Första flygningen på bioflygbränsle gjordes redan 2014 i Sverige, sedan dess har flera flygningar gjorts och även en reduktionsplikt införts. Redan vid de första flygningarna påbörjades ett arbete med att få till bioflygbränsleproduktion i Sverige och flera projekt har genomförts, men än finns inte någon tillverkning. Att öka efterfrågan på bioflygbränsle är en viktig signal till producenterna för att tillverkning ska startas.
-Vi har i vår netto-noll strategi, som vi tagit fram under hösten och nu arbetat efter, beslutat att vi ska nå netto-noll i vår verksamhet redan 2030 det gör att alla våra flygningar måste vara fossilfria då – vilket de genomförs med bioflygbränsle eller elflyg, säger Fiskerud.
Flygbolaget BRA har erbjudit bioflygbränsle sedan 2018 till sina kunder och nya produkter med bioflygbränsle kommer att lanseras under året.
-Trots att både vi och övriga flygbolag har sålt bioflybränsle som ett tillägg under flera år nu så får vi fortfarande många frågor om bioflygbränsle, och har därför samlat frågor och svar nedan för dig som arbetar inom resebranschen. Det är tillsammans vi kan göra skillnad, säger Maria.
Vi har bett vår hållbarhetschef Maria Fiskerud att svara på några av de vanligaste frågorna vi får om bioflygbränsle. Du får gärna kontakt oss om du har flera frågor som du inte får svar på här.
Kan jag minska mitt koldioxidavtryck när jag flyger idag?
Svar: Ja. Det kan du göra genom att köpa till bioflygbränsle till din biljett. Det kommer då att minska ditt koldioxidavtryck med upp till 82 % samtidigt som du flyger helt fossilfritt.
Vad är det för skillnad mellan koldioxidavtryck och fossilfritt?
Svar: Det är namn på två sätt att beskriva effekten av bioflygbränsle.
Koldioxidavtrycket utgår från koldioxidutsläppen i hela värdekedjan, och rapporteras enligt växthusgasprotokollet.
Det innebär, lite förenklat, att vi mäter alla utsläpp av koldioxid; vid tillverkningen av bränslet, i vår egen verksamhet, och, till exempel, även i samband med din resa till och från flygplatsen.
Med fossilfritt menas att bioflygbränsle inte tillför nytt fossilt koldioxid till atmosfären. Det är tillverkat av råvaror som består av återanvänd koldioxid som till exempel använd frityrolja eller skogsavfall. Därför kan man säga att bioflygbränsle är 100 % fossilfritt samtidigt som det minskar koldioxidavtrycket med upp till 82 %.
Vad är bioflygbränsle?
Bioflybränsle är ett bränsle som har tillverkats av bioråvaror. Inom EU har vi tillsammans tagit fram regler som gäller för vilka råvaror som får användas, detta har gjorts inte minst för att det inte ska konkurrera med matproduktion men också för att det inte ska påverka miljön på ett negativt sätt. Bioråvaror är förnybara råvaror från skogen, jorden och havet i stället för fossila bränslen. Exempel på råvaror kan vara skogsavfall, hushållsavfall, slakteriavfall eller en blomma som heter camelina, som det första bränslet vi flög på i Sverige var tillverkat av. I dag kan vi också tillverka elektrobränsle då fångas koldioxid in direkt från luften.
På vilket sätt minskar det koldioxidavtrycket?
Det minskar koldioxidavtrycket med upp till 80% genom att använda en annan råvara än den fossila.
Varför flyger inte alla på bioflygbränsle hela tiden?
Det tillverkas för lite bioflygbränsle idag och dessutom är det för dyrt. Just i år kommer det att finnas extra låg tillgång på bränslet och många som vill köpa det. Så det är osäkert om det ens kommer att finnas bioflygbränsle som täcker årets reduktionsplikt på 1,7%. Från och med nästa år så kommer flera producenter både i Europa och övriga världen att kunna börja leverera sitt bränsle så då kommer tillgången att bli högre. Vi skulle gärna se att produktion kom i gång i Sverige inte minst för att det skulle trygga vår tillgång, men också för att det skulle ge nya arbetstillfällen inom en förnybarindustri.
Hur mycket dyrare blir biljetten med biobränsle?
Bränslekostnaden för motsvarande en passagerare är 300 kronor dyrare för en timmes flygning med 100% bioflygbränsle om man jämför med fossilt bränsle. Vi gör så att vi köper in bioflygbränsle några gånger per år som vi sedan tankar i våra flygplan. Så det fungerar som grön el, du köper bioflygbränsle för din resa, men det är inte säkert att bränslet är tankat i just det flygplan du sitter i. Detta gör vi för att spara på lastbilstransporter eftersom vi samlar ihop det och tankar det på en gång. Vi tankar merparten det bioflygbränsle som våra kunder köper på Bromma flygplats men vi tankar även ute i landet till exempel Kalmar och Halmstad.
Flygbolaget BRA har tagit fram en ambitiös strategi för att bli en av världens första netto-noll bolag.
Första steget i arbetet mot netto-noll har varit att byta ut alla flygplan mot bränsleeffektiva propellerplan, som minskar bränsleanvändning med 45 %.
Nästa steg är att tillsammans med flygplanstillverkaren ATR och biobränsleproducenten Neste certifiera användningen av 100 % bioflygbränsle. I dagsläget är det enbart tillåtet att blanda in 50 % bioflygbränsle i kommersiella flygningar och för att nå målet med netto-noll 2030 så kommer BRA år 2030 tanka 100% bioflygbränsle i kombination med att de börjar med elflyg då det blir tillgängligt för kommersiellt flyg.
3 kommentarer