Annons:

Fredagskrönikan: Så blev Varberg en stjärna på reseindustrins himmel

Skriver dessa rader i rum 330 på Hotel Tylösand. Alla som jobbar med turism borde åka hit på studiebesök för att bildas och bli inspirerade och njuta. Jag är här för att förbereda Travel News Business Forum 2022 Halland och lära mig mer om turism. Det är min eviga uppgift. 

Tar en kaffe med direktören Elisabeth Haglund. Hon är det en sån där person som svarar i telefon efter en signal och skickar man ett mejl får man svar inom två timmar. Ändå är hon inte det minsta stressad. Hon kan sitt jobb väl efter drygt tjugo år på posten och ännu fler i huset. Hotel Tylösand är en sanslös framgångshistoria. Verksamheten har varit igång i drygt 100 år, men det är de senaste 27 åren som varit de bästa. Då tog den lokala pampen Björn Nordstrand över tillsammans med Halmstads största stjärna Per Gessle. De äger och driver hotellverksamheten och fastigheten i samma bolag. En ganska ovanlig lösning 2022, men den verkar funka fint här. En förklaring till detta beteende är att man inte har planer på fler enheter. Ska verksamheten expandera bygger man ut. Just nu är en grävskopa utanför mitt fönster på väg att skapa 39 nya rum. (Den väckte mig imorse vid sju.) Rummet jag bor i är designat av Åsa Gessle, hon gillar färgen svart och rejäla möbler. Sängen är underbar. Men badrummet är bäst. Det finns en rejäl dörr och det är gott om avställningsytor. Tänk att dessa två saker ska vara så svårt för en arkitekt att fatta. I ett badrum är funktion allt och design toppen på isberget om ens det. Det finns inte en enda människa i hela världen som vill räserbajsa bakom en tunn dörr av glas. 

Överallt på hotellet hänger det konst. Mest av fotografer som jag känner igen från Fotografiska och magasin som jag läste på nittiotalet. Man kan också säga att hotellet är ett slags Gyllene Tider-, Per Gessle-, Roxettemuseum. I vissa rum är det gott om guldskivor och på en vägg hänger de refuseringsbrev som Gyllene Tider fick i början av sin karriär. Vad kan vi lära av dem? Att det bara är att lyssna och lära och sen fortsätta med sin grej så länge man är lycklig. Alla blir inte lika framgångsrika som Per Gessle, men det går att nå succé om man kämpar på.

***

Igår var jag i Varberg och träffade Magnus Thomson på det kommunala destinationsbolaget. Han var en ovanligt öppen byråkrat. Kanske blev han det under sin tid i Varanteatern på nittiotalet. De blev aldrig lika hippa som Killinggänget eller lika folkliga som duon i Hipp Hipp, men kanske är det deras tid nu. I vår, 25 år efter sin födelse, är de aktuella med en SVT-serie och en Kickstarter-serie. De är sju killar som gick i samma klass i gymnasiet i Lund. Gruppens mest kända medlem är David Wiberg. Magnus Thomson är deras PR-begåvning. Oklart var de andra gör. 

Varberg är den stora stjärnan i reseindustrin i Halland. Man säljer flest gästnätter och har bäst RevPar i regionen. De flesta hotell har ett eget Spa och deras lokala Petter Stordalen heter Lasse Diding. Han är landets mest kända kommunist. Jag har testat hans Leninbad i källaren och det var precis som tunnelbanan i Moskva mycket yta och väldig lite mys. 

Vad är då hemligheten bakom turistmetropolen Varbergs framgång? Självfallet är närheten till en magisk strand, en befolkning som badar året runt i havet (och i sitt mycket fina kallbadhus) och väldigt många campingplatser tre bra svar. Men det viktigaste är, tror jag, att man för länge sedan fattade ett principbeslut att inte bygga några köplador utanför stadskärnan. Det finns ingen Kungens kurva i Varberg. Det går att handla ett par jeans på H&M på femton minuter och sen ta en kaffe mitt i stan. Enligt Magnus Thomson finns det i nuläget bara två (2) tomma butikslokaler i Varbergs stadskärna. Den kommer dessutom snart att växa när tågspåret som går genom staden grävs ner och man flyttar hamnen så att Petter Stordalen kan bygga ett nytt hotell vid kajen. 

Tänkt om fler svenska kommunalpolitiker hade vågat att fatta ett sånt beslut för länge sedan. Då hade vårt land sett annorlunda ut.

***

Nu ska jag snart flyga hem till Stockholm med BRA flyg. Sedan Leap Air kastade in handduken har man kunnat höja priserna till 1700 kronor för en enkel resa till huvudstaden. Det är bara att gratulera Per G. Braahtens flygbolag som måste ta alla chanser att tjäna pengar. Snart kommer det en ny galning från Norge med en miljard eller två på banken och vill starta ett flygbolag som ska bli lika stort som Norwegian. Då kommer priserna att gå ner och ja, jag kan resa runt i landet för en betydligt lägre summa.

***

Och med dessa ord tar vi helg och hörs igen på måndag. 

 

2 kommentarer

  1. Kenth Bertilsson: Hej Viggo, För din info så har det inte hänt ngt nytt ute vid Tylösand på de senaste 40 åren. Lika trist och tråkigt som på 70 talet! Ok att Hotell Tylösand överlever tack vare läge och monopol. Men for övrigt har inte ett slut hänt mer än att stadens inne kille No1 huggit ner halva växtligheten för att få lite bättre läge på sin lyxvilla. Nä tacka vet jag Varberg, Båstad, Falkenberg som genomgått en total upprustning och ligger hästlängder före Halmstad att ta hand om sina turister och tillgångar (havet). Det räcker inte med att Gyllene Tider gör en spelning på Brottet 1 ggr om året för att rädda Halmstad…. Svara
    • Travel News: Alltså. Vi har olika åsikter. Men alla har rätt till sin. Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

2 kommentarer Öppna