”Såklart måste utbudet av gin ökas på rejält i baren!”
Grattis Henrik Sköld-Johansson – du är ny vd för Aspenäs Herrgård! Varför valde de dig?
Jag tror att min profil var helt rätt för uppdraget med en bred erfarenhet av att driva hotell och restaurang samt en stor portion av sälj och marknadsföring i mig. Sen tror jag även att mitt sätt att leda i förändring bidrog.
Varför valde du att tacka ja?
Just segmentet Herrgård, där mat och dryck är en väldigt viktig del i upplevelsen, har alltid lockat. Mina senaste uppdrag i hotellbranschen har varit inom kedjor och nu är vi oberoende och fattar våra strategiska beslut med våra ägare. Det känns som en härlig utmaning samt att jag tror att den här typen av hotell- och konferensanläggningar är morgondagens vinnare på hotellmarknaden i stort. Lantlig miljö, bra råvaror, härlig atmosfär och med ett strategiskt läge.
Vad tror du största utmaningen blir som ny vd på Aspenäs Herrgård?
Självklart att våra gäster börjar konferera på nytt igen samt som för hela branschen – personalfrågan. Det här kommer att bli en gigantisk utmaning för oss alla inom hotell och restaurang. Speciellt med tanke på att merparten av all extrapersonal nu hittat andra branscher.
Var det en självklarhet att byta regionchefs-rollen inom flygindustrin till hotell?
Jag ser det mest som att jag lånade ut mig själv under ett år till flygindustrin och att det är inom hotell/restaurang som jag hör hemma. Men det är klart, jag ser planen som lyfter från Landvetter från kontoret och visst reagerar jag annorlunda nu än innan mitt flyguppdrag…
”En gigantisk utmaning för oss alla inom hotell- och konferensanläggningar”
Någon utveckling eller förändring du redan nu funderar på att införa på herrgården?
Vi har inte jobbat så mycket med privatsegmentet som jag kanske tycker att anläggningen borde gjort tidigare, så det ska vi ändra på. Sen har jag ett brinnande gin-intresse och såklart måste utbudet av gin ökas på rejält i baren!
Tre nyckelord som sammanfattar en bra vd?
God lyssnare, bra strateg och resultatorienterad.
Hur ofta är du inne på Instagram på arbetstid?
Scrollar över Fejjan och Insta ett par gånger om dagen. Man måste ju vara uppdaterad!
”Vi vinner som ett lag och förlorar som ett lag”
Tre meningar som summerar din karriär fram tills idag?
Jag har hela världen som arbetsfält – När jag jobbade med internationell försäljning och fick lätt hybris efter en snabbvisit i New York.
Det är godt, men bare ikke godt nok! – När man hade en dansk chef som aldrig var nöjd.
Vi vinner som ett lag och förlorar som ett lag – Som chef finns det inget viktigare än att omge sig med medarbetare i världsklass som jobbar tillsammans mot samma mål.
Vad skulle få dig att helt byta bransch?
Vet ärligt talat inte om jag vill, men med rätt erbjudande, rätt förutsättningar och en produkt i världsklass så kanske…
Reseindustrins största utmaning?
Hållbarhetens betydelse för alla transporter. Sen är såklart oförutsedda händelser något som vi fått uppleva på sistone med pandemi och krig gigantiska utmaningar.
Det finns utrymme för både konferenser, privatboende och bröllop på herrgården – vilken är den största målgruppen?
Konferenser är vår kärnverksamhet, men jag tror att privatsegmentet kommer vara lika viktigt för oss om några år.
Hur skulle du med en mening övertyga mig och andra att besöka din herrgård?
Att 20 minuter från pulsen på Avenyn komma till en magisk lantlig miljö för kreativa möten och mat i världsklass kan väl inte vara så dumt.
”Provat 250 olika ginsorter”
Namn: Henrik Sköld Johansson
Titel: VD
Familj: Fru Carina och utflugna döttrarna Wilma och Tova.
Bor: Ängelholm och Göteborg.
Senaste resa: Berlin.
Favoritnyckeltal:TotalRevpar.
Favorithotell: Rimforsa Strand
Favoritfärjebolag: For Sea
Favoritreseapp: Trip Advisor
Flygbolag som jag åker helst med: SAS
Favoritdestination: New York
Min drömresa: Katmandu
Detta vet vi inte om dig: Jag har sett Eldkvarn över 300 gånger och provat 250 olika ginsorter.
En kommentar