Annons:

Premium

Dansk 95-miljonerssatsning på Comeback Copenhagen

Köpenhamn sätter nu igång en kraftfull satsning för en återhämtning i stadens turism. De 68 miljoner (danska) kronorna ska bland annat användas till en ”extraordinär” marknadsföring av staden. Text: Janne Sundling

Comeback Copenhagen 2023 är en återhämtningsplan för stadens besöksnäring och bakom den står näringsdepartementet, Köpenhamns kommun och Wonderful Copenhagen. 

Tillväxt, omställning, lokalt värde och hållbarhet är ledord för den köpenhamnska återstarten. 

För när andra danska resmål är tillbaka eller nära nivåerna före pandemin har Köpenhamn haft det kärvare, inte minst för att färre långväga besökare kommit. 

– Vår huvudstad är en viktig motor i kapplöpningen om turisterna. Corona har varit tufft mot dansk turism, och framför allt hotell, turistattraktioner och restauranger i vår huvudstad kan fortfarande känna av konsekvenserna. Det är därför vi behöver göra något extra, förklarade näringsminister Simon Kollerup när planen presenterades. 

– Med den nya återhämtningsplanen intensifierar vi våra satsningar så att våra turistföretag både kommer tillbaka till tillväxt, men också blir ännu grönare och mer robusta i framtiden. Köpenhamn måste vara en av världens bästa städer att besöka.

Stadens sedan i november nya överborgmästare Sophie Hæstorp Andersen (S) hoppas också danskarna ska återvända till huvudstaden:

– Vi står inför en historisk sommar, där bland annat Tour de France tävlar genom stadens gator. Jag hoppas att köpenhamnsbor och danskar tar av några dagar av utlandsresan och i stället går på upptäcktsfärd här i vår fantastiska huvudstad, så att vi kan få fart på hjulen igen.

De 68 miljonerna (95 miljoner SEK) ska bland annat gå till:

• Omfattande extraordinär marknadsföring av staden.

• Satsningar på event, kongresser och kryssningsturism och att stärka staden som kulturdestination.

• Företagsutveckling i turismsektorn med fokus på hållbarhet och innovation.

• Utnämnande av Köpenhamns turistambassadörer.

• Projekt för att locka arbetskraft till näringen.

Redan i år satsar man 45 miljoner (63 miljoner SEK) på marknadsföring av staden i främst Sverige, Norge, Tyskland, Storbritannien, Italien och Frankrike, men också mot USA, Kanada och Singapore.

Så många kan räkna med att se slogans som ”Everyday Wonders of Copenhagen” och det nationella ”The Land of Everyday Wonder” framöver.

Men allt hänger också på hur besökarna ska ta sig dit. Under pandemin stängdes 31 flygrutter ned på Kastrup, och 2021 hade Gardemoen i Oslo mer trafik än Köpenhamns flygplats. Nu vill man uppmuntra återstart av stängda rutter.

Köpenhamn som matstad och gastronomisk metropol ska också stärkas, de har bland annat de av Michelin utsedda trestjärniga restaurangerna Noma och Geranium och sex med två stjärnor. De och andra krogar ska få draghjälp av en databas med fakta om vilka de internationella målgrupperna är, var de kommer ifrån, vad de är intresserade av och vad de vill uppleva. Och genom projektet ’Restore Restaurants’ ska restauranger i huvudstaden få hjälp att anpassa sig till nya segment och förändrade behov efter pandemin. 

Fakta: Köpenhamns turism

• Ett normalår står turismen för en omsättning på 53 miljarder (74 miljarder SEK) och nästan 40 procent av omsättning i dans turism.

• Före pandemin gav näringen runt 62 000 helårsjobb, motsvarande 5,8 procent av arbetsmarknaden. 

• Före pandemin hade staden 12,4 miljoner kommersiella turistövernattningar, av dem stod utländska besökare för 7 miljoner.

• Största marknaderna: Tyskland (863.000), USA (740.000), Sverige (713.000). 

• 2 av 3 internationella turister kom till staden via Köpenhamns flygplats.