”Flygresor och charterresor har under de senaste åren varit en ganska stor del av konsumtionskorgen”
När City i London avfolkades under pandemin och folk i stället jobbade hemifrån minskade vardagsinslaget av kostymer på Londons gator dramatiskt. Och kanske för alltid som inslag i de brittiska mätningarna av konsumentpriserna.
UK Office for National Statistics har i alla fall tagit bort herrkostymen från Storbritanniens ”korg”, en samling av runt 700 artiklar som uppdateras årligen för att säkerställa att den är ”representativ för de varor och tjänster som konsumenter brukar spendera sina pengar på.”
Förändringar i ”korgen” bestämmer konsumentprisindex för inflation som används av Bank of England för att fastställa räntor och av regeringen för att uppdatera förmåner.
Fast halva kostymen blir kvar, för de ersätts i mätningarna med ”formell jacka/kavaj för män”. Helt enligt utvecklingen enligt marknadsundersökarna Kantar som funnit att den årliga försäljningen sjunkit från fem miljoner till två miljoner kostymer. Varuhuskedjan Marks & Spencer’s har halverat sina kostymutrymmen, och pekar på pandemin och hemarbetet som starkt bidragande.
Även i den svenska ”korgen” har pandemin satt spår. En snabbversion är att de svenska hushållens inköp av handsprit och munskydd ökat och antalet flygresor minskat.
En tjänst som finns kvar i korgen, men som får mycket mindre betydelse i beräkningen av konsumentprisindex, är flygresor.
– Flygresor och charterresor har under de senaste åren varit en ganska stor del av konsumtionskorgen eftersom vi brukar lägga en relativt stor del av vår inkomst på att resa. Dock har flygresorna nu fått en betydligt lägre andel i korgen eftersom vi inte flugit lika mycket på grund av covid-19, säger John Eliasson, gruppledare för Konsumentprisindex, KPI, i SCB:s egen publikation.
Personliga behandlingar spelar en större roll. Frisörbesök fanns tidigare i korgen, men numera också tjänster som massage och nagelvård
Både videokameror och DVD-spelare åkte ut från korgen redan förra året och gav plats åt robotdammsugaren.
– Att uppdatera korgen är en nödvändighet. Statistiken skulle vara otolkbar om vi fortfarande höll på att mäta priser på skrivmaskiner, kassettband och VHS-spelare, säger John Eliasson.
Några dramatiska förändringar i år kan vi inte se. Mer än att potatis i lösvikt, kravmorötter och skorpor och kex tas bort.
Radioapparat försvann ur korgen 2019, men skulle med nuvarande prepperstrend kunna asprirera på återkomst framöver. TV-licensen som försvann samma år kan när avgiften tas ut på skatten knappast räkna med återkomst.
I Storbritannien lägger man efter pandemin in nya saker kopplade till fitness som sport-bh men också husdjur som priset för djurhalsband. Men även köttfria korvar på grund av ”tillväxt i vegetarianism och veganism, driven av större hälso- och miljömedvetande”, som UK Office for National Statistics konstaterar.
De tolv huvudgrupperna inom SCB:s konsumentprisindex:
- Livsmedel och alkoholfria drycker
- Alkoholhaltiga drycker och tobak
- Kläder och skor
- Boende
- Inventarier och hushållsvaror
- Hälso- och sjukvård
- Transport
- Post och telekommunikationer
- Rekreation och kultur
- Utbildning
- Restauranger och logi
- Diverse varor och tjänster.
Kolla själv SCB:s ut- och inlistor (mot slutet i dokumentet): https://scb.se/contentassets/a1e257bb3a574420b9d3f2ff59851c0a/pr0101_staf_20220218.pdf