Annons:

Premium Panelen 2

Panelen om pandemins slut, charterboom och sommaren 2022

Veckans panel: Jan Ohlsson Flyg-och resebranschanalytiker, Marcus Östlundh vd HKC Hotels, Daniel Atteroth Internationell försäljnings och marknadsdirektör Viking Line, Mats Nyblom vd SRJ(k), Emanuel Karlsson vd Rolfs Flyg & Buss / Solresor, Claes Pellvik Kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group och Linda Bjernstål Konsult Tondere.

”En kris blir ofta mer utdragen än vad man först tror – men ändå inte lika djup och smärtsam som man till en början befarar.”

Detta har jag lärt mig under pandemin:

Jan Ohlsson Flyg-och resebranschanalytiker:

Motvilligt tålamod.

Marcus Östlundh vd HKC Hotels:

En kris blir ofta mer utdragen än vad man först tror – men ändå inte lika djup och smärtsam som man till en början befarar.

Daniel Atteroth Internationell försäljnings och marknadsdirektör Viking Line:

Att kreativitet och nytänkande fått oss som företag att bli än bättre och ökar antalet kunderbjudande och servicekoncept men förstås också att resande kan verkligen ändras på kort varsel med stängda gränser och restriktioner.

Mats Nyblom vd SRJ(k):

Vetenskapen är inte en röst/uppfattning utan hundra röster/uppfattningar som alla bråkar med varandra.

Det är fantastiskt vad snabbt samhällen kan anpassa sig när det gäller.

Man ska inte blixtsnabbt inta en ståndpunkt då man möter något okänt. Man bör i stället vara ständigt reflekterande och beredd att ändra sin tidigare uppfattning.

Jag har stärks i min tro på vår svenska författningsmodell med starka tjänstemän (det betyder inte att jag tycker att FHM har haft rätt). Även om det finns exempel på politiskt styrda ageranden i andra länder som har varit bra, finns det också måna avskräckande exempel.

Emanuel Karlsson vd Rolfs Flyg & Buss / Solresor:

Efterfrågan kommer och går, tänk dig för var du binder upp dig.

Claes Pellvik Kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group:

Att det inte alltid blir som man tänkt sig, men att det oftast blir ganska bra ändå.

Linda Bjernstål Konsult Tondere:

Att uppskatta fysiska möten som jag tog för givet tidigare. Mycket går att sköta digitalt och tack vare pandemin så öppnas det upp möjligheter att jobba på distans och även internationellt. Resebranschen tog första smällen och är även sist ut med återhämtning. Vi är mästare på att hantera kriser och jobba agilt då förutsättningarna ändras dag för dag.

Ving storsatsar på hållbar turism till 2030. Men bryr sig kunderna på riktigt när de letar efter en billig semestervecka. Detta tror jag:

Jan Ohlsson Flyg-och resebranschanalytiker:

Ett fåtal. Andra går på lyx eller billigt, resmål eller väder. Och flyg blir fortsatt det stora transportmedlet. Vi vill undvika långa transportsträckor än mer nu.

Marcus Östlundh vd HKC Hotels:

Man bryr sig i vart fall inte lika mycket som man påstår sig göra. Men visst känns semesterresan bättre om den är hållbar både för plånboken och miljön.

Daniel Atteroth Internationell försäljnings och marknadsdirektör Viking Line:

Jag tror det blir en kombination mellan pris och hållbart resande. Så viktigt att hållbart resande inte blir dubbelt så dyrt men cirka 10-15 procent dyrare gissar jag marknaden klarar.

Mats Nyblom vd SRJ(k):

Turism är något som nästan alla i vårt välfärdssamhälle kan ägna sig åt. Det stora flertalet har ändå begränsade resurser och en resa är en förhållandevis stor utgift. Därför tror jag priset kommer vara viktigt. Min bild är också att begrepp som ”flygskam” inte har trängt ut speciellt starkt i de breda folklagren, delvis för de trots allt flyger ganska sällan. 

Så svaret blir att jag tror att det kan vara ett framgångsrecept om det kommer ”on top” på ett i övrigt attraktivt erbjudande vad det gäller upplevelse och pris. Mer tveksamt om man ska göra någon form av uppoffring i upplevelse och/eller pris för att få hållbarheten.

Emanuel Karlsson vd Rolfs Flyg & Buss / Solresor:

Nej

Claes Pellvik Kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group:

Nu så är jag ju inte helt opartisk. 

