”Det är i mötet mellan människor som utveckling sker”
Grattis Henrik Berghult du är ny chef för Stordalens portfölj av fristående hotell varför valde de dig?
För mig handlar ledarskap i stora organisationer om att etablera en inspirerande vision om framtiden tillsammans med en tydlig och väl genomarbetad strategi och samtidigt bygga en kultur som motiverar människor att röra sig framåt tillsammans. Då får får man det som Torgeir nämnde i pressmeddelandet nämligen nöjda medarbetare, nöjda gäster och inte minst lönsamhet. Detta i kombination med min erfarenhet från hotel operations av riktigt stora hotell på samtliga våra marknader i Norden tror jag har spelat roll.
Varför valde du att fortsätta i Nordic Choice?
En fantastiskt organisation där möjligheterna är oändliga för dem som vill och vågar ta ansvar och med en kultur som inte liknar något annat.
Vad gör du hela dagarna?
Möten, väldigt mycket möten. Det är i mötet mellan människor som utveckling sker så jag lägger massor med tid på att dagligen prata med organisationen på alla nivåer både ute på våra hotell och på huvudkontoret.
Hur många möten blir det en vanlig dag?
3-4 möten och i tillägg ett antal 1-2-1 per dag med hotelldirektörer och mina närmaste kollegor.
Du var tidigare på Clarion, är det inte samma sak som nu?
På Clarion Hotel har vi skapat Nordens bästa hotellkedja genom den levande mötesplatsen och konceptualisering men samtidigt varit väldigt måna om individualisering av själva bemötandet med människan i centrum. På Nordic Hotels & Resorts drar vi det till sin yttersta spets där såväl gästupplevelsen som hårdvara är helt unikt för varje hotell och på en mycket hög nivå.
Tre meningar som summerar din karriär fram till idag?
Stort engagemang med ett genuint intresse som genom nyfikenhet hela tiden utvecklat mig, hög arbetskapacitet och alltid haft förmånen att jobba för bra chefer!
Hur ofta är du inne på Linkedin på arbetstid?
1-2 gånger om dagen, oftast morgon och eftermiddag.
Du är chef för 39 hotell, bland annat Yasuragi, Copperhill Mountain Lodge, At Six, The Thief, Hotel Kämp och Villa Copenhagen.
Var tar du helst med din partner?
Sist bodde jag och Liza på At Six, nästa gång tar jag absolut med henne till Copperhill Mountain Lodge i Åre.
Med ditt killgäng?
Vi har ju hotell på Svalbard – Funken Lodge borde vi åka till.
Med hela tjocka släkten?
Nästan all släkt i Blekinge, ett stenkast från Köpenhamn så då blir det en weekend till Villa Copenhagen.
Och när du ska ha konferens?
Skulle säga Stenugnsbaden Yacht Club – inspirerande miljö.
Vad skulle få dig att byta bransch?
Jag är uppvuxen på och med hotell så att helt byta bransch sitter nog väldigt långt inne…
”Dyr och dålig är ingen lyckad kombination så en säker leverans är viktigare än någonsin framåt”
Du är expert på gästnöjdhet, vad är lättast att fixa till här? (Alltså vad missar dina konkurrenter.)
Många siktar högt med allt från handduks-svanar till krångliga tekniska lösningar som ingen får ihop när det är de enkla sakerna som signalerar omtanke och som verkligen betyder något. Ett leende när någon kommer in genom dörren, att gå runt med kaffekannan på frukosten eller bara att trycka på hissknappen. Är också en stor fan av de små detaljerna – rätt musik på rätt volym, lamporna dimmade och soffkuddarna puffade. Små signalbärare som visar gästen att vi bryr oss.
Du är också bra på lönsamhet enligt ett pressmeddelande. Varför har hotell så svårt att ta bra betalt?
Allt börjar med fokus på medarbetarna – har vi nöjda medarbetare kommer vi kunna leverera kvalitet och service som motsvarar gästernas förväntan i förhållande till pris. Detta är fundamentet för att kunna ta bra betalt, inte minst för tillfället då det finns en viss överkapacitet på marknaden och gästen har en uppsjö av olika alternativ. Dyr och dålig är ingen lyckad kombination så en säker leverans är viktigare än någonsin framåt och är genom medarbetarna 100% kopplat till lönsamhet.
Reseindustrins största utmaning?
Att attrahera kompetens är utan tvekan en av de största utmaningarna för industrin. Det kommer också framåt vara en utmaning att möta gästernas ständigt skiftande förväntningar starkt kopplat till trender på ett annat sätt än tidigare. Ett hotell har så många skepnader under årets alla dagar och dygnets alla timmar och det gäller att vara relevant för gästen med adaptiv service och med spännande koncept som hela tiden utvecklas.
Villa Copenhagen. Villa Copenhagen öppnade i maj i 2020.
Namn: Henrik Berghult
Titel: Chief Operating Officer, Nordic Hotels & Resorts
Familj: Liza och våra barn Carl (7) och Ellen (5)
Bor: Näsbypark, Täby
Senaste resa: Oslo
Favoritnyckeltal: TRevPAR
Favorithotell: Portixol, Mallorca
Favoritfärjebolag: ForSea
Favoritreseapp: Tripadvisor
Flygbolag som jag åker helst med: SAS
Favoritdestination: Mallorca
Detta vet vi inte om dig: Både farfar och pappa var hotelldirektörer så jag är hotelier i tredje generationen.
.