”Köpet av Resia har markant ökat vår marknadsandel i Skandinavien.”
TripAction säger själva att de har över 8 000 företagskunder och beskriver sig som en helhetslösning ”för hantering av resor, företagskort och reseräkningar”. En nyemission i höstas ska ha gett företaget en förstärkning på 275 miljoner dollar.
Den senaste i raden affärer är alltså svenska Resia.
Företaget som startades 2015 har sitt huvudkontor i Menlo Park, Palo Alto, Kalifornien, hyfsat nära Stanforduniversitetet och värderades i höstas till 7,25 miljarder dollar. De kvalar alltså in under beteckningen enhörningsföretag (unicorn), ett uppstartbolag som uppnår en omsättning över en miljard dollar.
Företagets vd och grundare Ariel Cohen har en bakgrund som chef för mjukvaruutveckling på Hewlet Packard. Och de beskriver sig själv lika mycket eller kanske mer som en digitala reseplattform än som en resebyrå. De senaste affärerna är i led med deras uttala ambition att växa i Europa.
– Köpet av Resia har markant ökat vår marknadsandel i Skandinavien, det kommer att bidra till ytterligare expansion i Norden, säger Michael Riegel, företagets Europachef i ett uttalande.
Vad det betalat har inte tillkännagetts, men enligt uppgift är investeringen i Europa på 400 miljoner dollar och omfattar alltså köpen av Comtravo, Reed & Mackay och Resia.
Enligt årsbokslutet 2020 hade Resia tolv försäljningskontor varav fyra på franschisebasis vid utgången av året. Men den lokala närvaron med resebyråer har sedan dess lagts ned och inriktningen är nu starkt på affärsresor. 200 personer sades upp under året.
Liksom övriga branschen fick Resia stora underskott under pandemin, och i maj 2020 inleddes en företagsrekonstruktion. I januari 2021 fick det ett offentligt ackord, men gick trots det förlustfyllt in i 2022.
Resia startades för 50 år sedan i Alingsås och bildade Resia 1974, och 2000 tillkom Bengt-Martins.
2020 omsatte Resia 110 miljoner och gick med 161 miljoner i förlust.