Peter Norman har redan från i dag bråttom. Hans utredning ska vara klar redan den 15 juni i år. Och formellt handlar uppdraget om en plan för att ”utveckla och utöka Arlanda” för att säkra ”tillräcklig flygkapacitet”.
När utredaren presenterades menade infrastrukturminister Tomas Eneroth att flygets återhämtning kan dröja och pekade på Ericsson som bedömt att de kommer att minska sitt resande med 50 procent.
Men med utredningen ska Arlanda ”Brommafieras”, och ta över inrikesflyget som redan den tidigare utredaren Magnus Persson hade i uppdrag att ta fram formerna för. Och resenärer från till exempel Gotland och Kalmar ska hamna på Arlanda i stället för Bromma.
Enligt Magnus Persson skulle en nedläggning av Bromma kunna ske tidigast 2025–2027. Tomas Eneroth tror att det kan ske utan en snabb utökning av Arlanda och pekade på att Swedavia tror att det går att lyfta allt inrikesflyg till Bromma utan att på kort sikt behöva utöka kapaciteten genom en fjärde bana.
Omställningen av Arlanda ska också bidra till omställningen mot fossilfria bränslen och i dag påpekades att 70 procents av flygets tankningar i Sverige i dag sker på Arlanda.
Men betyder den snabba utredningstiden att regeringen vill se ett beslut redan före valet? Tomas Eneroth duckade för frågan:
– Vi vill hitta en bred förståelse för den omställning som behöver göras. Men vi kan se att Arlanda tappar i konkurrenskraft redan i dag.
I uppdraget ingår också att se över hur kommunikationerna till och från Arlanda kan behöva förbättras. Men varken ministern eller den tidigare ministern och utredaren var beredd att säga om det i uppdraget kan ingå att förhandla om eller initiera utköp av det privatägda Arlanda Express, som bland annat Stockholms handelskammare och Centerpartiet i Stockholm föreslagit.
Helt klart är att dagens besked också hänger ihop med att regeringen i dag bara innehåller ett parti – S. MP satte tidigare klackarna i marken för allt som andades utveckling av flyget, nu öppnas i stället den dörren. Det är också en av anledningarna till brådskan – ingen vet i dag vilka majoriteter som finns i riksdagen efter valet i höst. Men det förslag som utredaren landar i kan de två största partierna – S och M – tänkas ställa sig bakom.
Vem är då utredaren Peter Norman? Jo, finansmarknadsminister i alliansregeringen 2010–2014. Han har många år inom finansbranschen bakom liksom flera år på Riksbanken.
I dag har han uppdrag som ordförande i Transportstyrelsen, och styrelsen för Kungliga Musikhögskolan och fastighetsbolaget Oscar Properties. Samt – han är ordförande i allmännyttiga bostadsbolaget Gotlandshems styrelse. Det senare borde ge gotlänningarna talrika möjligheter att framföra synpunkter till utredaren.