Men tror det är viktigt att vi i resebranschen är öppna för att det håller på och sker ett skifte kring ESG-frågor och dess betydelse, inte minst bland den unga generationen. Så jag tänker akta mig för att komma med tvärsäkra uppfattningar att ingen är intresserad. Måhända att det varit så historiskt, men nu är det framtidens resande och konsumenter det handlar om.

Linda Bjernstål Konsult Tondere:

Om utbudet blir mer fokuserat på hållbar turism så växer efterfrågan också. Det är vi i branschen som måste skapa detta och ta vårt ansvar. Efterfrågan på billiga  charterresor finns alltid men varför måste alltid hållbart vara dyrt? Borde vara tvärtom.

Detta tror jag om charterresandets utveckling framöver:

Jan Ohlsson Flyg-och resebranschanalytiker:

En tillfällig pristopp kommer följas av stor konkurrens och lägre prisbild, så snart resvanan återkommer och fler bokar flyg och boende separat.

Marcus Östlundh vd HKC Hotels:

Det kommer fortsätta att vara en populär reseform bland svenskar – och utvecklingen lär fortsätta att gå mot mer nishade och exotiska resepaket.

Daniel Atteroth, internationell försäljnings och marknadsdirektör Viking Line:

Tror inte den kommer öka utan komma tillbaka till siffor som aktörerna hade 2018 och 2019. Marknaden har lärt sig att sätta ihop sina skräddarsydda resor på egen hand samt under pandemin har man fått upp ögonen för andra destinationer och resalternativ

Mats Nyblom vd SRJ(k):

Inte rätt person. Lite spekulation: Själva resandet tror jag fortsätter att utvecklas. Frågan är sedan hur det kommer att organiseras. Om man köper upp de olika delarna själv eller om man fortsätter köpa av paketorganisatörer. Kanske har vi en app där man kan skriva in ”Algarve vecka 10 eller 11, fyrstjärnigt hotell med pool, gym och max 100 meter till stranden inklusive transfer till/från flygplatsen.” Man får en lista på hopsydda lösningar med pris- och restider. Man klickar på ”Boka” sedan har man sin semester spikad!

 Emanuel Karlsson vd Rolfs Flyg & Buss / Solresor:

Lågprisflyget kommer att fortsätta pressa charter. På sikt kommer passagerartransporten helt tas över av rena flygbolag med undantag för nischdestinationer.

Claes Pellvik Kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group:

Som sagt, är jag ganska mycket part i målet…

Men vi kan i alla fall se att hela charterbranschen har fått ett otroligt lyft den senaste tiden. Vi vet från flera undersökningar att det underliggande suget efter att få resa är intakt.

Så det vi på Ving kommer göra att bygga vidare på den positiva respons vi haft från nya kunder under pandemin att man uppskattat att resa med en arrangör som tar ansvar för hela paketet, har styr på information, har kvalitetssäkrat hela resekedjan och erbjuder både digital och analog service. 

Vidare kommer vi vässa vårt erbjudande och erbjuda ännu fler personliga upplevelser för en aktiv semester och slutligen förtydliga det vi gör inom ESG och att charter som reseform är den mest resurseffektiva reseformen när man ska åka utomlands med flyg.

Så ja jag tror på en renässans för charter!

Linda Bjernstål Konsult Tondere:

Ser en enorm potential och jag tycker de blir duktigare för varje år. Sportresor har ju verkligen blivit en succé och nischade resor är fortsatt väldigt populära.

Hit kommer jag att åka på semester sommaren 2022:

Jan Ohlsson Flyg-och resebranschanalytiker:

Medelhavet

Marcus Östlundh vd HKC Hotels:

Det lär bli en hel del resande inom Sverige med förhoppningsvis kryddat med en trip till medelhavet.

Daniel Atteroth Internationell försäljnings och marknadsdirektör Viking Line:

Malaga, svenska västkusten samt förhoppningvis Koh Samui /Thailand.

Mats Nyblom vd SRJ(k):

Sommaren blir i allmänhet Sverige/Bohuslän. Sedan har Alaska och Berlin varit på tapeten. Vem vet kan bli Seychellerna någon gång också.

 Emanuel Karlsson vd Rolfs Flyg & Buss / Solresor:

Azorerna!

Claes Pellvik Kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group:

Planerar åka med familjen till Skiathos, för första gången.

Linda Bjernstål Konsult Tondere:

Mallorca.