Jag har varit på studieresa. Två stycken faktiskt.
Man lär sig något varje gång man lämnar sina invanda spår.
Här är mina senaste lärdomar.
Först tog jag flyget till Zürich och sen tåget till Grindelwald. Många lyfter fram Schweiz som ett föregångsland när det kommer till tåg och det är förstås sant.
Och inte sant.
Rälsen i Schweiz utnyttjas inte alls lika mycket som i Sverige vilket gör att trängseln är mindre och det är lättare för tågen att komma fram i tid. Totalt är det över 250 regionala tågbolag som kör runt med en massa olika tågset. Det gör att kvaliteten i kupen går upp och ner. Mest upp om man jämför med Snälltågets ganska sunkiga produkt…
Swiss Rail har lyckats att skapa ett biljettsystem som gör att man kan åka på alla tåg med samma QR-kod. Åtminstone för mig gick tågen precis som de skulle och jag kom fram exakt i tid till Grindelwald, trots att det var tre byten med bara några minuters marginal.
Väl framme i Grindelwald studerade jag Internationel Ski Travel Market. Det är en liten skidmässa med representanter från i första hand Alperna, men det fanns också destinationer som Aspen i USA. Vi var väl totalt ett hundratal människor på mässan som bara innehöll förbokade möten i 20 minuters intervaller. Här blir det kvalitet framför kvantitet.
Exakt hur vi ska implementera detta på Travel News Market i Stockholm den 10 november i år återkommer jag till.
Men det var förstås lärorikt att se hur en destination som Jungfrau Regionen marknadsför sig. Man satsar på att synas rejält. Och budskapet är tydligt. Vi är Europas topp, våra berg är de högsta och vi erbjuder längst skidåkning. Plus detta har man Eiger Express, en linbana till toppen som kostat svindlande 6 miljarder. (Läs mer om den i min topplista på RES.)
Summa summarum så är det spenderbyxorna på.
Det var här skidturismen föddes för mer än hundra år sedan och man har inga planer på att lägga av. Tvärtom ska produkten utvecklas. Det innebär förstås sommarturism och bra konferensmöjligheter på bergets topp i terminalen.
Efter 48 timmar i detta land flög jag och Travel News vd Nils Norberg vidare till London för att gå på Global Travel Award. Det är vår systertidning Travel Weeklys stora event och vi var säkert tusen personer i smoking som träffades i balsalen på hotell Grosvenor House mittemot Hyde Park. Tjejerna hade satt på sig sina absolut mest glittriga klänningar och de flesta killar hade smoking. En kvinna kom fram till mig och var chockad.
– Jag har inte sett så många människor på två år.
Galan tog drygt fyra timmar. På denna tid hann man med att dela ut 35 priser, de flesta utan tacktal…
Vi såg Englands Jonas Gardell dra bögskämt, Englands Malena Erman sjunga opera och Englands Pontus Gårdinger böja sig över alla pristagare. Plus höra ett gäng sponsorer prata alldeles för länge om sina fantastiska produkter. Vattenkategorin hade sex undergrupper, bland annat kryssning på flod och med färja.
Vad kan vi då lära av detta? Jo, att UK är tio gånger så stort som Sverige. Att resebyråernas makt är mycket större där än här och att vår gala, Grand Travel Award, den 26 april funkar ganska bra i sitt nuvarande format.
Men vi kan bli bättre.
De hade knappt 30 stora sponsorer. Vi är inte riktigt lika bra på att sälja in vår gala, men vi ska nå högre. Har jag sagt att Anders Borg är en av våra keynote speakers? Här bokar du din heldagsbiljett.
”Vi i reseindustrin ska fortsätta att göra vårt jobb. Det är det bästa sättet att bekämpa Putins vansinne.”
Helt klart är iallafall att reseindustrins återstart har kommit igång. Stämningen i den stora lokalen med över 100 runda bord var på topp. Det var många, många, många sällskap som beställde in rejält med champagne och dansade på sina stolar efter några timmars middagssittning. Kvällen avslutades med ett coverband som spelade 80-tals hits. Behöver jag skriva att det var trångt på dansgolvet när många skulle återuppleva den bästa tiden i sitt liv.
Reseindustrin i England är långt efter utvecklingen i Sverige. Digitaliseringen släpar efter och många resor säljs fortfarande över disk. Samtidigt är det intressant att se hur många varumärken de har som jag aldrig har sett.
Förr eller senare kommer det en stor konsolidering och då kommer några elefanter att ryka. Men det kan också bli precis tvärtom.
Marknaden kan bli än mer segmenterad.
I Sverige är kryssning bara en liten bit av den stora turistkakan. Det finns många kryssningsbolag med riktigt mycket pengar som vill in i vårt land. Exakt vad som händer läser du om här i Travel News – varje dag.
Kriget i Ukraina låg förstås som ett svart raster över mina två resor. Det är djupt oroande och mycket tragiskt, samtidigt är det viktigt att inte drabbas av apati. Att bara sitta hemma och vänta på kriget är ingen lösning. Vi måste fortsätta att leva våra liv, göra vårt jobb och driva våra samhällen framåt.
Läste i en krönika i DN att parkeringsvakterna fortfarande arbetar i den krigsskadade staden Lviv i västra Ukraina. Stadens tjänstemän fortsätter att göra sitt jobb även när bomberna faller. Vi i reseindustrin ska fortsätta att göra vårt. Det är det bästa sättet att bekämpa Putins vansinne.
Just nu är jag tillbaka i Stockholm.
Men på söndag drar jag på min första resa till Sydafrika. Det ska bli fantastiskt att se Kapstaden. Jag har bara hört gott om denna stad. Tänkte hyra en bil och köra omkring. Vi får väl se var vi hamnar, men oavsett vad får du en rapport om vad som hänt i nästa veckas fredagskrönika.
Och med dessa ord tar vi helg.
3 kommentarer