Annons:

Premium

Panelen om SAS igen, men också om Stordalens nya hotell på Falsterbo och dricks

Veckans panel: Didrik von seth vd SRF, Mats Nyblom ägare SRJ(k) AB, Jan Ohlsson Flyganalytiker eget, Daniel Atteroth internationell försäljnings och marknadsdirektör Viking Line, Linda Bjernstål.,Tondere, Claes Pellvik kommunikationschef Ving/ Nordic Leisure Travel Group, Emanuel Karlsson Rolfs Flyg & Buss / Solresor, Marcus Östlundh HKC Hotels Panelen fick frågorna före kriget i Ukraina bröt ut.

”Marknaden är på väg upp starkt samt ett stort uppdämt resebehov finns, så det gäller mobilisera hela SAS nu att fånga den.”

Detta är min plan för SAS överlevnad:

Didrik von Seth, vd SRF: Man måste en gång för alla adressera konkurrensnackdelarna SAS har i förhållande till konkurrenterna. Det gäller framförallt en ärvd kostnadsstruktur och för stort beroende av affärsresekunder. Anpassa produkten och programmet till turistsegmentet genom bland annat ökad samverkan med arrangörer och resebyråer.

Jan Ohlsson, flyganalytiker eget: Mindre kostym, lägre kostnader, fler underleverantörer, 25 procent färre flygplan, kill your darlings; allt olönsamt bort; linjer, ground handling, inte minst administration. FORWARD är i grund bra idé; men innan dess väntar strejker, därav ännu strängare sparkrav. Minska inrikes. Och det blir mer Köpenhamn. Det blir svårt att få ned kostnad på 320Neoflottan och 350 nu.

Daniel Atteroth, internationell försäljnings- och marknadsdirektör Viking Line: Sluta kriga internt och spela ”hunger games”. Marknaden är på väg upp starkt samt ett stort uppdämt resebehov finns, så det gäller mobilisera hela SAS nu att fånga den. Om SAS inte gör det, finns det andra flygbolag som kommer göra det.

Linda Bjernstål, Tondere: Jag är då ambivalent kring SAS. Jag åker gärna med dem men de dras med en för stor kostnadskostym. Otydlig strategi och för corporate och det brukar leda till att bolaget blir ineffektivt. Säger inte att det är så men det är en känsla. Utifrån ett resebyrå perspektiv har det varit svårt att hitta en väg framåt då de inte riktigt värdesatt samarbeten . Öppen attityd, agilt ledarskap, effektivitet saknar jag och jag hoppas SAS hittar sin väg framåt till ett lönsamt bolag. 

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/ Nordic Leisure Travel Group: Oj vilken svår fråga! Kanske är den gamla Skandinaviska strukturen och organisationen för komplex i en omstöpt värld post Covid år 2022 med konkurrenter som Ryanair, EasyJet, ett rekonstruerat Norwegian och nya utmanare som Flyr. Kanske ska man snegla på det som italienska staten har gjort med omstöpningen av Alitalia till ett mindre, mer ändamålsengligt, och vad det verkar, effektivare flygbolag i form av ITA?

Emanuel Karlsson, Rolfs Flyg & Buss / Solresor: Skala ner. SAS måste bli billigare och mer agilt. Följ trender och vart människor vill resa med billigt flyg.

 Marcus Östlundh, HKC Hotels: Låt oss fortsätta på den inslagna vägen – staten hostar in mer statliga pengar så får Wallenbergarna matcha med sin andel

Falsterbo är populär hos panelen.

Detta är Sveriges finaste strand:

Didrik von Seth, vd SRF: Falsterbo utan jämförelse

Mats Nyblom ägare SRJ(k) AB: Är jag lokalpatriot säger jag Pannberget i Bohuslän, mer mainstream är väl Sudersand på Fårö eller Laholmsbukten

Jan Ohlsson, flyganalytiker: Sandhammaren, fast iskallt.

Daniel Atteroth, internationell försäljnings och marknadsdirektör Viking Line: Skrea Strand (Falkenberg)

Linda Bjernstål, Tondere: Falsterbo/Skanör

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/ Nordic Leisure Travel Group: Falsterbo

Emanuel Karlsson, Rolfs Flyg & Buss / Solresor: Norrvikarna, Nordkoster, Strömstad, Bohuslän

Marcus Östlundh, HKC Hotels: Skälderviken vid Ängelholm.