Annons:

Premium

Staten och kapitalet: 101 miljarder i vinst men förlust i resesektorn

De statliga företagen sysselsätter runt 100 000 anställda och har en gedigen vinstmarginal på runt 25 procent. Men resesektorn gör stora förluster på nära 3,6 miljarder kronor. Text: Janne Sundling

”Statens resesektor är gediget förlusttyngd. Under 2021 uppgick förlusterna till nära 3,6 miljarder kronor”

För 50 år sedan skulle staten föra en ”aktiv näringspolitik” och Statsföretag bildades. De kommande åren fick de överta en hel del av de krisande industrierna, och staten gjorde allt från cigaretter och snus till läkemedel.

Sedan 70-talet har statens företagande krympt rejält. Men de svarar ändå i dag för 100 000 anställda (130 000 inklusive medägda) och en nettoomsättning på 408,6 miljarder. Och ger ett resultat på 101 miljarder. Inte illa.

Men staten har framförallt två kassakor: Vattenfall och LKAB.

Det finns några andra, som Akademiska hus och Specialfastigheter, men där handlar det mest om rundgång på pengarna. De skickar hyresfakturor till högskolor och Kriminalvården, så den ena tjänar pengar på vad den andra statliga verksamheten gör.

Statens resesektor är däremot gediget förlusttyngd. Under 2021 uppgick förlusterna till nära 3,6 miljarder kronor. Det bygger på att svenska staten täcker ”sin” del av SAS förlust, med 22 procents ägande skulle det betyda 1 435 miljoner (av totalt -6 523 miljoner i SAS-förluster). 

Jernhusen (statligt till 100 procent) äger stationshus runt i landet. Fastigheterna värderas till 19,5 miljarder kronor, fast som realiserbart värde förutsätter det förstås att husen används till något annat än stationshus. De gav i alla fall ett netto på 1,6 miljarder.

Arlandabanan Infrastructure (100 procent statligt) äger spåren och anläggningarna som australienskt och kinesiskt ägda Arlanda Express kör på. Fast ”hyreskontraktet” ger staten en liten intäkt på 16 miljoner (mot 15 miljoner för 2020). Antalet tågresenärer minskade med en procent jämfört med 2020 och med 69 procent jämfört med 2019, noterar man i sammanställningen av de statliga bolagen.

Det hänger naturligtvis ihop med pandemieffekterna för flyget.

Arlandatågets marknadsandel ökade till 24 procent under 2021 jämfört med 23 procent under 2019 (mätt i förhållande till antalet flygpassagerare på Arlanda flygplats).

SAS där svenska staten äger 22 procent minskade förlusterna till -6 523 miljoner jämfört med – 9 232 miljoner under 2020.

”Anpassning till nya marknadsförhållanden fortgår”, skriver man, och vad det egentligen betyder funderar nog både staten och SAS på.

Flygplatsbolaget Swedavia (100 procent statligt) som står bakom de tio största flygplatserna minskade sin förlust något, från – 1 282 miljoner under 2020 till – 1 182 miljoner under 2021.

SJ (100 procent statligt) som också hade stor påverkan av pandemin inledningsvis minskade också sina förluster, – 965 miljoner 2021 jämfört med – 1 491 miljoner under 2020.

Det man förlorarat på de stora karusellerna tar man inte så värst mycket igen på gungorna. Svedab (100 procent statligt) är den svenska statens bolag i Öresundsförbindelsen. Förra året gav ett nettoresultat på 383 miljoner. Jämfört med året innan på 340 miljoner.

Det som får finansminister Mikael Damberg att skina upp är trots allt de två guldäggen: Vattenfall som levererar ett resultat på 48 miljarder och gruvbolaget LKAB med 22,6 miljarder, de två står för 70 procent av totala resultatet.

Vill man vara cynisk kan man säga att båda de statliga bolagen också tjänar på den ekonomiska utvecklingen i samband med Ukrainakriget som betyder höjda energi- och stålpriser.

Visit Sweden särredovisas inte under de statliga företagen. Däremot finns en lite notis om deras kampanj Discover the Originals där utländska besökare ska upptäcka de pärlor som döljer sig bakom IKEA:s sedan länge välkända produktnamn.

”IKEA varken medverkade, bidrog till eller hade insyn i kampanjen som togs fram av Visit Sweden och bolagets kreativa byråer Forsman & Bodenfors samt Mindshare. IKEA har dock godkänt att Visit Sweden refererar till företagets produkter, som lånat namn från svenska platser”, skriver man i årsredovisningen från statens bolag.  

Frågan om Ivar medverkade, bidrog till eller hade insyn i kampanjen besvaras inte.