJ gör går som på räls.

”Ska vi få fler att åka tåg måste priserna ner”

Linda Bjernstål, Konsult  Tondere: Jag har börjat ta tåget allt oftare till Stockholm och allt har fungerat perfekt. Lite mer konkurrens hade kanske utvecklat SJ ännu mer. Vi har dock struntat i att utveckla och underhålla järnvägarna i alltför lång tid tyvärr. 

Mats Nyblom, vd SRJ(k): SJ är ett gammal statligt företag. Något som förvånar är att fortfarande många unga som arbetar ombord på tågen ser sig som myndighetspersoner som övervakar resenärerna och inte som servicepersonal åt företagets kunder. Ränderna går liksom inte ur, trots en avmonopoliserad järnväg sedan över 20 år.

Min allvarligaste kritik mot SJ/ägaren staten är att man inte lyckats få till en reell öppen marknad. SJ är fortfarande i det närmaste ett de-facto-monopol. Det har lett till en ganska svag resandeutveckling i den långväga trafiken. SJ har trots detta (med undantag för under pandemin) skapa mycket starka resultat genom att hålla höga priser. Ska vi få fler att åka tåg måste priserna ner.

Ytterligare en konsekvens av det statliga arvet är att SJ ser som sin uppgift att tillhandahålla samhällsnyttiga resor, det vill säga till jobbet, i jobbet, till begravningar, släktkalas och kanske till semesterhuset. Spännande reseupplevelser man gör bara för resandets egen skull är inget SJ sitter och skapar.

Det strategiskt största problemet (som man delar med godsbolaget Green Cargo och Trafikverket) är att personal till ledningsgruppen i princip hela tiden rekryteras externt. Det betyder att de har ingen verklig erfarenhet av den tämligen komplexa tågproduktionen. Konsekvensen blir att verksamheten rullar på i gamla spår med en svag länk mellan ledning och verksamhet. Det planeringskaos SJ har lidit av under våren beror till stor del på detta förhållande. Ett annat perspektiv på detta problem är att det inte finns några ”high potentials” ute i verksamheten. Om du är 25 år, har högsta betyg från en högskoleexamen och drömmer om att en dag bli SJ chef ska du inte söka ett jobb inom järnvägen…

Med detta sagt: Jag vet av egen erfarenhet att det finns många mycket dugliga människor som arbetar hängivet för att utveckla SJ och järnvägen. Jag menar att de går och bär på en stor ytterligare potential som skulle frigöras i en öppnare marknad, gärna med en annan ägare och i ett företag som blir riktigt attraktivt för unga talanger.

Didrik von Seth, vd SRF: Företaget får oförskylt kritik för förseningar som ofta, inte alltid, beror på andra aktörer eller yttre omständigheter. I grund och botten har SJ en bra service men kan nog vässa den lite inte minst i premiumsegmentet

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: SJ gör mycket bra kring bla hållbarhet, men samtidigt blir dom fällda för vilseledande reklam kring miljöpåstående. Skulle därför inte skada att ha en mer ödmjuk inställning och vilja att samarbeta mer med branschen i stort.

Inflation hotar hela världen och bland annat reseindustrin i Sverige. Detta är mina tankar om de närmaste sex månaderna. (Ja, jag tror att inflationen blir kvar eller nej, allt kommer att lugna ner sig snart.)

Jan Ohlsson, flyg-och resebranschanalytiker eget: Jag käkar tankeblockerare mot det. Men kriget är här för lång tid och nya eldhärdar kommer blossa upp. Blockaden mot Ryssland kommer bli långvarig, så det vill till att till exempel sjöfarten är med och inte bara flyget. Därtill kommer nya pandemiutbrott och karantänkrav i många länder. Asien ser ut att vara allt längre bort. Priser drivs upp.Nya resmål lär poppa upp, eftersom världen blivit mindre,så Saudia har kanske chansen. Alla får inte plats i Palma.

Sandra  Miller Kinge, Chief Communications & Growth Officer Apollo: Resebranschen har många utmaningar men också många möjligheter och vilja. Nu kör vi! 

