Annons:

Ny data: Ryanair behåller greppet om Europa efter pandemin

Världens flygtrafik har halverats på två år. Men chartern i Europa har i vinter överträffat 2019 med uppåt 40 procent, medan reguljärflyget ligger 40 procent back. Så kom kriget. Av: Leif Holmkvist.

”Statistiken visar att flyget återhämtat sig snabbare i USA än i Europa”

Trafikverkets sammanställning av internationell statistik visar att flygbranschen har mycket att ta igen när pandemin nu släpper greppet och ett facit kan skönjas. Bara för att avlösas av krig i Ukraina, stängda luftrum, ekonomiska sanktioner och rusande bränslepriser.

Antalet flygningar i Europa var första veckan i februari 17 700, jämfört med nära 25 000 samma tid 2019 och 2020 innan pandemin stängde världen. En tredjedel återstår alltså att ta igen, men hur Rysslands överfall på Ukraina påverkar flygbranschen är för tidigt att räkna på. I vart fall lär kriget inte underlätta återhämtningen.

Den europeiska flygbranschens segment har drabbats olika hårt under pandemin:

# Fraktflyget är vinnaren som hela pandemin legat över 2019 års nivå, bland annat som en följd av störningarna i de normala transportkedjorna. Reguljärflyget har i görlig mån styrt om till att flyga frakt för att åtminstone rädda en del av de intäkter som försvunnit.

# Affärsflyget har också klarat pandemin hyggligt efter ett ras under 2020. Sedan förra sommaren har marknaden legat 20 – 30 procent över 2019 års nivå.

# Charterflyget återhämtade sig förra vintern, men föll tillbaka under pandemins tredje våg för att i höstas överträffa 2019 med upp till 40 procent. Första veckan i februari landade marknaden 17 procent över samma vecka 2019.

# Värre är det för det reguljära flyget. Både lågprisflyget och nätverksbolagen har varit under isen hela pandemin och låg första veckan i februari 40 procent lägre än samma tid 2019 och 2020.

En jämförelse mellan februari 2022 och 2019 visar stora skillnader mellan flygbolagen. Ryanair gasar och överträffar 2019, om än bara med 1 procent, medan Easyjet ligger på minus 46 procent och Eurowings på minus 72 procent.

Ryanair är största europeiska flygbolag med 1 920 flygningar per dag, därefter Turkish Airlines 1003, Easyjet 800 och Lufthansa 720. SAS hamnar på tionde plats med 348 flygningar per dag.

Turkish Airlines och KLM klarar sig undan med ett minus på 20 procent, medan British Airways och Air France båda landar på minus 41, Lufthansa på minus 50 och SAS på minus 56 procent.

Statistiken visar också att flyget återhämtat sig snabbare i USA än i Europa: Inrikestrafiken i USA låg första veckan i februari 13 procent under 2019 och utrikes 23 procent under, medan den inomeuropeiska trafiken låg 36 procent under 2019 och den internationella 36 procent under.

Samma tidsjämförelse visar att Sverige drabbats värst i Europa med minus 51 procent, Kroatien minst med minus 11 procent. Norge ligger på minus 30, Danmark minus 39 och Finland minus 43 procent.

Ryanair är största europeiska flygbolag med 1 920 flygningar per dag, därefter Turkish Airlines 1003, Easyjet 800 och Lufthansa 720. SAS hamnar på tionde plats med 348 flygningar per dag.

Till flygbolagens bekymmer med kriget i Ukraina hör längre flygvägar för att undvika ukrainskt och ryskt luftrum, vilket fått Finnair med sin stora Asientrafik att snabbt skriva ner prognoserna. Flygbränslet Jet A1 kostar i dag 75 cent per liter, vilket med dagens dollarkurs blir 7 kronor och 28 öre. Billigt kan vi privatbilister tycka, men det är det högsta för det skattebefriade flyget på åtta år.

Leif Holmkvist

Kommentarer är stängda.