Marcus Östlundh, vd HKC Hotels: Tyvärr lutar det mesta åt att inflationen kommer hålla i sig ett bra tag till. Effekterna blir många och reseindustrin kommer att påverkas av att svenskarna får mindre pengar över till resor och att kronan sannolikt försvagas (vilket är negativt för ultandsresandet men positivt för inhemskt resande och incoming) 

Linda Bjernstål, konsult  Tondere: Jag hoppas naturligtvis att det lugnar sig , vi ser just nu skenande inflation i till exempel Spanien. Ingen rolig utveckling med höjda priser men jag tror fortfarande att det finns en stor reslust. Tror att det uppdämda behovet efter pandemin fortsatt finns och förhoppningsvis kan det initialt dämpa för stora tapp för reseindustrin. 

Mats Nyblom, vd SRJ(k): Tror att inflationen blir kvar som en irriterande bit tejp på fingrarna.

Didrik von Seth, vd SRF: De senaste två åren med det pågående kriget på toppen gör att den närmaste tiden är ytterst svår att förutspå. Vart inflationen och hela ekonomin tar vägen är osäkert. Eftersom den underliggande ekonomin är stark och det finns ett stort uppdämt behov att resa väljer jag att vara försiktig optimist. Efterfrågan kommer därför att marginellt påverkas av prisutvecklingen. 

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Ja jag tror nog att den höga inflationen håller i sig ett tag. Västeuropas relation med Ryssland lär nog vara ansträngd ett bra tag med påföljd att energipriserna är fortsatt höga. Verkar också som att leveransproblemen av komponenter och varor från Kina också håller i sig.

Men lusten att resa är stark efter att många suttit hemma de senaste två åren, så jag tror på en bra efterfrågan på resor till Storstäder i Västeuropa, de klassiska semestermålen i Medelhavet och Kanarieöarna nu i sommar och höst. Möjligen stannar man borta lite kortare tid eller väljer ett något mer prisvärt hotell, ska bli spännande att se.

Är vi på väg in i en ny ekonomisk epok med hög inflation? Detta tror jag om framtiden. Alltså till hösten om sex månader.

Jan Ohlsson, flyg-och resebranschanalytiker eget: Ja. Allt blir dyrare, samtidigt som vi lever i en reseindustri som ska mallas efter privatresande. Det betyder att färre får råd att resa om priset blir för högt. Konkurrensen kommer hålla resepriser i Europa låga och lönsamheten bristfällig. Kriget vrider resandet åt sydväst på kartan.

Sandra  Miller Kinge, Chief Communications & Growth Officer Apollo: Låt oss slippa varaktig inflation. Men ge oss lite mer fred nu. 

Marcus Östlundh, vd HKC Hotels: Jag tror att den höga inflationen kommer att pågå året ut. Därefter blir det förhoppningsvis bättre.

Linda Bjernstål, Konsult  Tondere: Det beror på hur kriget utvecklar sig . Finns flera scenarion beroende på om det blir ett långdraget krig eller om vi ser ett slut inom ett halvår . Det är klart att det är mycket möjligt att det blir så och det blir fortsatt orolig på börsen.

Mats Nyblom, vd SRJ(k): Jag har aldrig förstått mig på det sk räntevapnet. Om man sänker räntan går inflationen upp om man höjer den går den ned. Trots åratal av noll- och minusräntor har inte inflationen tagit fart. Den inflation vi är mest rädda för är den lönedrivna. Vad kommer få det svenska folket att stå på barrikaderna för högre löner? Som jag ser det är det högre räntor på den hårt belånade befolkningens bostadslån. 

Självklart ett hot för reseindustrin. Om räntan på familjens femmiljonerslån går upp med en procent innebär det en ökad utgift på 50 000. Där rök familjens Thailandssemester…

Didrik von Seth, vd SRF: Om vi fortsätter på den optimistiska vägen har kriget kommit till någon sorts vapenstillestånd och resevolymerna närmar sig ett ”normalår” vad det nu är i dessa tider. 

På nytt jobb